Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Javisst, man borde undervisa dessa människor så de förstår att deras oro är irrationell.

Nja så enkelt är det nog inte att övertyga en förälder om att hans/hennes oro är irrationell om man är säker på att ha sett en varg i närheten (upplevd närhet) av barnens lekplats.

Hur är det med fästingen förresten? Har inte den några människoliv på sitt samvete? Genom TBE. Även om den inte uppträder hotfullt så äter den ju på oss och betraktar oss som bytesdjur.
Kan vi inte hålla bara en livskraftig stam på säg 450 individer, kanske låta Gotland ta fästingprojektet?

thomas

Nja så enkelt är det nog inte att övertyga en förälder om att hans/hennes oro är irrationell om man är säker på att ha sett en varg i närheten (upplevd närhet) av barnens lekplats.

Det finns massor med människor som är irrationellt rädda för en massa saker. Vi kan ju börja med alla som är hundrädda. Vi avlivar alla hundar så de som är hundrädda slipper vara rädda? Det ger ju också den positiva effekten att antalet vargdödade hundar kommer att bli noll.

Det finns massor med människor som är irrationellt rädda för en massa saker. Vi kan ju börja med alla som är hundrädda. Vi avlivar alla hundar så de som är hundrädda slipper vara rädda? Det ger ju också den positiva effekten att antalet vargdödade hundar kommer att bli noll.

Ojdå! Först börjar jag nog undra vad du menar med irrationell. Varför skulle det vara irrationellt att vara rädd för hundar? Det beror väl vad man har för erfarenheter av dom. Är man rädd för hundar kanske man tom tycker det är befogat.
Själv är jag rädd för krokodiler och det kan ju tyckas irrationellt, jag har absolut ingen erfarenhet av dom. Det är knappast befogat. Där jag paddlar i svenska farvatten finns det inte många. Men jag vet med 100% säkerhet att den dagen det dyker upp en krokodil bredvid kajaken (oavsett var på klotet jag befinner mig) kommer jag bli rädd. Och det kommer kännas väldigt befogat.

Man får leva med ganska många rädslor, alla kan man ju inte ta bort orsakerna till. När det gäller vargdebatten kan man inte behandla folks rädsla för varg med sådana argument som du föreslår. Dvs man tar den knappt på allvar och föreslår att man "talar dom tillrätta".

thomas

Gotland är inget alternativt. Lämm-näringen på Gotland har stora problem med fästingplågan..
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7737720
Fästingen finns snart i hela landet. Exklusive fjällen. Men genom att minska rådjurstammen i närheten av tätbebyggda områden samtidigt som man minskar jakten på varg och lo så blir folkhälsan bättre. Skönt för exempelvis Supergeten eller Aktiv-Jägare vars risk att få TBE minskar drastiskt genom att fästingen inte skulle bredas ut så mycket i de delar av landet där den tidigare inte varit så vanligt förekommande.

http://www.jaktojagare.se/varg-och-lo-minskar-fastingplagan

Det är spekulationer. Det som vi säkert vet är att rådjuren har minskat drastiskt sen 85-95, kanske till en tredjedel. Sen har räv och varg ökat ökat. Fästingen har mer och mer flyttat norrut såsom många andra djur. Den gjorde sin debut här vid oss för ca 4 år sedan.
-Gissningsvis är det vintrarna i kombination med tidsfaktorn som bestämmer vad den finns.
-Tar man bort alla rådjur blir den kvar ändå....

Det är spekulationer. Det som vi säkert vet är att rådjuren har minskat drastiskt sen 85-95, kanske till en tredjedel. Sen har räv och varg ökat ökat. Fästingen har mer och mer flyttat norrut såsom många andra djur. Den gjorde sin debut här vid oss för ca 4 år sedan.
-Gissningsvis är det vintrarna i kombination med tidsfaktorn som bestämmer vad den finns.

Nu vet vi ju att du har problem med att lita på objektiv empiri, baserad på systematiska och vetenskapliga studier och föredrar att lita på gissningar och allmänt skvaller du har hört utanför affären. Därför bryr jag mig inte om att länka till såna studier som visar samband mellan rådjursstammens utbredning och ökning med fästingens utbredning och ökning.
Jag vet också att du misstror det mesta av sånt som inte "alla" i din hemby "vet", men Jägarförbundets experter borde du väl i alla fall kunna lita på när de skriver att (citat): "Rådjursstammen i landet har under de seanste årtiondena genomgått dramatiska förändringar. Rådjurets goda reproduktions- och spridningsförmåga gör att det snabbt kan kolonisera nya områden om förhållandena är de rätta." Mer citat: "...enligt VILT OCH FISK FAKTA NR 4 2009. I detta faktablad skattar man också att populationsstorleken ökat från 100 000 till 375 000 mellan åren 1955 till 2005".
Jag har ju tidigare förstått att du har många rejäla kunskapsluckor, men jag trodde ju att du i egenskap av "aktiv jägare" hade lite mer koll på ett sånt djur som rå. Men tydligen vet du lika lite om dem som om det mesta du diskuterar här. Pinsamt skulle jag uppleva det som om jag var du. Är det bara i benen och armarna som "aktiviteten" sitter? ;-)

Ojdå! Först börjar jag nog undra vad du menar med irrationell. Varför skulle det vara irrationellt att vara rädd för hundar?

Jag var kanske lite otydlig. Det är irrationellt att vara mer rädd för hundar än för trafiken, precis som det är irrationellt att vara mer rädd för att ens barn ska bli taget av varg vid busshållplatsen än att barnet ska bli påkört.

Irrationellt innebär att det styrs av känslor istället för logik.

Ahh, klubben för de blinda ångar på ser jag. Kul!

Men vi fortsätter, med en dåres envishet.

Hur ser ni på de finska forskare som pratar om en helt ny vargsort, då våra vargar idag skiljer sig markant från de skygga vargarna förr? Tror ni att de kan höra ihop med han dåren som släppt ut (minst) 50 flaskuppfödda vagar i Norra Finland/Ryssland?

Två finska forskare, Erik S Nyholm och Kaarlo Nygren, tyckte sig se ett helt nytt beteende hos vargarna de senaste åren och har nu sammanställt sina rön i en första studie. Det meddelar man i finska tidningen Aamulehti.

Enligt forskarna har vargarna inte varit så skygga som man traditionellt brukar beskriva dem. Fram till 1980-talets slut var det regel att vargar som mötte människor omedelbart vände och sprang till skogs, ungefär som rävar och andra vilda djur.

Under 1900-talet har vargarna istället utvecklat ett motsatt beteende – de har ofta stannat upp och blivit kvar, i vissa fall med visad aggressivitet, vid möten med människor, men även kommit närmare och börjat vistas närmare bebodda fastigheter.

http://www.vargfakta.se/nyheter/finska-forskare-oroade-for-ny-djarv-vargtyp/

Fast det är klart, alla forskare som inte säger att vargar är ofarliga/beter sig annorlunda är väl antagligen lögnare? Men, vad handlar dessa oskygga vargar om då?

Tja, kanske kan det vara projekt Fablernas värld som är orsaken?

Ryska aktivister skall ha fött upp och släppt ut minst 57 vargar i det fria längs den finska gränsen mot Karelen. Verksamheten har finansierats via en tysk hemsida där aktivister kunnat lämna bidrag.
Minst 57 vargar har släppts ut vid den finska gränsen mot Karelen av ryska aktivister. Vargarna har fötts upp på olaglig väg vid en speciell anstalt rapporterar tidningen Maaseudun Tulevaisuus. Att föda upp vargar är olagligt i såväl Ryssland som Finland.
Både finska och ryska myndigheter fördömer uppfödningen som drivits av aktivister. Det är aktivisterna själva som uppgivit att de släppt ut minst 57 vargar i det fria.
Den finske forskaren Ilpo Kojola, vid Vilt- och Fiskeriforskningsinstitutet håller det för troligt att en del av de 57 vargarna vandrat över till Finland och blandat sig med det inhemska beståndet.

http://www.vargfakta.se/nyheter/ryska-aktivister-foder-upp-vargar-illegalt/

Ett stort problem med varg som fötts upp av människor är att de av naturliga skäl är mindre skygga för just människor.
Vargaktivister från Centraleuropa uppges ha stöttat uppfödningen. Pengar har samlats in via en tysk webbsida för vargaktivister, skriver Maaseudun Tulevaisuus.

Detta betyder alltså, om ni nu inte kan tänka tanken fullt ut, att flaskuppfödda vargar antagligen redan nu finns runt våra knutar.

Men, det räcker inte med detta. Svenska djurparksföreningen har en mycket besvärande koppling till dessa ligister:
Från Svenska myndigheter och miljöorganisationer har det dock inte hörts några fördömande av Bologovs illegala verksamhet trots att såväl han själv som hans far, Viktor Bologov är välkända bland de som sysslar och har sysslat med varg. Såväl fadern som sonen finns omnämnda i bland annat Linell och Bjerkes tvärvetenskapliga rapport om rädslan för vargar.
En betydligt senare koppling som borde intressera Naturvårdsverket är den där Svenska Djurparksföreningen i sitt remissvar (Dnr 429-1814-10) till Naturvårdsverket, daterat 2010-11-08, nämner Bologovs djurpark som en eventuell leverantör av vargvalpar till programmet för genetiskt förstärkning. Nedan följer ett utdrag direkt från dokumentet;

9: Införsel av veckogamla valpar uppfödda på ryska forskningsstationen Chisty Les för direkt frisättning. För genomförande se alternativ 7 (ovan). Kontakt: Vladimir Bologov och Laetitia Becker; Central Forest State Nature Reserve, Zapovednoye, 172513, Tverskaya oblast, Nelidovsky raion, Russian Federation; http://www.lupuslaetus.org). I informella kontakter har Laetetia Becker gett en positiv respons på förfrågan om samarbete.

Det är ett märkligt sammanträffande att Svenska Djurparksföreningen väljer just Vladimir Bologov som eventuell leverantör av vargvalpar till Sverige. Det är en omständighet som ger upphov till en del frågor om arbetets tillförlitlighet och om vem som känner vem och på vilka grunder man blir utsedd att medverka i den svenska vargförvaltningen.

Nåväl, i förhållande till dessa mycket häpnadsväckande saker kan vi relatera frågan igår på chatten med vargexpert Inga Ägnsteg:

Fråga: Valerius Geist har en händelsekedja i 7 steg som beskriver utvecklingen innan ett angrepp sker på en människa. Det ser ut som om vi befinner oss på steg 5-6 på den nu. Vad gör vi den dagen när en fullbordad attack av frilevande varg på människa är ett faktum. Ska vi fortsätta vifta bort det med att den enbart handlar om nyfikna ungvargar. Jag bor i Korsåreviret och är inte jägare. Men utvecklingen med vargar nära bebyggelse oroar mig.

Inga Ängsteg: Se mitt tidigare svar. Nej detta ska inte viftas bort!!

Kort sagt, hur illa måste det bli innan ni ser att kejsaren inte bara är naken, han är även hög som ett hus. Ge honom en filt eller nåt. Fort.

Senast ändrad:
Jag var kanske lite otydlig. Det är irrationellt att vara mer rädd för hundar än för trafiken, precis som det är irrationellt att vara mer rädd för att ens barn ska bli taget av varg vid busshållplatsen än att barnet ska bli påkört.

Irrationellt innebär att det styrs av känslor istället för logik.

