Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då håller du med att de sadister som utför liknande saker som de som plågat ihjäl järven eller som utför sådana bestialiska handlingar som nämns i denna artikel hör hemma bakom lås och bom?
Från Svensk polis.se
"– Det händer förhållandevis ofta att det dyker upp fällor, till exempel i form av köttbullar eller kadaver som preparerats med gift. Vi vet också att de ibland lägger ut lite åt gången så att det blir mer långtidsverkande.
För att vargen ska plågas till döds?
– Så är det nog i vissa kretsar.
Det räcker inte med att döda. Vargen ska lida. Kriminalunderrättelse-tjänsten lokaliserar allt som oftast både bilder och konversationer där hatet blir minst sagt konkret.
– Det är riktigt sjuka grejer ibland. Bilder på avhuggna varghuvuden i toalettstolar, säger Monica Stöllman och skakar på huvudet.
Forskare har tidigare försökt identifiera motiven bakom den illegala jakten och kom fram till logiska slutsatser: skydd av tamdjur och jakthundar, rädsla, konkurrens om jaktbara viltstammar. Här, där man arbetar nära problematiken, sipprar någonting annat och mer irrationellt upp mellan raderna. Känslan är till exempel att vargarna, som i modern tid knappast kan påstås ha varit i närheten av att döda människor i Sverige, avskys mer än brunbjörnarna, som är mångdubbelt fler och rev ihjäl en älgjägare så sent som 2007 och en annan 2004.
"

Jag skrev om att djurplågeri inte är acceptabelt -hur läser du egentligen?
-Utsagan från polisen är rena fantasier....håller dom på att peppa upp personalen?
Det måste vara frustrerande som polis att ingripa i ett "brott" som kan ge 4 år här
och en riklig skottpeng på andra håll.

Det är känt att polisen i Dalarna inte vill utreda vargskjutningar, det har framkommit.
Länspolismästaren dementerar och låter förbannad. Fasaden skall upprättshållas.

Det har svängt mycket i attityderna på senaste året när det gäller vargskjutningar.
Förvaltningen har ju upphört och folk får klara sig bäst dom kan.
Raritetsstatusen på varg har ju minskat i den takt dom har ökat.
 
Men nu delar ju inte varken alla jägare eller alla LRF:s medlemmar dina extremistiska åsikter. Förövrigt finns det drygt 500 miljoner medborgare i EU, är det försumbart? Vargarna bryr sig inte om Sveriges gränser, därför får vi vara glada att andra hjälper oss att ta ansvar. Precis som vi ibland kan hjälpa andra hotade djur runt om i världen.

Ditt svar har historiska dimensioner. "Hjälper oss att ta ansvar"
Ja..söder om Mälaren behövde inte allmogen ta ansvar...det gjorde herremännen.

I dalarna är det svårt att hitta slott och herresäten. Dom fick inget fäste här.
Dalfolket fick ta ansvar själva. Därför var det naturligt att åka upp till Dalarna och få folket med sig
i viktiga frågor. I söder räckte det med att fråga adelsmännen. Men dom var ju med i samma ja-sägarklubb så det brukade gå bra.

Går man ännu längre söderut så var dom ju livegna. Det det är dom på sätt och vis även idag..!
 
Senast ändrad:
Jaha, det är den historiska dimensionen som gör att man inte behöver följa lagen i dalarna. Ja men då så, shoot on.
 
Senast jag kontrollerade så hade jag möjlighet atrt välja både i landstings, kommun och riksdagsval. Även till EU-parlamentet får jag välja.

OM du inte har den rätten så beklagar jag dig. Men du har säkert blivit fråntagen den av en anledning då.

Sen Margareta Winberg -95 olyckligt satte sin kråka på habitat-direktivet så har det inte förekommit
något val. Inte ens då blev jag tillfrågad...blev du?

Folk visste knappt vad varg var för sorts djur på den tiden.
 
Sen Margareta Winberg -95 olyckligt satte sin kråka på habitat-direktivet så har det inte förekommit
något val. Inte ens då blev jag tillfrågad...blev du?

Folk visste knappt vad varg var för sorts djur på den tiden.

Men Margareta var tillsatt av våra folkvalda politiker, och folk visste vad vargen var. Om du inte visste det är det ju bra att du nu blivit upplyst
 
Men Margareta var tillsatt av våra folkvalda politiker, och folk visste vad vargen var. Om du inte visste det är det ju bra att du nu blivit upplyst

Jag tror inte ens Maggan visste exakt vad hon gjorde, hur skall då vi veta?

Nu är i alla fall vissa grupper upplysta om vad hon gjorde, vi får försöka rätta till misstagen.

Vad fanns för "rädda vargenföreningar" före -95?
 
Jag tror inte ens Maggan visste exakt vad hon gjorde, hur skall då vi veta?

Nu är i alla fall vissa grupper upplysta om vad hon gjorde, vi får försöka rätta till misstagen.

Vad fanns för "rädda vargenföreningar" före -95?

Du hänger upp dig på föreningar. Jag är för en livskraftig vargstamn, och har väl varit det i säkert 30 år, men inte är jag med i en förening för det. Jag är knappast unik.

Och sen antar du att hon inte visste vad hion gjorde. Det är ju bekvämt då du inte håler med. Men faktum kvarstår. Våra folkvalda politiker tar beslut. Du kan lobba för att få dem ändrade, men det är också det du kan göra. Lycka till, tror inte du kommer lyckas om du fortsätter med att dumförklara alla med avikande åsikt.
 
Du hänger upp dig på föreningar. Jag är för en livskraftig vargstamn, och har väl varit det i säkert 30 år, men inte är jag med i en förening för det. Jag är knappast unik.
Och sen antar du att hon inte visste vad hion gjorde. Det är ju bekvämt då du inte håler med. Men faktum kvarstår. Våra folkvalda politiker tar beslut. Du kan lobba för att få dem ändrade, men det är också det du kan göra. Lycka till, tror inte du kommer lyckas om du fortsätter med att dumförklara alla med avikande åsikt.

Om folk är dumma, korkade, elaka, omyndigförklarade, miljöskadade eller har allmänt klent tankeorgan, det lägger jag mig inte i......

Det är åsikterna i debatten jag är intresserad av.
 
Två vargar försökte attackera en schäferhund vid ett hus i Kolsvatrakten, Köping. Händelsen inträffade vid 18.30-tiden på söndagen. Schäferns husse upptäckte att en vargduo gick till anfall mot hunden på tomten. Han lyckades sjasa bort vargarna innan hunden skadades.
Enligt Per Strömbäck, vid polisen i Västmanland, berättade hundägaren att vargarna nafsade efter schäfern. Det rapporterar Vestmanlands Läns Tidning i sin webbupplaga.
Polisen har överlämnat ärendet till länsstyrelsen, som redan är överhopad med vargobservationer från Köpingstrakten.
I början av mars hade det sedan årets början rapporterats över 140 vargobs från området till rovobs, länsstyrelsens webbsida.


Vår nya, lite mysigare och inte minst naturligare landsbygd.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar