• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp mig identifiera en gubbe

Tror "gubben" är en stackars olycklig rumpnisse, som i ett sista desperat försök att få uppmärksamhet, tänt eld på sig själv.....

Voffo då då....
 
Tycker mig känna igen...

...gubben på bilden från gamla mulleskolan. Minns hur Björkhags-Mulle ibland brukade klä sig i färggranna lappade byxor, misstänkt likt "gubben" på bilden. Är det månne han!?
 
Här kommer svaret och nästa fråga

Mycket svammel i den här tråden... dags att fråga en expert! Jag tillkallade en expert som är 4,5 år i något solsystems tidräkning och är expert på bildtolkning. Han kan tolka ut att en bild bestående av tre streck och en krumelur är en traktor med gödselspridartillsats. Han har aldrig fel, fråga honom själv ;-)
Till bilden: bilden förställer en rymdraket med snö på. Varför snön inte har smällt på rymdraketen, när den har gjort det på marken runtomkring, beror på att det är fel valla på.
Detta svar ger dock upphov till nya frågor:
Varför är den felvallad? Var kom den ifrån? Varför landade den där? Bjuds det på Gevalia i kåtan?
/Stina
 
Ha ha ha!

Ha ha ha! Har aldrig garvat så mycket framför datorn nånsin! Har tyvärr inget vettigt att tillägga i diskussionen om vad det är som figurerar på bilden men jag har däremot ett citat som kanske kan vara passande. Kommer från J. Berg i Kent:

"Hur kan du vara så säker på din sak
Hur kan du vara så iskall, ren och klar
När det finns platser i vintergatan kvar
som vi aldrig får se"

Det där med "iskall, ren och klar" kanske inte hör hit men jag kunde ju inte bara dissikera hela grejen rätt av, heller...


AnnaCharlotta
 
Mystery solved, kanske

Nu har Stadan scannat negativet. Här är resultatet:

cpic4240181105492.jpg


Effekten beror på en fysisk skada i filmbasen, alltså någon repa. Vad som döljer sig bakom repan får vi dock aldrig veta;-)

Tack för alla mer eller mindre trovärdiga teorier:)

Raskesven
 
Mysteriet tätnar!!

Det kan inte gärna ha varit en björn som först hamnat på filmen för att sedan söka upp dig och sabotera filmen för att undanröja bevisen.

Jag bävar dock inför de alternativ som nu öppnar sig. Främmande (jordisk) makt är antagligen en mycket försiktig gissning när det gäller cover-ups av den här magnituden.
 
Jag böjer mig - det var ingen Lundhags Motion eller Fjällräven Trapper.

Det ser snarare ut som en Sho Sho 65, årsmodell 1999, då den kom i en sandfärgad variant. Samma år som de uppdaterade bärsystemets infästning i ramen.
 
När rymdskepp landar så använder de nästan alltid sin osynlighetsutrustning för att inte väcka onödig uppmärksamhet. I korthet handlar tekniken om att man böjer av ljusstrålar runt det objekt man vill osynligglöra (t ex rymdskeppet) så att det som är bakom objeket blir det man ser. Men eftersom de gärna vill kunna observera själva måste en liten glipa lämnas i Kendani-väven (som den kallas av experter). Det är alltså denna Kendani-glipa som Rasken haft turen att fånga. Väldigt osannolikt, men med tanke på hur många skepp som landar på vår planet varje dag så är det klart att slumpen emellanåt måste spela Homo sapiens i händerna.
 
alven; sa:
Det är alltså denna Kendani-glipa som Rasken haft turen att fånga.

Med med ny teknik är ju Kendaniglipan i princip obefintlig (hade bilden tagits med en digitalkamera hade ingen glipa synts - det är därför de har gett oss den tekniken). Det föranleder mig att tro att någon VILL att vi ska veta om att skeppet landande där.
Det är alltså en maskirovka.
Man vill få oss att tro att man har landat där för att avleda uppmärksamheten från den verkliga landningen - själva rymdlandsättningen.

Om man vet när bilden är tagen är det ganska lätt att dra en intressant slutsats. Bilden är tagen i Juli. Alltså uppträdde många utomjordingar här nere vid den tiden.
Det hela är simpelt. Det är ju ingen slump att det rörde sig en massa konstiga grå män på till exempel Gotland vid den här tiden. De kallar den Almedalsveckan, men vi vet bättre.