Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

Det viktigaste för @Feisal nu är att få mil i benen, tid på sadeln och att njuta av cyklingen. Då kommer det andra på köpet, dvs att fylla på med energi och att dricka. Det kommer inte automatiskt såklart, men är nödvändigt att hantera.
Det finns så många tips nu i tråden, så nu är det bara att öka träningsdosen lite lagom snabbt.

Det man alltid ska ha med sig när man cyklar lite längre är saker så att man kan hantera en punka. Jag har även med mig buntband efter att växelvajern gick av förra året när jag var mitt ute i ingenstans.
Tack vare buntband lyckades jag spänna upp växelvajern så att jag hade en växel mitt på kassetten, inte för lätt och inte för tungt. Jag cyklade 44 km till en cykelverkstad där växelvajern byttes.
Hade jag inte haft buntband hade jag haft en tung cykling framför mig, då växeln ville flytta kedjan till tyngsta läget.
IMG_1102.jpeg


I år gick växelörat av, så ett sådant är också med i reserv numera…
 
Senast ändrad:
Tänkte visa det jag har med mig på en längre runda.
IMG_5995.jpeg

Olja, slang, nyckel till vattenutkast (fylla på vid kyrkor), multiverktyg x2 inkl kedjebrytare, pump, extra bromsbelägg, däckavtagare, buntband, lagningslappar, tång inkl liten kniv, växelörat, lås, toapapper.

IMG_5996.png


Dessutom kedjelås, som nu sitter på kedjan.

Annat jag har är cykelskor m SPD, cykelhandskar, cykelglasögon.

Hjälm behöver jag inte nämna, och inte heller ringklocka. Belysning fram och bak såklart. Reflexer åt sidan (vita reflexer på mina däck). Reflex fram måste jag fixa märker jag nu.

Återkommer med info om elektronikprylarna…
 
Det jag alltid har med mig på en långrunda när det gäller elektroniska prylar är följande:
Min Garmin Edge 530, och bilden visar dessutom fartsensor, kadenssensor och pulsmätare. Sensorerna sitter alltid på cykeln, medans pulsbandet är någonting jag har på bröstet.
1721652029711.png



Apple 13 Mini...inköpt för att den är så liten, så liten...den gör sitt jobb bra.
1721652339050.png



Linocell powerbank 20000 mAh. Har en annan på 10000 mAh som jag även har med ibland.
1721652457850.png


På armen kan jag ha min löparklocka, en Garmin Forrunner 45S. Ibland hänger den med på cykling, annars har jag den för promenader och löpning.
1721652697026.png


Till alla prylarna har jag kablar så att jag kan ladda dem från powerbanken, och är jag ute länge så har jag även kabel så jag kan ladda powerbanken.

Navigering blir nästa grej jag ska skriva lite om, men det blir senare...
 
Senast ändrad:
Hej kära utsidare, idag cyklade jag 101km för första gången. Jag la upp det med två pauser varav en var lunchpaus, jag startade dagen med att äta havrefras med naturell fil samt kakaonibs, 45 minuter innan jag cyklade iväg åt jag två ägg och ett paket snabbnudlar. Under färdens gång åt jag tre Corny Big, en åt jag 45 minuter in i färden, efter 2h 03m åt jag en pizza på Glumslövs golfklubb och sedan cyklade jag 45 minuter innan jag slukade min andra Corny, 30 minuter senare åt jag den sista och detta gav mig den sista kicken energi för att avsluta turen.

Efter att ha suttit på sadeln i 4h och 30 minuter börjar jag nog inse att cykeln jag tränar på tyvärr inte är gjord för turer över 5h. Främst tror jag problemet ligger i att det saknas ett bockstyre, jag tvingas ha mer eller mindre samma sittställning hela tiden, för det andra tror jag att den överlag är kass, hursomhelst kommer jag inte ha möjlighet att köpa en bättre innan jag cyklar från Stockholm men tror jag klarar det ändå då den där uppe i alla fall har ett bockstyre. Ville mest dela med mig dagens bravader.

Mvh
utsidan2.jpg
 
Hej kära utsidare, idag cyklade jag 101km för första gången. Jag la upp det med två pauser varav en var lunchpaus, jag startade dagen med att äta havrefras med naturell fil samt kakaonibs, 45 minuter innan jag cyklade iväg åt jag två ägg och ett paket snabbnudlar. Under färdens gång åt jag tre Corny Big, en åt jag 45 minuter in i färden, efter 2h 03m åt jag en pizza på Glumslövs golfklubb och sedan cyklade jag 45 minuter innan jag slukade min andra Corny, 30 minuter senare åt jag den sista och detta gav mig den sista kicken energi för att avsluta turen.

Efter att ha suttit på sadeln i 4h och 30 minuter börjar jag nog inse att cykeln jag tränar på tyvärr inte är gjord för turer över 5h. Främst tror jag problemet ligger i att det saknas ett bockstyre, jag tvingas ha mer eller mindre samma sittställning hela tiden, för det andra tror jag att den överlag är kass, hursomhelst kommer jag inte ha möjlighet att köpa en bättre innan jag cyklar från Stockholm men tror jag klarar det ändå då den där uppe i alla fall har ett bockstyre. Ville mest dela med mig dagens bravader.

Mvh
Visa bilaga 44845
Bra gjort tycker jag! Man lär sig av att testa lite längre distanser.
Personligen tycker jag att det är en bra medelfart.
Med lite packning (antar jag att du har) så går det lite långsammare...

Sittställningen är viktig, och jag tycker att ett bockstyre ger en bättre sittposition. Att komma till insikt att cykeln är kass är inte så tokigt. Jag menar, det vore dumt att komma fram till det när du kommit halvvägs ned till Lund.

Ha kvar detta äventyr och gör det när du känner att förutsättningarna finns där...det är troligt sjukt roligt!
 
Du verkar ha mycket fokus på matintag, men tror inte du behöver en massa mellanmål så där ofta. Räcker att äta som vanligt, och om det verkligen tryter på energin - ta nåt först då, inte för att det "kanske är bäst" som det lätt kan bli om man laddat upp godsaker.

Bra kämpat med 23km/h i snitt. Bockstyre uppmuntrar till mer fart, men vill man det? Och komma fram dyblöt och kanske utan bad/duschmöjligheter innan sovsäcken.

Jag kör med rakt styre och barends, blir mycket vindfång, men min hoj är för kort och kompakt för bockstyre tror jag.
 
Bra gjort tycker jag! Man lär sig av att testa lite längre distanser.
Personligen tycker jag att det är en bra medelfart.
Med lite packning (antar jag att du har) så går det lite långsammare...
Ja det blev först jobbigt efter ca 75-80km, då tyckte jag det kändes av mycket i armar samt ländrygg. Försöker att inte trampa på i onödan utan håller det lugnt och sansat, enligt min hjärtmätare var jag i zon 3 två tredjedelar av tiden och zon 2 cirka 31% av tiden. Tror det är relativt ok med tanke på att jag inte tränat mer än en månad.

Du verkar ha mycket fokus på matintag, men tror inte du behöver en massa mellanmål så där ofta. Räcker att äta som vanligt, och om det verkligen tryter på energin - ta nåt först då, inte för att det "kanske är bäst" som det lätt kan bli om man laddat upp godsaker.
Jag tycker detta är rätt svårt för när jag läser på internet sägs det att kolhydraterna tar slut efter ca 90min vilket betyder att jag är rätt rökt om jag inte äter något minst 60min in i turen. Tycker det är rätt svårt att optimera maten men det rekommenderas ju 45-60 kolhydrater per timme om jag ska vara ute på vägen länge, planen är ju att cykla 100km om dagen i sju dagar.

Bra kämpat med 23km/h i snitt. Bockstyre uppmuntrar till mer fart, men vill man det? Och komma fram dyblöt och kanske utan bad/duschmöjligheter innan sovsäcken.
Tack! Jag försöker hålla ett lugnt tempo och inte trampa i onödan, har bara ett rakt styre och inte ens barends så problemet jag känner är att jag blir sittastillande i samma ställning väldigt länge vilket gör armarna samt ländrygg väldigt ömma.
 
Barends finns på nätet, som t.ex. Ergotec Touring (L och S varianter, där L är mer ställbar.

Å det kan finnas ett och annat kohornsstyre till salu på begagnat-sidorna.
/Niklas
 
Hej utsidan, sista uppdateringen innan jag nog tar en paus för att vila. Har denna vecka cyklat 298km, byxorna med vaddering kom äntligen och ändan känner sig frälst. Tycker i övrigt att det varit relativt jobbigt att cykla så mycket men har tryckt på rätt hårt, imorgon ska jag testa att cykla en "century ride" innan jag tar min stora paus, om jag klarar det är svårt att säga men det känns relativt ok.
 
Ja det blev först jobbigt efter ca 75-80km, då tyckte jag det kändes av mycket i armar samt ländrygg. Försöker att inte trampa på i onödan utan håller det lugnt och sansat, enligt min hjärtmätare var jag i zon 3 två tredjedelar av tiden och zon 2 cirka 31% av tiden. Tror det är relativt ok med tanke på att jag inte tränat mer än en månad.


Jag tycker detta är rätt svårt för när jag läser på internet sägs det att kolhydraterna tar slut efter ca 90min vilket betyder att jag är rätt rökt om jag inte äter något minst 60min in i turen. Tycker det är rätt svårt att optimera maten men det rekommenderas ju 45-60 kolhydrater per timme om jag ska vara ute på vägen länge, planen är ju att cykla 100km om dagen i sju dagar.


Tack! Jag försöker hålla ett lugnt tempo och inte trampa i onödan, har bara ett rakt styre och inte ens barends så problemet jag känner är att jag blir sittastillande i samma ställning väldigt länge vilket gör armarna samt ländrygg väldigt ömma.
Alltså…kolhydraterna räcker ett tag och nyckeln för att orka länge heter något så enkel som: ”Starta lugnt!”
Du är inte bekant med att cykla långt och länge. Därför ska du dricka regelbundet och peta i dig något att tugga på regelbundet.
Om du dricker ett par ggr per timme och tar något att tugga på en till två ggr per timme kommer det att gå bra.
Pulsen ska inte vara hög under cyklingen och hastigheten så pass hög att du känner att du rör sig framåt på ett bra sätt. Om det är 16, 17,18 eller 20 km per timme får du känna efter.
Oroa dig inte. Viktigt är att inte gå tom, så börja äta och dricka tidigt…
Du kommer få skoj.

Om du bonkar så behöver du en paus och fylla på med energi och vätska.
100 km kanske blir 7 timmar med pauser…killgissar jag. Kan ha fel.
 
Alltså…kolhydraterna räcker ett tag och nyckeln för att orka länge heter något så enkel som: ”Starta lugnt!”
Du är inte bekant med att cykla långt och länge. Därför ska du dricka regelbundet och peta i dig något att tugga på regelbundet.
Har planerat på ett relativt stort mål innan jag börjar och sedan att äta under färdens gång. Har också planerat på 2-3 stopp under turen för att få i mig något extra. Det absolut viktigaste jag måste tänka på är att inte trycka på gasen så mycket, när jag cyklat mina senaste turer trycker jag på rätt hårt och då har jag haft snittpuls på 150. Räknar med att vara ute på vägen i +8h imorgon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 57
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0

Liknande trådar