hjälp med styrketräning

schema

just nu tränar jag varann dag:
armhävningar 3*max
situps 3*max
jägarstolen 1min
skulderbladslyft med hantlar 3*max
hantelcurl 3*max
rygglyft 3*max

är det ett bra schema? kan jag lägga in mer eller ska jag ta bort ngt?

tack på förhand
 
tack. jah håller inte på med tyngder så mycket. jag har 2 hantlar som väger 5 kg. för det mesta kör jag kropps övningar och med fjäder. jag springer 3 gånger iveckan med. jag är 174-75 cm lång och väger 62 kg. det jag vill träna mest är magen, har provat allt men får inget resultat )=. du som tränar kanske vet något bra sätt att få en snygg mage ? elr någon annan som läser detta.



tack på förhand

Om du menar snygg mage = tvättbräda kan jag säga att tvättbräda är väldigt svårt att få. Det krävs förutom mycket träning kraftig defning. Att ta bort underhudsfettet så där är inte heller bra då man behöver det vid tex sjukdom.

Kör du på och du lär se resultat om något år.
 
dessutom kan man när man blir deffad bli överaskad av en uppsättning osymetriska och fula ribbor.. men vill man skaffa sig en deffad och muskelös fysik så krävs det hårt arbete och stor kunskap om kost, det handlar om att få i sig mat av hög kvalitet och förbränna precis lite mer än man stoppar in utan att sätta kroppen i ett fett-sparande läge där viktminskningen går från annan vävnad än fettet..
 
någon som vet hur man bli grövre snabbt? och ett bra recept på kolhydrat och proteindrink? :D

Tyvärr så finns det inga genvägar - du efter frågar hur man blir grövre snabbt? I grunden är det två ben som är av yttersta vikt - mat och vila! Att äta bra mat och låta kroppen få den vila och återhämtning den behöver!

Kolhydrat och proteindrinkar har fått ett rykte om sig att vara receptet för en stor kropp. Snabba kolhydrater är alltid bra efter träning förvisso - återhämtningssyfte! Protein är och kan med fördel intas som mat, ägg, fisk, kött, mjölk inte att förglömma, mjölk i kombination med havregrynsgröt är en utmärkt proteinkälla!

Jag lämnar mina råd där....
 
Tyvärr så finns det inga genvägar - du efter frågar hur man blir grövre snabbt? I grunden är det två ben som är av yttersta vikt - mat och vila! Att äta bra mat och låta kroppen få den vila och återhämtning den behöver!

Kolhydrat och proteindrinkar har fått ett rykte om sig att vara receptet för en stor kropp. Snabba kolhydrater är alltid bra efter träning förvisso - återhämtningssyfte! Protein är och kan med fördel intas som mat, ägg, fisk, kött, mjölk inte att förglömma, mjölk i kombination med havregrynsgröt är en utmärkt proteinkälla!

Jag lämnar mina råd där....

Återhämtningsmat

Snabba kolhydrater direkt efter hårt fysiskt pass. Ex. 1-2 bananer.
Därefter ska man få i sig protein inom 1 timme efter styrketräningen. Det som rekommenderas är snabbt protein, vilket då innebär vassleprotein (dvs. mjölkprotein). Vassleprotein går att köpa, ex. www.gymgrossisten.com (Känt som Whey-80). Detta intas alltså efter styrketräningspasset.

Annars fungerar givetvis annat protein direkt efter träningen. Man kan till exempel äta ett ägg eller en makrill i tomatsås-burk. Om du ska äta ägg, ät då 1-2 kokta. Ät ej gulan eftersom det bara är fett och höga kolesterol. Ät vitan, som innehåller all protein. Dock bör inte äggprotein rekommenderas till personers om lätt lägger på sig fett eftersom äggprotein är fettbindande till viss del.

Själv käkade jag makrill i ett år, sen tröttnade jag och gick över till vassle. (Whey-80). Fungerar alldeles utmärkt.

/ Tim Ekstam
 
ägg.. det finns någon form av myt som säger att gulan inte innehåller något av värde, gulan innehåller mycket mer vitaminer, mineraler och protein än vitan..DOCK så sitter allt fettet i gulan, vilket gör att deffande byggare undviker gulan.. tränar man hårt så behöver man fett, med andra ord så gör fetmängden i gulan på ett ägg ingen direkt negativ effekt vid hård träning.

jag tycker alltid att man ska skita i kosttillskott av tveksam karaktär, det finns ytterst lite som visar på den höga effekt som tillverkarna tillstyrker dem förutom det uppenbara hålet i plånboken. det fungerar precis lika bra med lagad mat, gärna med mycket linser, bönor och grönsaker istället för den klassiska ris/tonfisk som man ser folk trycka i sig på gymmen.. MEN man kanske inte har kunskap att sätta ihop ett bra kostprogram eller man kanske inte ens kan koka vatten, det finns alltid anledningar till att köpa kosttillskott.. jag rekomenderar det inte.. Jag hinner laga min mat även om jag jobbar i stan 10timmar om dagen och på mitt jordbruk resten av tiden.. medhavd mat varje dag!! (kanske lite snål, jag vet inte men jag tycker ofta att lunchmaten på stan är äcklig, sen vet man inte vad dom stoppat i maten)

Gula per 100gram
Protein: 16.4g

Vattenlösl. vitaminer: Folat: 146mcg, B2: 0.4mg, B1: 0.22mg, B6: 0.3mg, B12: 3.4mcg
Fettlösl. vitaminer: D: 4mcg, Retinol (A-vit): 600mcg, Karoten (A-vit): 124mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 5.2mg
Mineraler: Fosfor: 540mg, Järn: 5.5mg, Kalcium: 140mg, Kalium: 120mg, Magnesium: 14mg, Natrium: 49mg, Selen: 30mcg, Zink: 1.2mg

Vita per 100gram
Protein: 10.1g

Vattenlösl. vitaminer: Folat: 3mcg, Niacin: 0.1mg, B2: 0.45mg, B12: 0.1mcg
Fettlösl. vitaminer:
Mineraler: Fosfor: 11mg, Kalcium: 11mg, Kalium: 137mg, Magnesium: 9mg, Natrium: 152mg, Selen: 20mcg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
Fysexperten Projekt styrketräning Träning och hälsa 1
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
srpp Styrketräning under balanskoordinationsutmaning Träning och hälsa 6
Jock Scott Styrketräning - Grundövningar Träning och hälsa 3
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
bigfoot Styrketräning för löpare Träning och hälsa 10
vadsbo skvadron Styrketräning! Träning och hälsa 6
Styrketräning och återhämtningsperiod. Träning och hälsa 6

Liknande trådar