Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu börjar "experterna" tala.

Intresset för varg har av förklarliga skäl tagit fart ordentligt och många svar har framkommit från landets sakkunniga. Frågan om löptikar dök tidigt upp på den chatt som arrangerades av Svenska Dagbladet idag:
NN: Hej! Jag har hört att unga varghanar kan vara intresserade av vanliga tikar när dom löper. Stämmer det? Ska man vara försiktig med att lämna en löpande tik i trädgården i ett vargtätt område? Tack på förhand för svar.

Hans-Ove Larsson: Det är riktigt, och jag skulle absolut avråda från att lämna en löptik i trädgården om det finns vargar i trakten. I ”bästa fall” blir tiken parad och du står där med olagliga hybridvalpar som måste avlivas – i sämsta fall dödas tiken.

Frågan återkommer även senare i chatten fast i en annan skrivning.
NN: Jag går ofta med min hund lös i skogen och är orolig för varg. Om jycken plötsligt skulle stå nos mot nos med en varg, hur ska jag bete mig då? Och hjälper det att väsnas för att hålla vargen borta?

Hans-Ove Larsson: … Är det en tik (?) så kan det locka en hanvarg om din hund löper t.ex. En vargtik kan uppfatta hunden som en ”konkurrent” och vill ha bort den. …

Så, där ser man, inga tikar på landet och sedan får länsstyrelsen förse befolkningen med signalhorn. Allt löst.

Tycker du det är jobbigt att läsa kanske du skall undvika forum. Tämligen enkelt.

Det är väl snarare så att du ska undvika forum om du tycker att det är jobbigt att skriva. Forum är ju till för att man ska skriva själv, inte kopiera och klistra in det andra har skrivit. Det du sysslar med passar bättre på dagverksamhet för dementa, snubblande nära att klippa pappersgubbar.
De få meningar du skriver själv är ju förvisso inga mästerverk de heller - usel svenska, usel retorik och ingen skärpa eller fokus. Meningsbyggnad, skiljetecken och inledande versaler lyser oftast med sin frånvaro. Om du inte ens orkar engagera dig själv i dina inlägg, hur kan du förvänta dig att någon annan ska göra det? Nej, billigt skräp kommer ofta i billiga förpackningar.

Vad är ett påtagligt hot?
Jag såg varg ifjol, uppe på backe, 100-200 meter bort, satt den och tittade mot mitt håll och drog efter 10-20 sekunder vidare. Jag såg det absolut inte som ett hot men jag gissar att någon skulle gjort det.
Den som ser det som ett hot att varg tittar på en kommer att ringa pressen och senare hamnar det som ett hot i statistiken. Jag förstår att varg som kommer för nära ett bebyggt område kan bli ett problem och kanske bör tas bort. Men ingen biotop tål beskattning förrän den är livskraftig och frisk.

Det här tänker jag inte debattera. Du vet nog vad ett påtagligt hot är. Det du upplevde har du helt korrekt bedömt som "absolut inte som ett hot". Ditt omdöme är det nog inget fel på. Jag sa bara att det finns "ganska många trovärdiga vittnesmål om påtagliga hot från varg".
Vill du på allvar hävda att detta är fel? Ska det bli en bra diskussion får man nog acceptera att allt inte lögn. Säkert finns det nervösa stockholmare av min typ som blir nervösa av se en varg överhuvudtaget men alla vittnesmål är inte av den typen.

Jag anser helt klart att vargen är ett farligt djur men det är fästingen också.

thomas

Det är väl snarare så att du ska undvika forum om du tycker att det är jobbigt att skriva. Forum är ju till för att man ska skriva själv, inte kopiera och klistra in det andra har skrivit. Det du sysslar med passar bättre på dagverksamhet för dementa, snubblande nära att klippa pappersgubbar.
De få meningar du skriver själv är ju förvisso inga mästerverk de heller - usel svenska, usel retorik och ingen skärpa eller fokus. Meningsbyggnad, skiljetecken och inledande versaler lyser oftast med sin frånvaro. Om du inte ens orkar engagera dig själv i dina inlägg, hur kan du förvänta dig att någon annan ska göra det? Nej, billigt skräp kommer ofta i billiga förpackningar.

In kliver han, iförd raggig tofupäls och med en skrivmaskin runt halsen. Med en intensivt flammande blick tystar han, denne kommateringens mästare, församlingen.

- Ingen vars skuld till CSN understiger 300 000kr har rätt att tilltala mig. Faktum är att de flesta av er inte ens har rätt att skifta mina däck.
Samtidigt som han uttalade dessa ord så skrev hans vänsterhand på skrivmaskinen, till synes helt frikopplad från den övriga kroppen, ett reportage till en trädgårdstidning där han diskuterade olika sätt att klippa itu spanska skogssniglar.

Församlingen tystnar, tittar på varandra och konstaterar att han har kommit.
Den övermänniska vars ankomst förutspåddes av en tungt mustaschprydd filosof är här.
Sakta faller en efter en på knä och till slut, när alla ligger där med utsträckta armar och pannan i golvet, stiger sorlet i lokalen.
Och det sägs att om man lyssnar riktigt noga från en balkong i storstaden under sena höstkvällar så kan man fortfarande urskilja samma ord i vindarna från Sveriges skogar:

"Vi äro icke värdiga"

In kliver han, iförd raggig tofupäls och med en skrivmaskin runt halsen. Med en intensivt flammande blick tystar han, denne kommateringens mästare, församlingen.

- Ingen vars skuld till CSN understiger 300 000kr har rätt att tilltala mig. Faktum är att de flesta av er inte ens har rätt att skifta mina däck.
Samtidigt som han uttalade dessa ord så skrev hans vänsterhand på skrivmaskinen, till synes helt frikopplad från den övriga kroppen, ett reportage till en trädgårdstidning där han diskuterade olika sätt att klippa itu spanska skogssniglar.

Församlingen tystnar, tittar på varandra och konstaterar att han har kommit.
Den övermänniska vars ankomst förutspåddes av en tungt mustaschprydd filosof är här.
Sakta faller en efter en på knä och till slut, när alla ligger där med utsträckta armar och pannan i golvet, stiger sorlet i lokalen.
Och det sägs att om man lyssnar riktigt noga från en balkong i storstaden under sena höstkvällar så kan man fortfarande urskilja samma ord i vindarna från Sveriges skogar:

"Vi äro icke värdiga"

Varifrån citerade du det där? Är det från vargfakta eller www.jaglideravmindervardeskomplex.nu?

;)

Men allvarligt, varför kräva total nollvision när det gäller varg? Var annars i världen gör man det där det finns farliga djur? Isbjörnar på Svalbard? Pumor och björnar i Nordamerika? Bufflar och flodhästar i Afrika? Giftormar i Asien? Är det verkligen hela världen om det stryker med nån lite då och då?

Varifrån citerade du det där? Är det från vargfakta eller www.jaglideravmindervardeskomplex.nu?

;)

Men allvarligt, varför kräva total nollvision när det gäller varg? Var annars i världen gör man det där det finns farliga djur? Isbjörnar på Svalbard? Pumor och björnar i Nordamerika? Bufflar och flodhästar i Afrika? Giftormar i Asien? Är det verkligen hela världen om det stryker med nån lite då och då?

Om någon stryker med?
Vargen är inte utrotningshotad och mellansverige kan inte husera vargprojektet. Nollvision handlar om en matematisk formel. Det går helt enkelt inte att skapa den vargstam som kramarna förespråkar i mellansverige. Men viktigast av allt: det behövs inte. Vargen är inte ens nära utrotning.

Nu verkar det som om det kanske sker ett uppvaknande i vargfrågan(?)
Intressanta chatsvar från Inga Ängsteg, vargexpert på viltskadecenter.

http://www.vargfakta.se/nyheter/chatt-om-vargar-gav-manga-svar/

Jag vill flytta från ”varglandet-sverige” men var skall jag flytta ?

jag vill ha omväxlande natur med ett stort inslag av ”grönt”, gillar svamp och bärplockning, och paddling skidåkning på platt mark och långturer på cykel och gärna långfärdsskidskor, lite fågelskådning är inte fel, gärna lite spännande fiske också
men jag vill slippa
Puma lejon tiger och liknande vet jag är farliga
Giftormar boaormar , skorpioner giftspindlar och sådant, har lite ormfobi
elefant - flodhäst noshörning mm
Gorilla isbjörnar, Grizzlyn är inte så trevlig tror jag
Farlig natur - klimat , hetta - torka skyfall översvämningar orkaner / tornados, och inga jordbävningar
Krokodiler och dess släktingar, pirajor hajar havsormar, sötvatten får gärna vara drickbart eller åtminstone av en kvalite att den kan användas t matlagning och hygien.
Malaria sömnsjuka gillar jag inte alls

Kanske Gotland vore ett alternativ? Någon som vet hur det är med fästingar där? Dom kan förstöra ens hälsa för lång tid

Gotland är inget alternativt. Lämm-näringen på Gotland har stora problem med fästingplågan..

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7737720

Fästingen finns snart i hela landet. Exklusive fjällen. Men genom att minska rådjurstammen i närheten av tätbebyggda områden samtidigt som man minskar jakten på varg och lo så blir folkhälsan bättre. Skönt för exempelvis Supergeten eller Aktiv-Jägare vars risk att få TBE minskar drastiskt genom att fästingen inte skulle bredas ut så mycket i de delar av landet där den tidigare inte varit så vanligt förekommande.

http://www.jaktojagare.se/varg-och-lo-minskar-fastingplagan

Senast ändrad:
Vargen är inte utrotningshotad och mellansverige kan inte husera vargprojektet. ... Det går helt enkelt inte att skapa den vargstam som kramarna förespråkar i mellansverige. Men viktigast av allt: det behövs inte. Vargen är inte ens nära utrotning.

Om man upprepar nånting nog mycket blir det en sanning eller hur ska man tolka det där inlägget?

Men viktigast av allt: det behövs visst. För den biologiska mångfalden.I Sverige.

ps. Bara för att klargöra; jag har studieskulder på drygt 300'. Jag är för en livskraftig vargstam i Sverige. Jag är för jakt på varg. Jag bor i skogen.

Om vi skulle lämna diskussionen om huruvida vargen är farlig eller inte för en stund.
Då kan vi konstatera att en stor del, eller åtminstone en viss del av befolkningen i varglänen känner sig oroade över utvecklingen.
Den oron tycker jag att man ska ta på allvar. Vad tycker ni?

Jag anser precis som supergeten att det är svårt att hysa en livskraftig vargstam på en liten yta i mellersta Sverige.
Men varför kan man inte låta vargen sprida sig norrut?
Renbetesland och Samer skriks det. Men vad anses vara renbetesland?
Inte ens med hjälp av dessa fantastiska sökprogram som som jag känner till kan jag få svar på det.
Hjälp mig någon som är bättre på datorer.

Ångermanland där undertecknad bor har en yta på 19 800 kvkm eller 4,8 % av Sveriges areal
Befolkningen är ca134 813 pers vilket gör 1,6 % av Sveriges befolkning.
Nåja siffrorna är några år, men på ett ungefär i alla fall.
Jag har vandrat kors och tvärs genom dessa skogsbeklädda höjder sedan jag lärde mig att gå och aldrig sett en ren.
Varför kan inte vi underlätta för Geten och för aktiv jägare genom att hysa en del av dessa vargar?
Då kan vi hålla en livskraftig stam i Sverige och skjuta bort osunda exemplar som går in i byarna.
Här får dom plats.

// Kristoffer

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg