Hjälp med tältval!

Har du hunnit testa ditt Arctic Alpine Design, WBT 2?
jag är i samma situation som du med tajt budget och har kikat på ditt tält.
Vad har du hunnit få för erfarenheter av tältet än så länge? rekommenderar du den?
Hur mycket plats finns det i absiden ? Har funderat på att köpa ett WTB3 istället pga jag vill ha ett större absid.

Jag har tyvärr inte hunnit testa det så mycket än. Blev en natt nu i påsk uppe i Alta i Norge. Blåste ganska mycket och var runt nollan. Tältet funkade mycket bra. Vi låg på blött gräs men märkte inte av något läckage eller liknande.

Jag har inte någon erfarenhet av regn än så där vill jag inte uttala mig.

Absiden är inte speciellt stor, men det går lätt in två ryggsäckar + lite stövlar och sånt. Vill man laga mat eller liknande går det enkelt att "kroka ur" innertältet för att få mer plats.

Jag har ju bara 2 nätters erfarenhet än så länge så jag vågar inte ge något fullständigt utlåtande, men det känns som det är kvalitet i grejerna.

Är det något mer ni undrar, eller kanske vill ha bild på något så är det bara att säga till.
 
Jag har tyvärr inte hunnit testa det så mycket än. Blev en natt nu i påsk uppe i Alta i Norge. Blåste ganska mycket och var runt nollan. Tältet funkade mycket bra. Vi låg på blött gräs men märkte inte av något läckage eller liknande.

Jag har inte någon erfarenhet av regn än så där vill jag inte uttala mig.

Absiden är inte speciellt stor, men det går lätt in två ryggsäckar + lite stövlar och sånt. Vill man laga mat eller liknande går det enkelt att "kroka ur" innertältet för att få mer plats.

Jag har ju bara 2 nätters erfarenhet än så länge så jag vågar inte ge något fullständigt utlåtande, men det känns som det är kvalitet i grejerna.

Är det något mer ni undrar, eller kanske vill ha bild på något så är det bara att säga till.

Jag skulle gärna se lite bilder på insidan av tältet, i absiden och i innertältet om du orkar med det. :) Har mer eller mindre bestämt mig för ett WBT 3 orange nu när skattepengarna kommer, men det är alltid kul att se det innan man får tag i det.
 
Jag hinner inte fixa det nu. Ska åka bort i helgen, tyvärr utan tältet.
Återkommer med lite bilder nästa gång jag sätter upp det.

Jag har hunnit testa det några nätter till och blir mer och mer förälskad.
Dock inte upplevt några riktiga oväder än.

/Love
 
Ingen fara på taket.
Förhoppningsvis får jag mitt egna att kika i så småningom.
Ha det bra i helgen!

Jag hinner inte fixa det nu. Ska åka bort i helgen, tyvärr utan tältet.
Återkommer med lite bilder nästa gång jag sätter upp det.

Jag har hunnit testa det några nätter till och blir mer och mer förälskad.
Dock inte upplevt några riktiga oväder än.

/Love
 
köpte du ett tält?
hur kännas det, är oxå sugen på wbt3 då en stor absid skulle passa med hunden.

en recention tack :D
 
Näe jag måste invänta skatteåterbäringen eller se om jag kan skrapa fram pengar nån annanstans innan det. Men det kommer med all säkerhet bli ett tält inom en månad.
 
Jag tänkte inte tipsa om någon modell eller så utan mitt tips bygger på egen erfarenhet som är oberoende av modell.

När du köper tält, köp ett tält som är bra på primärt en sak. Att börja kompromissa med "skall vara för två" men ändå " vara ok för solovandring" riskerar att du får ett tält som inte är bra på nått och du kommer vara missnöjd oavsett vilken vandring du gör.

Exempelvis om du primärt skall ha ett bra tält för 2 personer hyggligt bekvämt, välj tält som är bra på det, sen får du ta att det kanske är lite tyngre att bära solo. Om du prompt måste ha ett tält som är bra solo också, köp ett till och bli nöjd med båda.

Man blir lätt dumsnål när man skall få med för mycket egenskaper i ett köp. Det kan sluta med att man köper 3 istället för 1.
 
finns inte en chans att jag skulle köpa mer än ett tält, det handlar om ekonomi, köper jag ettc tält får jag leva med det ett tag...
 
Nu står mitt tält i vardagsrummet (inte uppställt utan i packpåsen) och det första jag gjorde var att väga hela paketet, 3.5kg stannade vågen på. Sen fanns det inga bärhandtag på packpåsen, vilket jag tycker var lite synd då en såpass hal påse är jobbig att bära under armen.

Men jag känner mig ändå nöjd än så länge, en liten manual fick man med och jag inväntar lite torrare väder innan jag går ut och ställer iordning det.
 
Hej.
Det jag intresserat mig mest för är Akka Shape R/S 2 då det har ett ganska överkomligt pris.

Köpte ett Akka Shapre r/s 2 förra året och varit mycket nöjd med det. Lätt att sätta upp, lätt, känns rejält. En hyfsat stor absid är riktigt trevligt. Enda anmärkningen är väl att det kan vara lite lågt i höjdled. Att kunna sätta upp yttertält utan innertält visade sig ganska praktiskt när vi blev tvugna att ligga still några dager vid alkavagge.

Kan dock inte jämföra med de övriga tälten och har heller inte testat det i vinterväder.

Albin
 
Några bilder kanske?

Jag har precis beställt ett WBT, men skulle gärna sitta å titta på lite bilder å längta tills det dimper in. Någon som kan lägga upp ett par?
Och är det någon som har hunnit testa sitt i regnväder än?


MVH - Stortotta
 
Har tyvärr inte möjlighet att lägga upp några bilder för tillfället.

Min far köpte ett WBT-3 och har varit ute med det på västkusten i regn och 13 sekundmeter och han är helnöjd!

Jag själv har haft alldeles för tur med vädret senaste året. Snart åker jag nog på en riktig storm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11
JANO Hjälp med tältval. Bo och sova 8
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9

Liknande trådar