Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
LRF har fått nog redan nu.
Protester runt om i landet i morgon.

...Samtidigt som man pratar om att plantera ut valpar.

Nej, vi klarar inte ens av hundra vargar som läget är idag.


Nån måste sätta ned foten. Hårt.



(men för min del får det som sagt fortsätta - jag vill ha en stark majoritet som helt vill ha bort vargen från det bebodda mellansverige. Och denna majoritet kommer snabbt om vi bara börjar med lite valputsättningar... gärna där man kör över markägaren.)
Man skall inte ha bråttom är viktigt att ta hänsyn till om man vill bevara naturen för efterkommande generation.
 
Tänka sig att det bor folk överallt vad man än kommer .Till och med i närheten av Nordpolen.
Men tycker att regeringen har gjort rätt den här gången att man tillämpar enbart skyddsjakt och skippar westerns licensjakt som gick helt åt pipan förra året.
Så hoppas nu att vargstammen blir bara bättre o bättre år efter år.

Utan en planerad licensjakt kan den inte bli bättre, enbart fler.
Om vi skall vänta tills det behövs skyddsjakt kan den bli sämre.

Du tillhör "fyllsverigemedvargtillvarjeprisfallangen" -försök acceptera det....!
 

Fast det var ju innan man sprang och skvallrade för EU? Nu är det detta som gäller:


Olof Liberg från Grimsö forskningsstation började med att konstatera att den svenska vargstammens framtid inte längre ligger i våra händer.
– Den avgörs i Bryssel. EU talar om att vargen ska ha en gynnsam bevarandestatus. Det är vi långt ifrån i dag. Därför får vi inte begränsa stammen genom jakt, och då får vi en fri tillväxt av vargstammen.
För att få en gynnsam bevarandestatus måste inaveln minskas. Under 10 procent mot de 25 procent den ligger på i dag.

Tar 25 år
Olof Liberg säger att det behövs en eller två genetiskt nya djur per år i 25 år får att nå dit.
– Men jag tror inte att vi kommer att få någon valputsättning. Det krävs att både markägare och jakträttsägare säger ja. Och båda har vetorätt.
– Som situationen ser ut i jägarsverige i dag tror jag inte att en enda jakträttsägare gör det. Även om någon skulle vilja är det sociala trycket är så hårt att ingen vågar.


Större chans vinna på Lotto
– Man ska hitta en radioförsedd tik som tidsmässig är i fas med djurparksvalparna man vill sätta ut på marker där markägaren sagt ja. Det är större chans att vinna 50 miljoner på Lotto än att lyckas med det.
– Jag är mycket pessimistisk och samtidigt besviken på jägarna som bojkottar den här möjligheten. Det kommer att leda till att vi får en fri utveckling av vargstammen och på sikt upp mot 2 000 djur.
Med en fritt växande stam behövs så många djur om inaveln ska komma ner till de nivåer som krävs för att vargstammen ska anses ha en gynnsam bevarandestatus.
Men det är inte bara jägarkåren Olof Liberg kritiserar. Regeringen har en lika stor skuld till konflikten, menar han, och att man har hamnat i ett dödläge.

Inte förankrat
– Det är ett irrationellt ställningstagande som jägarkåren gör. Men ändå fullt förståeligt eftersom den andra sidan valt att ta ett beslut som inte är förankrat hos dem som berörs.
Han hänvisar till hur andra länder lyckats behålla sina rovdjur, hur människan exempelvis kan samexistera med lejon.
Utan stöd från lokalbefolkningen klarar vi inte att rädda några rovdjur. Det har man förstått i den övriga världen. Men inte i Sverige, här väljer man konfrontation.
Olof Liberg menar att konfliktlinjen ligger någonstans mellan en reglerad vargstam på runt 400 djur, där man har släppt in nya djur och fått en genetisk förstärkning. Eller en fri utveckling som på sikt innebär en stam på runt 2 000 vargar.


Ingen älgjakt
Med 400 vargar skulle de vara spridda över landet ungefär som i dag, förutom i några nya revir i Götaland. Det skulle leda till runt 540 dödade får per år, 60 attacker på hund och 10 000 döda älgar.
Med 2 000 vargar kommer upp mot 3 000 får att dödas och 300 hundar att attackeras, om man inte redan har slutat med löshundsjakten.
– För älgjakten kan man glömma, då kommer vargen att äta upp åtminstone 50 000 älgar varje år, säger Olof Liberg.


Så, hur förhåller du dig till denna, av kramarna valda, verklighet? Ut och protestera idag hoppas jag?
 

Du får komma ihåg att NSF numera är splittrad i vargfrågan. Hemsidan syftar till Stockholmsavdelningen, huvudkontoret. NSF ute i landet har avvikande åsikter.

NSF har valt att polarisera sig i frågan och därmed lagt sig i extremfacket.
NSF ute i landet är inte lika glada över detta. HK bestämmer dock inriktningen.

NSF behöver inte heller ta ansvar för helheten i samhället och nu har dom ytterligare
krymt sitt trevir till förmån för särintressen.
Förtroendet hos allmänheten har sjunkit, men NSF chansar på att storebror är den starkare parten.
 
Du får komma ihåg att NSF numera är splittrad i vargfrågan. Hemsidan syftar till Stockholmsavdelningen, huvudkontoret. NSF ute i landet har avvikande åsikter.

NSF har valt att polarisera sig i frågan och därmed lagt sig i extremfacket.
NSF ute i landet är inte lika glada över detta. HK bestämmer dock inriktningen.

NSF behöver inte heller ta ansvar för helheten i samhället och nu har dom ytterligare
krymt sitt trevir till förmån för särintressen.
Förtroendet hos allmänheten har sjunkit, men NSF chansar på att storebror är den starkare parten.

Du fortsätter med dina lögner, referensen går till Naturskyddsföreningen punkt, och har inget med någon Stockholmsavdelning att göra .
 
Rätt att plåga ihäl ett djur?

Gav och kan ge... Jag antar att du inte förstår skillnaden mellan dessa begrepp? Hur många domar för olaga jakt av varg har renderat i fyra års fängelse?

Bland normalt balanserade människor finns en sund folklig rättsuppfattning om vad som är rätt och fel.
Ett resultat av detta är att nästan ingen vargjägare åker fast.
Oavsett vad lagen säger.


När vi diskuterar maxstraffet för grovt jaktbrott bör man nämna exempel så att straffet sätts i perspektiv.


Just nu pågår en rättegång mot två personer som anklagas för att ha dödat en järv genom att jaga, hetsa och slutligen kört över den med skoter fem gånger. Alltså ett ytterst grymt och sadistiskt sätt att plåga ihjäl ett djur. Det ses som grovt jaktbrott och åklagaren yrkar i detta fall på två års fängelse.


Då förstår man vilken typ av jaktbrott mot rovdjur som ska till för att åklagare ska yrka på 4 år.


Det är alltså inte fråga om personer som skjuter ett rovdjur för att skydda sig själv eller sina tamdjur utan det handlar om sadistiska svin som enbart är ute efter att orsaka ett rovdjur så mycket plåga och lidande som möjligt innan djuret dör.


Tycker aktiv-jägare att det under några omständigheter är rätt att bete sig mot djur eller tänkte han på något annat när han talade om rätt och fel angående grova jaktbrott?
 
Du fortsätter med dina lögner, referensen går till Naturskyddsföreningen punkt, och har inget med någon Stockholmsavdelning att göra .

Det är ingen lögn...det finns faktiskt medlemmar och distrikt som inte är nöjda med Mikael Karsson utspel. Det förekommer att medlemarna bor utanför stadsplaneligt område.

MK har dragit ner NSF på punkarnivå...
 
Jaha då var det gjort...

Jag är troligen med på bild fast jag kan inte se mig själv:
http://www.dt.se/nyheter/falun/1.4552182-manifestationer-mot-vargen

Uppskattningsvis ca 500 pers. Det var övervägande fruntimmer som talare, vilket jag tycker
var bra. Dom kan uttrycka sig på ett trovärdigt sätt.

"Motståndarna" -de sk varg-armen var ca drygt 20. Medelåldern var nog även den kring 20.
Många med punk och hiphop -design. En del med skägg och runda glasögon.
 
Tycker aktiv-jägare att det under några omständigheter är rätt att bete sig mot djur eller tänkte han på något annat när han talade om rätt och fel angående grova jaktbrott?

Djurplågeri har aldrig varit accepterat. Däremot har den folkrättsliga uppfattningen svängt
rejält när det gäller skjutning av varg.
Tjuvjakt på varg anses inte längre vara ett brott över huvud taget !
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar