Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Haha... Vad i helv..?

Värmlands länsstyrelsen får allt fler rapporter om oskygga vargar som stör människor.

– Känner man sig hotad ska man ringa polisen som har rätt att avliva djur, säger länsstyrelsens rovdjursansvarige Lars Furuholm till NWT.
Så sent som på måndagen besökte han en kvinna i Forsshyttan som uppvaktades av tre vargar när hon var ute på kvällspromenad med sin hund.
– De var bara fem meter från henne, trots att hon skrek åt dem. De försvann inte förrän en granne kom dit med sin bil, berättar Lars Furuholm för NWT.
Länsstyrelsen Värmland överväger att tillsammans med vargforskarna undersöka om det finns något som landsbygdsbor kan utrusta sig med för att hålla vargarna borta – kanske ett signalhorn, funderar länsstyrelsen.

Seriöst, snart måste väl någon arrestera dessa "forskare"?

Förresten, undrar om dessa "forskare" missade Olofs ord om att ALLA närgångna vargar i skandinavien avlivas?

Märkligt sa bull.

Men Geten, har du ett liv eller?Du är som uppslukad av vargfrågan. Ta semester, ta tjänstledigt eller vad som helst för att få lite nya perspektiv i din tillvaro.

Eller så startar då en ny tråd som borde engagera bygden din på riktigt. "Hur får man bort myggeländet?"

Hur blir vi av med getingeländet

Har varit ganska gott om getingar det senaste året, många människor irreteras av dom och för några är de dödligt farliga.

Men hur skall vi få bort alla getingar och bin, cirkus 2 personor dör årligen pga allergiska reaktioner av dessa "bestars" stick, och ingen betvivlar väl att de många gånger kan vara ganska aggresiva och envisa, många är de gånger jag med alla till buds stående medel försökt få bort dom, men inte varit särskilt framgångsrik.
Borde allts vara flera 100 svenskar som fått sina liv förkortade av dessa insekter sedan vi senast hade ett vargorsakat dödsfall i Svedala ( ja utan den tragiska händelsen i helgen, men det var ju under lite speciella förutsättningar )

Jonas

PS vill visa all respekt för de personer som lider av svåra allergiska besvär, uppfatta det inte som att jag raljera - kommer själv ihåg när jag bjöd på hembakad kladdkaka på jobbet och en av mina kollegor, inhyrd vikarie under en längre tid, sa en nyhet, hon var dödligt allergisk mot nötter, kan säga att jag inte var helt avslappnad under den fikan, Hur var det med min choklad - kladdkaka!! Yterst nogrann vid mina därefter kommande bakningar, både vad det gäller innehållsläsning på påsarna i mitt köksskåp och vid val av recept, safety first

Om lärarinnan står det så här (i artikeln på MSN som Vargfakta länkar till):

“Based on statements of eyewitness observers, observations made at the location of Candice Berner's death, physical characteristics of the two wolves killed, and the proximity of the two wolves to the location of Candice Berner's death, I conclude that it is highly likely that these wolves killed Candice Berner,” state Fish and Game biologist Lem Butler said.

Det är alltså inte ställt utom tvivel att hon verkligen dödades av vargarna.

När det gäller tioåriga Koja så är Vargfaktas enda referens en artikel i Expressen...

Som sagt var, källkritik är viktigt, och när man nu verkar ägna en hel webbsida åt att försöka förklara hur farlig vargen är så borde man kanske se till att ha lite bättre referenser att luta sig på. En väldigt stor del av artiklarna har som enda referenser länkar till andra sidor på Vargfakta.

Om lärarinnan står det så här (i artikeln på MSN som Vargfakta länkar till):

“Based on statements of eyewitness observers, observations made at the location of Candice Berner's death, physical characteristics of the two wolves killed, and the proximity of the two wolves to the location of Candice Berner's death, I conclude that it is highly likely that these wolves killed Candice Berner,” state Fish and Game biologist Lem Butler said.

Det är alltså inte ställt utom tvivel att hon verkligen dödades av vargarna.

När det gäller tioåriga Koja så är Vargfaktas enda referens en artikel i Expressen...

Som sagt var, källkritik är viktigt, och när man nu verkar ägna en hel webbsida åt att försöka förklara hur farlig vargen är så borde man kanske se till att ha lite bättre referenser att luta sig på. En väldigt stor del av artiklarna har som enda referenser länkar till andra sidor på Vargfakta.

Om du hade läst ordentligt hade du hittat denna länk, längst ned på sidan:

http://www.adn.com/2011/12/06/2205617/dna-samples-confirm-wolves-killed.html

Lite från denna text:
he body of Candice Berner, 32, a special education teacher originally from Slippery Rock, Pa., was found March 8, 2010, two miles outside Chignik Lake. The village is 474 miles southwest of Anchorage, on the Alaska Peninsula.

Biologists ruled out reasons for the attack other than aggression. Investigators found no evidence that the wolves had acted defensively or that Berner was carrying food. They found no kill site that wolves may have been defending, no indication that the wolves had become habituated to people and no evidence of rabies.

"This appears to have been an aggressive, predatory attack that was relatively short in duration," the report concluded.

Berner's death by wolves was unprecedented in Alaska but the animals were immediately suspected. The state medical examiner concluded that Berner died from animal mauling. Alaska State Trooper investigators found drag marks and wolf tracks around the body.

Eight wolves were culled in the aftermath. DNA from two wolves was confirmed on Berner's body and clothing, including from one wolf not killed.

Chignik Lake, a village with just 73 residents, including 17 students, is off the road system; primary access is by airplane. Berner, a former gymnast, was hired by the Lake and Peninsula Borough School District to teach in multiple communities. She flew to Chignik Lake on the day of her death and spent time with students.

At 4 foot 10 inches and 115 pounds, Berner was fit and active. After school, she faxed her time sheet to the district, apparently changed into running clothes and jogged down the only road out of the community.

The road runs west along the side of a hill. A witness said her tracks made an abrupt reversal as the road curved, according to the state report.

One or two wolves gave chase along the edge of the road, while another ran above the road and intercepted her. A depression in the snow with traces of blood on the road showed where Berner was first knocked down or fell. Investigators found a second depression 10 feet away, indicating she was knocked down or fell a second time.

Tracks suggested Berner struggled and crawled away, then was pulled downhill. The amount of blood suggested that by then, she was severely wounded. Investigators concluded she died in a clearing 30 feet from the road at a spot where snow melted in a 3-foot circle and a large bloodstain was found.

"Tracks and markings in the snow indicated that the struggle with the wolves was brief and death occurred quickly," the report said.

Her body was subsequently dragged out of the clearing 83 feet downhill into brush.

Four Chignik Lake residents returning home on snowmobiles saw blood on the road and a man who walked off the road spotted Berner's body. Later that night, a man who went to guard the body spotted a wolf nearby and saw that the body had been dragged 70 more feet downhill and that more of it had been eaten.

En fullt frisk kvinna, uppäten av en vargflock.

Uppäten kanske, men var de de som dödade henne?

Det står ju bland annat att: "Tracks and markings in the snow indicated that the struggle with the wolves was brief and death occurred quickly," the report said.

Jag säger inte att hon inte dödades av vargarna, men det är ju inte helt säkerställt att hon verkligen gjorde det..

Man kan även läsa hos "vargfakta" hur Arne Weise anfallits av varg på Kolmården. Återigen en lögn från lögngeten alltså som spridit lögnen i denna tråd.
För er hat o lögnspridare så finns Weises egna syn på denna "attack" här.

Hur mycket "fakta" sitter lögngeten på egentligen?

Men hur skall vi få bort alla getingar och bin, cirkus 2 personor dör årligen pga allergiska reaktioner av dessa "bestars" stick, och ingen betvivlar väl att de många gånger kan vara ganska aggresiva och envisa, många är de gånger jag med alla till buds stående medel försökt få bort dom, men inte varit särskilt framgångsrik.

Jag har ingen källa men är rätt säker på att någon sotare eller takreparatör i Göteborg (för några, kanske 10-15 år sen) fick sätta livet till när ett getingbo stördes och personen hoppade från taket när han attackerades av uppretade getingar. Jag har heller ingen siffra på hur många människoliv som gått åt pga mördarbina i USA, men det lär vara flera.

Ingen vet väl hur många getingar vi har men helt klart är, att blir dom en växande plåga kommer vi göra något åt dom. Det är väl samma sak med vargarna. Klart att vi måste göra något, oavsett det inte har blivit så många människor dödade, så finns ju ganska många trovärdiga vittnesmål om påtagliga hot från varg. Det kan man väl inte bara strunta i. Frågan är väl vad som ska göras. Först vore det bra om man kunde ta ner vargdebatten från hysterisk nivå till diskussion som är mer konkret. Är det några som inte önskar en mer kreativ debatt?

thomas

Fram tills nyligen lät det såhär när man ansökte om skyddsjakt:

Men något sådant tycks inte bli av. Trots miljöminister Lena Eks upprepade försäkringar, att närgångna vargar ska få skjutas genom snabbt ordnade skyddsjaktstillstånd, uteblir åtgärden. Länsstyrelsen i Gävleborgs län har nämligen ett annat sätt att se på skyddsjakt än våra folkvalda politiker:
Det finns inget stöd i lagstiftningen , säger man.

Inser ni hur snabbt det går att ändra lagar i Sverige? Helt otroligt! För nu skall man minsann skjuta tre(!) vargar som vistats i bebyggelse i Filipstad. Osannolikt snabb lagändring!

Undrar nu om en viss falang vågar anmäla detta till EU nu? Det blir spännande på riktigt...

Jag har ingen källa men är rätt säker på att någon sotare eller takreparatör i Göteborg (för några, kanske 10-15 år sen) fick sätta livet till när ett getingbo stördes och personen hoppade från taket när han attackerades av uppretade getingar. Jag har heller ingen siffra på hur många människoliv som gått åt pga mördarbina i USA, men det lär vara flera.

Ingen vet väl hur många getingar vi har men helt klart är, att blir dom en växande plåga kommer vi göra något åt dom. Det är väl samma sak med vargarna. Klart att vi måste göra något, oavsett det inte har blivit så många människor dödade, så finns ju ganska många trovärdiga vittnesmål om påtagliga hot från varg. Det kan man väl inte bara strunta i. Frågan är väl vad som ska göras. Först vore det bra om man kunde ta ner vargdebatten från hysterisk nivå till diskussion som är mer konkret. Är det några som inte önskar en mer kreativ debatt?

thomas
Vad är ett påtagligt hot?
Jag såg varg ifjol, uppe på backe, 100-200 meter bort, satt den och tittade mot mitt håll och drog efter 10-20 sekunder vidare. Jag såg det absolut inte som ett hot men jag gissar att någon skulle gjort det.
Den som ser det som ett hot att varg tittar på en kommer att ringa pressen och senare hamnar det som ett hot i statistiken. Jag förstår att varg som kommer för nära ett bebyggt område kan bli ett problem och kanske bör tas bort. Men ingen biotop tål beskattning förrän den är livskraftig och frisk.

Vi har några grundproblem att lösa

VI har en genetiskt väldigt känslig vargstam, vissa djur är för aveln viktiga, andra kanske borde tas bort för de är inavlade eller med förhöjd risk att bli problemdjur. Men det är svårt att veta vilka de olika individerna är

Den första jakten var närmast ett totalt misslyckande i genomförande- planering mm. ( nästan ingen av de jagande hade vargjaktsvana, skjuta bort på djuren i alfaparet skapade mer problem än nyttan av 2 vargar mindre, påskjutningarna var på tok för många )

Om vi hade en bra fungerande vargstam kunde vi skjuta bort problemindivider utan större diskussioner,

Jakt är nog nödvändigt för att hålla stammen på rätt nivå, skjuta bort individer som är potentiella problem, skapa skygghet bland djuren. ( hört att om man skjuter ett vildsvin försvinner flocken från det området i typ 2 veckor )

Vi får aktas för människoskapade problem djur absolut inte "mata" varken björn eller varg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg