Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
@Kerstin_B
Jäkligt skumt resonemang. Knappast jakträttsinnehavarens fel att staten expropierat delar av hens mark för vägbygge, och att sedan nån halvsovande bilist/fartdåre haft lite otur.
Inte heller så att jakträttsinnehavaren fritt kan skjuta bort hur många djur som helst, om du nu trodde det.

Jag jobbar hårt för att media vid viltolyckor skall publicera namnet på den ansvariga jakträttsinnehavaren, det skulle öka motivationen att minska på problemen som uppstår. Det är inte "otur" när jakträttsinnehavarna gör allt för att öka mängden vilt, för att maximera sin inkomst.

Jag jobbar hårt för att media vid viltolyckor skall publicera namnet på den ansvariga jakträttsinnehavaren, det skulle öka motivationen att minska på problemen som uppstår. Det är inte "otur" när jakträttsinnehavarna gör allt för att öka mängden vilt, för att maximera sin inkomst.

Och vad är din underliggande agenda ?

Mängden vilt har minskat rejält sen 85-90 Mängden bilar har däremot ökat.

Exakt, här krävs politiker med ryggrad, som inte faller till föga för högljudda antivarglobbyister som utsett sig själva till gräsrötter.
Det bästa du kan göra, som inte vill ha fler vargar, är att istället lobba för att vargar ska kunna passera norrlandsfiltret regelbundet och tillföra nytt blod till vargarna i mellansverige. Sker inte det med större regelbundenhet än idag krävs de 500 djuren:
http://www.cemus.uu.se/dokument/vvv/2010/exempelPM2 VVV.pdf
Raskesven

Javist...men jag tror på dagli's siffror. Vi börjar från 200 individer och låter dom utvecklas därifrån.
Om du inte har nåt att anmärka på hans siffror så borde vi va överens?
-eller är du inte intresserad av friska vargar i första hand?

Väck mig, någon.

Javist...men jag tror på dagli's siffror. Vi börjar från 200 individer och låter dom utvecklas därifrån.
Om du inte har nåt att anmärka på hans siffror så borde vi va överens?
-eller är du inte intresserad av friska vargar i första hand?
Vi har redan börjat med 200 individer, det är knappa storleksordningen idag. Så nu är det alltså läge att låta dem utvecklas därifrån, mot 500 djur.

Du vet mycket väl varför jag tycker 200 djur är alldeles för lite. Det är i första hand just för att 200 vargar är för få för att hålla sig friska på lång sikt, givet att inte fler får leva under tiden det tar att förflytta sig från norr till mellansverige, som det krävs i storleksordningen 500 djur. Då verkar de klara sig, givet att nerflyttningen ser ut som idag. Tror knappast på någon snar förändring på den punkten. Vargar som kommer in från öst har inte klart för sig att det gäller att snabbt lubba på söderut ner till mellansverige. Rena bondturen att någon individ klarar sig då och då.

Dessutom är 200 djur på den yta det handlar om inget annat än väldigt lite. Räkna själv. 500 djur tycker jag är en bra avvägning över huvud taget. Tillräckligt många för att hålla sig friska i det läge vi har idag, och i alla fall ett antal värt namnet. Med 500 djur skulle också den jakt som krävs för att hålla det antalet ge en för människan skygg vargstam. 200 vargar går ju knappt att jaga utan att riskera att ställa till det och skjuta genetiskt viktiga djur. Jag är inte antalsfixerad, på annat sätt än att jag vill ha livskraftiga friska stammar, oavsett djur, och heller inte bara en spillra på 200 djur. Med 500 djur i dagens område med vargrevir i mellansverrige som utgångspunkt, kan vi med tiden se om det går att utnyttja övriga stora delen av landet ovan renbetesgränsen och låta antalet öka, även om jag är medveten om det extra problemet med samernas typ av extensiv renskötsel när det gäller flockrovdjur som varg.

Jag har inte sett dig försöka komma åt friskhetsproblemet alls, du vill ju bara ha 200 djur oavsett hur ofta de får nytt blod norrifrån. Vill du inte ha en frisk vargstam?

Raskesven

Fäbodbruken har överlevt 4000-5000 vargar... Men nu när det är ca 300 måste man lägga ned. Känns som att det inte är vargen det är fel på.

Hmm, nej, men jag tror ärligt talat att bilistens hastighet och eventuella trötthet, samt distraktioner (typ mobil, kaffe, radio) är en viktigare faktor. Sedan kommer sannolikt viltstängsel och hur väl röjd dikeskanten är.

Med tanke på hur många gånger man blivit omkörd av nötter i hundraåtti i skymning på vägar utan viltstängsel, gärna när man nyss passerat en älgvarningsskylt så har jag jäkligt svårt att köpa att inte föraren i 90 % av fallen är huvudansvarig.

Kort sagt, ska nån hängas ut är det föraren och eventuellt vem som nu är ansvarig för vägsträckan/. Känns som jakträttsinnehavaren är en av de mer oskyldiga parterna.

Fäbodbruken har överlevt 4000-5000 vargar... Men nu när det är ca 300 måste man lägga ned. Känns som att det inte är vargen det är fel på.

Som en del andra näringar så vill man bedriva det som man gjorde för länge sen men med moderna inkomster. Det fungerar inte, gör det inte för andra näringar inte heller för fäbodar eller renskötare

Som en del andra näringar så vill man bedriva det som man gjorde för länge sen men med moderna inkomster. Det fungerar inte, gör det inte för andra näringar inte heller för fäbodar eller renskötare

Precis, folk på landsbygden har helt enkelt inte rätt att fortsätta med sin livsstil eftersom de anpassat sig till dagens datum. Enfaldiga stackare, att ens tänka tanken att sätta sig över vargen!

;)

Precis, folk på landsbygden har helt enkelt inte rätt att fortsätta med sin livsstil eftersom de anpassat sig till dagens datum. Enfaldiga stackare, att ens tänka tanken att sätta sig över vargen!

;)

Ja en enfaldig stackare har i flera vargtrådar försöka få oss att tro att fäbodar och renskötsel plötsligt skulle gå med god marginal bara inte vargen fanns... det är komik på hög nivå.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg