ägg.. det finns någon form av myt som säger att gulan inte innehåller något av värde, gulan innehåller mycket mer vitaminer, mineraler och protein än vitan..DOCK så sitter allt fettet i gulan, vilket gör att deffande byggare undviker gulan.. tränar man hårt så behöver man fett, med andra ord så gör fetmängden i gulan på ett ägg ingen direkt negativ effekt vid hård träning.
jag tycker alltid att man ska skita i kosttillskott av tveksam karaktär, det finns ytterst lite som visar på den höga effekt som tillverkarna tillstyrker dem förutom det uppenbara hålet i plånboken. det fungerar precis lika bra med lagad mat, gärna med mycket linser, bönor och grönsaker istället för den klassiska ris/tonfisk som man ser folk trycka i sig på gymmen.. MEN man kanske inte har kunskap att sätta ihop ett bra kostprogram eller man kanske inte ens kan koka vatten, det finns alltid anledningar till att köpa kosttillskott.. jag rekomenderar det inte.. Jag hinner laga min mat även om jag jobbar i stan 10timmar om dagen och på mitt jordbruk resten av tiden.. medhavd mat varje dag!! (kanske lite snål, jag vet inte men jag tycker ofta att lunchmaten på stan är äcklig, sen vet man inte vad dom stoppat i maten)
Gula per 100gram
Protein: 16.4g
Vattenlösl. vitaminer: Folat: 146mcg, B2: 0.4mg, B1: 0.22mg, B6: 0.3mg, B12: 3.4mcg
Fettlösl. vitaminer: D: 4mcg, Retinol (A-vit): 600mcg, Karoten (A-vit): 124mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 5.2mg
Mineraler: Fosfor: 540mg, Järn: 5.5mg, Kalcium: 140mg, Kalium: 120mg, Magnesium: 14mg, Natrium: 49mg, Selen: 30mcg, Zink: 1.2mg
Vita per 100gram
Protein: 10.1g
Vattenlösl. vitaminer: Folat: 3mcg, Niacin: 0.1mg, B2: 0.45mg, B12: 0.1mcg
Fettlösl. vitaminer:
Mineraler: Fosfor: 11mg, Kalcium: 11mg, Kalium: 137mg, Magnesium: 9mg, Natrium: 152mg, Selen: 20mcg
Jag ställer mig inte emot dig, men måste kommentera detta..
1. Är du helt säker på de där värderna? Är det säkert att äggulan innehåller så pass mycket protein?! Blev lite överaskad...
Hur som helst så innehåller gulan otroligt höga kolesterolvärden. Detta innebär att det kan vara skadligt att äta för mycket gula. Om man till exempel tränar 5 dagar i veckan, trycker i sig två ägg efter varje pass, ger det 10 äggulor / vecka. Det kommer att höja dina kolesterolvärden ganska rejält, och kan vara farligt för de som inte tål det. Matdietister rekommenderar att inte äta äggula...
2. När vi snackade kosttillskott i denna tråd var det 1 sorts produkt vi nämde : Proteinpulver (Vassleprotein). Proteinpulvret i sig är alltså helt vanligt mjölkprotein, helt naturligt och ofarligt. Det går även att köpa i naturell "smak" vilket innebär att man skippar alla sötnings-, färg-, och smakämnen (om man skulle vilja förhindra det (syftar på cancerframkallande etc.)).
Du påpekar också att dessa är väldigt dyra och ger hål i plånboken. Värt att nämna är då att Whey-80 (proteinpulver), naturell, 1 kg, kostar 149 kr. En sådan påse räcker för 36 portioner. Och du äter 1 portion varje träningsdag. Om du då tränar 5 dagar i veckan kommer kosttillskottet kosta dig 20 kr / veckan, eller 4 kr / drink. Det tycker jag är helt acceptabelt med tanke på hur mycket det ger... Värt att nämna är också att Whey-80 är bland de bästa produkterna som håller högst kvalité, vilket alltså innebär att det finns ännu billigare produkter att tillgå...
Annars håller jag med dig att kosttillskott är överskattat och är dyrt ! Jag ställer mig emot allt i form av prestationshöjare, som Kreatin etc., muskelökande, hormonbalanserande preparat etc. Allt sånt är nonsens, som är psykiskt och DYRT ! Det är bättre att träna naturligt, äta naturligt, och leva naturligt. MEN. Proteinpulver fungerar, och är fullt okej enligt mig... Jag har själv provat köra 1/2 år utan och 1/2 med. OTROLIG skillnad, faktiskt....
3. Det är mycket viktigt att äta efter klockan vid seriös styrketräning. Att få i sig kolhydrater och protein direkt efter ett hårt pass är mycket viktigt, även om man deffar.
mvh tim