Jag trodde att alla förstod vad aversionen mot varg mest handlar om. Här förklaras det bra:

Fråga: Varför är folk så rädda? Ett dödsfall på ca 200 år av vargar som har tappat sin instinktiva rädsla för människan, pga lång närhet till människor. Om vi jämför detta med antal dödsfall i trafiken så kanske vi kunde få en bättre bild av vad som är farligt och tryggt för människan. Varför har människan egentligen så svårt för att leva i symbios med sin omvärld?

Inga Ängsteg: De människor i landet som inte ser vargen som en tillgång är oftast inte rädda för att bli uppätna utan de har större eller mindre besvär, obehag och kostnader pga vargarna.

Svårt? Nej. Rationellt? Ja.

Sen kan det ju ändå, i fråga om rädsla, vara värt att betänka dessa ord igen:

Fråga: För varje människokontakt vargen har utan upplevd fara tappar den respekt. Det gäller generation till generation. Om man i så relativt tätbefolkat område som Mellansverige låter en vargstam växa fram utan hot från människan så kommer den att tappa respekten. Det verkar vara en uppfattning att inte varg angriper människor bara för att. Den angriper inte för att vi har genuint taskigt rykte i deras värd sedan generationer. Är jag helt ute och cyklar?

Inga Ängsteg: Nej jag tror inte du är ute o cyklar

Att kalla det irrationellt är alltså inte rätt användning av språket. Om vi nu inte vill hävda att forskarna i Finland (som pratar om en helt ny vargsort) har fel, samt att alla de vargar vi sett i våra villaområden egentligen inte existerar.

Man kan ju naturligtvis tycka att oron är fel, men den är inte irrationell. Oron kommer om man lyssnar på forskare och lär sig om vargen.

Så att medvetet missleda människor med lögner inte verkar tära på ditt "samvete" är ju helt klart.
Man kan ju då undra varför du så öppet och medvetet ljuger om vargen, kan det vara så enkelt som att du bara vill ha viltet för dig själv. Du kanske också säljer kött lite "vid sidan av", några moraliska betänkligheter står väl inte i vägen.

Nu vet vi ju att du har problem med att lita på objektiv empiri, baserad på systematiska och vetenskapliga studier och föredrar att lita på gissningar och allmänt skvaller du har hört utanför affären. Därför bryr jag mig inte om att länka till såna studier som visar samband mellan rådjursstammens utbredning och ökning med fästingens utbredning och ökning.
Jag vet också att du misstror det mesta av sånt som inte "alla" i din hemby "vet", men Jägarförbundets experter borde du väl i alla fall kunna lita på när de skriver att (citat): "Rådjursstammen i landet har under de seanste årtiondena genomgått dramatiska förändringar. Rådjurets goda reproduktions- och spridningsförmåga gör att det snabbt kan kolonisera nya områden om förhållandena är de rätta." Mer citat: "...enligt VILT OCH FISK FAKTA NR 4 2009. I detta faktablad skattar man också att populationsstorleken ökat från 100 000 till 375 000 mellan åren 1955 till 2005".
Jag har ju tidigare förstått att du har många rejäla kunskapsluckor, men jag trodde ju att du i egenskap av "aktiv jägare" hade lite mer koll på ett sånt djur som rå. Men tydligen vet du lika lite om dem som om det mesta du diskuterar här. Pinsamt skulle jag uppleva det som om jag var du. Är det bara i benen och armarna som "aktiviteten" sitter? ;-)

Ditt problem är att du har svårt att tillgodogöra dig och förstå text. Du läser den som vissa läser bibeln.
Min slutsats var:

-en gissning ja....men ingen vet säkert eftersom ingen hittils utrotat rådjuren.
Sen hur dom kom hit är en annan femma, och vilka som underhåller dom sen kan diskuteras.
Det finns många djur som är bärare av fästingar
"jägarförbundets experter" ha ha ...var stod detta?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg