• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp mig identifiera en gubbe

Jag hade faktiskt missat den kopplingen. Men det förklarar ju också varför Star+Tellus Federation satsat särskilt hårt på att markandsföra norra Sveriges natur under just den perioden eftersom det håller mediakonsumtionen under den perioden nere.
 
Tur att Stadan greppade tag i detta med sin fina scanner, så att alla gissningar kunde elimineras till förmån för de nu betydligt mer kvalificerade analyserna!

Det är såna insatser som gör utsidan till vad den är, jag kan ju bara tänka mig vilka stolliga urspårningar en sån har tråd skulle leda till på VISSA forum!!

Tack Stadan, och jag kan förstå att det känns fint att få folk på rätt spår med en seriös och klok insats!
 
Undra hur många här som kommer att bege sig till platsen i sommar för att kolla själva?

Nästan synd att det bara är en reva i filmen... det kunde ju varit en reva i tiden till ett parallellt universum, där den parallella Raskesven sitter inne och spelar TV-spel hela semestern. :)
 
Den sista bilden som Stadan tydligen har scannat bevisar ju ingenting. Man ser ju fortfarande en klutt. Hade det varit en reva i filmen så hade det ju varit vitt. Kanske har han själv något att dölja.
 
MW; sa:
Kanske har han själv något att dölja.
När jag satt och skannade dök ett helt SWAT-team upp med jobbig US Marine-jargong. De var inte svåra att upptäcka då de sjöng så där jobbigt som på TV. De rakade av mig mitt talibanskägg och bestal mig på koran och bönemattor. Sedan band de fast mig framför TVn där jag fick uthärda 5 dygn av "General Hospital" och alla avsnitt av "Dallas". Det är väl inte konstigt att fläcken hamnade där?????

/Staffan
 
Björn! Björn, björn, björn! Jag ser björn som inte finns hela tiden så jag vet väl för fan hur en björn ser ut när jag inte ser den!

[Att framhärda är att erkänna man inte kan ha fel]
 
Tack för dit svar Staffan, sanningen slog nu ner som en klarblå blixt. Men det var inte jänkarna, det var FJS. Fläcken döljer deras kök.
 
Elementär linjär algebra

Tänk såhär:

En bild är en tvådimensionell avbildning av en tredmimensionell värld.

En reva i en tvådimensionell miljö skapar möjlighet att förflytta sig i en ny dimension, en tredje. Till andra sidan papperet, i det här fallet.

Eftersom bilden som sagt avbildar en tredimensionell miljö får vi plussa på en dimension för att översätta till hur det såg ut i verkligheten - det innebär att grunkan på bilden skapar möjlighet att förflytta sig i en fjärde dimension.

Jag vet inte med er, men jag drar dit så fort snön har smält.
 
Hmm...
Hur blir det om du tejpar ihop filmremsan i ändarna vriden ett halvt varv. De blir den ett möbiusband och därmed är har filmen bara en sida! Då blir det antagligen i din förklaring så att tiden blir den tredje dimensionen.

Fråga:
När åker du var?
 
Mezzner; sa:
Fråga:
När åker du var?

Duh! Till revan i tidsrymden såklart. Så fort snön har smält däruppe på fjället. Så man inte kliver ut i ett annat universum med skidor och toppluva - hur skulle det se ut?

Om du gör en Möbius-loop av bilden blir det som sagt samma yta på båda sidor, och då förstör du ju hela grejen. Du kommer helt enkelt ingen vart.