ägg.. det finns någon form av myt som säger att gulan inte innehåller något av värde, gulan innehåller mycket mer vitaminer, mineraler och protein än vitan..DOCK så sitter allt fettet i gulan, vilket gör att deffande byggare undviker gulan.. tränar man hårt så behöver man fett, med andra ord så gör fetmängden i gulan på ett ägg ingen direkt negativ effekt vid hård träning.
jag tycker alltid att man ska skita i kosttillskott av tveksam karaktär, det finns ytterst lite som visar på den höga effekt som tillverkarna tillstyrker dem förutom det uppenbara hålet i plånboken. det fungerar precis lika bra med lagad mat, gärna med mycket linser, bönor och grönsaker istället för den klassiska ris/tonfisk som man ser folk trycka i sig på gymmen.. MEN man kanske inte har kunskap att sätta ihop ett bra kostprogram eller man kanske inte ens kan koka vatten, det finns alltid anledningar till att köpa kosttillskott.. jag rekomenderar det inte.. Jag hinner laga min mat även om jag jobbar i stan 10timmar om dagen och på mitt jordbruk resten av tiden.. medhavd mat varje dag!! (kanske lite snål, jag vet inte men jag tycker ofta att lunchmaten på stan är äcklig, sen vet man inte vad dom stoppat i maten)
Gula per 100gram
Protein: 16.4g
Vattenlösl. vitaminer: Folat: 146mcg, B2: 0.4mg, B1: 0.22mg, B6: 0.3mg, B12: 3.4mcg
Fettlösl. vitaminer: D: 4mcg, Retinol (A-vit): 600mcg, Karoten (A-vit): 124mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 5.2mg
Mineraler: Fosfor: 540mg, Järn: 5.5mg, Kalcium: 140mg, Kalium: 120mg, Magnesium: 14mg, Natrium: 49mg, Selen: 30mcg, Zink: 1.2mg
Vita per 100gram
Protein: 10.1g
Vattenlösl. vitaminer: Folat: 3mcg, Niacin: 0.1mg, B2: 0.45mg, B12: 0.1mcg
Fettlösl. vitaminer:
Mineraler: Fosfor: 11mg, Kalcium: 11mg, Kalium: 137mg, Magnesium: 9mg, Natrium: 152mg, Selen: 20mcg