Hög puls vid träning

Det går att googla på vad Håkan Carlqvist dog av. Jag håller med om att det inte är lämpligt att spekulera om dödsorsaker i forum.

Pulsklocka har många felkällor. EKG-mätning kan avslöja några av dessa felkällor. Pulsoxymeter med kurva kan också ge lite extra information jämfört med bara uppskattad elektrisk hjärtrytm med ett siffervärde.

En anledning till att jag slutat med pulsklockor är just såna här felmätningar.

Thure

Jag håller med om att det inte är lämpligt att spekulera om dödsorsaker i forum.
Jag håller också med. Inte lämpligt. Ibland snaskas det kring detta, så att jag blir illa berörd och tänker på värdighet och respekt.
Nog om det.
Nu var det träning och hög puls tråden handlade om...och ingenting annat.

Det kan absolut vara intressant för dig att läsa Phil Maffetone och hans träningsmetod. En av de sakerna han tydligt poängterar är just det med hög puls och att de flesta som tränar blir fit men inte mindre osunda nödvändigtvis. Jag skulle inte oroa mig om jag var dig. Däremot så finns det enkla grepp att ta för att din kropp inte ska behöva jobba så hårt bara för att du går med lutning på maskinen. https://philmaffetone.com/

Det kan absolut vara intressant för dig att läsa Phil Maffetone och hans träningsmetod. En av de sakerna han tydligt poängterar är just det med hög puls och att de flesta som tränar blir fit men inte mindre osunda nödvändigtvis. Jag skulle inte oroa mig om jag var dig. Däremot så finns det enkla grepp att ta för att din kropp inte ska behöva jobba så hårt bara för att du går med lutning på maskinen. https://philmaffetone.com/
Såvitt jag vet sen tidigare (blir inte direkt klok av hemsidan/länken du bifogade) företräder Phil Maffetone en träningsfilosofi som bland annat är baserad på lågintensiv träning. Alla som kan något om träning, hälsa och prestation (forskningsorienterat) vet att lågintensiv träning är en nyckelkomponent, av flera andra, när det kommer till träning och prestation. Att däremot bara träna lågintensivt ger små eller ringa resultat på en persons VO2Max/kondition. Du kommer följaktligen ha svårt att hitta någon som är vältränad och snabb när det kommer till uthållighetsidrott som förlägger all sin träning i pulszon 2. Lågintensiv träning var inte heller något som TS undrade över.

Vetenskapen är otvivelaktigt tydlig när det kommer till träning, hjärthälsa och välbefinnande. Högintensiv träning utförd på rätt sätt har i princip bara fördelar.

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/vo2-max-what-is-it-and-how-can-you-improve-it

Senast ändrad:
Mitt VO2-max är just nu 43 ml/kg Och min konditionslder är 34. Själv så är jag 57 år.
Ska gå ned mellan 7-10 kg till är min plan.
Garmin har uppskattat även min konditionsålder till 34 (har jag för mig). :) Men jag är yngre än dig; snart 45. Tränar just nu för att springa ett marathon under 3 timmar. Uppskattat VO2-Max är 62, med ett BMI runt 20.

Mitt VO2-max är just nu 43 ml/kg Och min konditionslder är 34. Själv så är jag 57 år.
Ska gå ned mellan 7-10 kg till är min plan.
Enligt min träningsklocka är mitt VO2-max 46, men min konditionsålder är 43,5 år ( jag är 52 år ). Märkligt. Trots att mitt VO2-max är lite högre än ditt är min konditionsålder mycket högre än din.

Enligt min träningsklocka är mitt VO2-max 46, men min konditionsålder är 43,5 år ( jag är 52 år ). Märkligt. Trots att mitt VO2-max är lite högre än ditt är min konditionsålder mycket högre än din.
Har olika märken olika formler?
Olika vikt, längd mm kan nog också vara parametrar i formeln.

Passålder55, garminålder 49 - tränar nästan dagligen men 90kg/186cm
VO2max 43, vilopuls 47, har sett maxpuls på över 180 vid löpspurt

/Patrik

Har olika märken olika formler?
Olika vikt, längd mm kan nog också vara parametrar i formeln.

Passålder55, garminålder 49 - tränar nästan dagligen men 90kg/186cm
VO2max 43, vilopuls 47, har sett maxpuls på över 180 vid löpspurt

/Patrik
Min vilopuls är också 47. Senast registrerade maxpuls: 208 bpm!

De flesta tränar i ett pulsfönster som är "motion" och mer sliter på kroppen än förbättrar. Antingen har man högintensiv och ofta ganska kort, eller intervallmässig träning för att träna "kondition/styrka. Eller så tränar man lågintensivt och länge för att bygga hållfasthet i vävnader och kapillärer i perifera vävnader. 45 - 60 minuter medelintensiv träning är för den lite tränade personenen sällan effektivt för kondition, sliter lite väl mycket med risk för överbelastning om för ofta, samt är för kort för att ge stimulans till kroppens vävnader (senor, bindväv och skelett) att reagera med att skapa hållfasthet.

har jag hört

Detaljer för olika ambitioner och prestationskrav kräver mer detaljerad analys.

Det klockan säger om VO2-max respektive konditionsålder är bara siffror, som kanske stämmer, kanske inte. Tar det inte som hugget i sten… bryr mig egentligen inte, liksom energiförbrukning för en aktivitet. Det kanske stämmer, kanske inte.
Det som betyder någonting är följande, utan prioritetsordning:
- hur jag mår och känner mig
- hur pass väl jag kan genomföra mina aktiviteter (utförande, frekvens mm)
- det vågen visar (mest fokus på det i förhållande till mitt energiintag)
- min allmänhälsa (är frisk och ”tål” baciller mm i min omgivning)
- hur puls utvecklas över tid för lika aktiviteter (borde sjunka, i alla fall en del)
- hur medelhastighet för lika aktiviteter utvecklas över tid (ökar troligen)

Finns mer att säga om detta.

Jag planerar att gå till Aktivitus igen och testa VO2-max mm igen, som jag gjorde för ett år sedan. Men jag vill vänta tills jag tappat några kilo till.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seherzada hög puls? Träning och hälsa 9
millimeter Hög puls men ej trött Träning och hälsa 22
olrijo Överträning - hög puls!? Träning och hälsa 2
olrijo konstigt hög puls... Träning och hälsa 8
tango Tight reflexväst med hög blixtlås, gärna nätrygg Träning och hälsa 12
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
tango Billig träningsklocka med GPS och puls på handleden? Träning och hälsa 26
camoscio puls och kondition Träning och hälsa 36
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
grodanbolle Oregelbunden puls och frågor om puls, övertråning? Träning och hälsa 3
AnniePalstam gallopperande puls! Träning och hälsa 16
lgniklas Blodtryck och puls Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Vilken puls är lagom? Träning och hälsa 3
olrijo puls Träning och hälsa 2
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 4
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg