Tjena, tänker i sommar cykla från Stockholm till Lund över tre dagar, har aldrig cyklat långt förut men har väl relativt god fysik.
Jag har försökt forska en del om rutter och har hittat Naturskyddsföreningens rutt, är det någon som testat denne eller sitter någon på en riktigt bra rutt från Stockholm till Lund (eller kanske Skåne iallafall.
Jag har ingen aning om vilken rutt det är, har du en länk?
En bra onlinesida för att skapa rutt, även nedladdningsbar GPX-fil är
roadfinder.se
Där ser du asfalterade vägar som är klassade i olika färger efter trafikintensitet, hastighet och bredd
Stravas Heatmap som
@Arneri tipsar om kan också vara bra, för att se vara andra har cyklat. Men man behöver inte ha ett betalkonto för att endast titta på dem. Men med ett gratiskonto går det zooma in mer.
The Global Heatmap shows 'heat' made by aggregated, public activities over the last year. The heatmap is updated monthly.
www.strava.com
En annan bra onlinesida för att skapa GPX-rutter är
View, edit and create GPX files online: add, move and delete points, merge multiple files, reverse, add timestamps, edit waypoints and more!
gpx.studio
Den är gratis och du kan ha Strava Heatmap som bakgrund
Rutten är väl mest viktig då jag har noll erfarenhet av att cykla bland bilar.
Hur kommer du att navigera?
Att ha rutten i en GPX-fil och ladda ner den till en dedikerad cykelGPS är det bästa, men kan vara onödigt dyrt att skaffa för en enda cykelresa.
Det går att ladda GPX-filen till en navigeringsapp i din telefon, men det kan medföra en del risker. Tex blir batteriförbrukningen hög, telefonen kan vibrera sönder, bli skadad av inträngande regn eller rent av lossna och trilla i marken och skadas om du har den på styret.
Alternativet att stanna i "varje" korsning, plocka fram telefonen ur sin vattentäta påse och kolla vart rutten går blir snabbt olidligt mentalt.
Har tänkt dela upp färden i max tre dagar dvs ca 16 mil om dagen och stannar och sover på airbnb/vandrarhem/hotell på nätterna
16 mil/dag är långt för den som inte har cyklat tidigare.
Jag rekommenderar att du tar en träningsrunda med en övernattning och >10-14 mil/dag
Tex runt Mälaren på två dagar, då kan du även träna på ruttning o navigering!
Tex så här; ta cykeln på pendeln till S-tälje och cykla till Kungsör/Köping 1a dagen o till pendeltågsstationen i Bålsta/Kungsängen/Spånga 2a dagen.
Även när du skall cykla till Lund rekommenderar jag att du tar cykeln på pendeln i början, cyklingen ut ur Sthlm kan vara trist och ta tid.
Det går pendlar till Gnesta, men om jag kommer ihåg rätt måste man då snabbt byta tåg och plattform i S-tälje. Så det kanske är enklare att börja i S-tälje?
tänker packa lätt dvs max två par cykelbyxor och lite lättare ransoner till färden vid småstopp. Har folk lite fler tips som jag skulle kunna gynnas av?
Lättpackning är förstås bra, men med två par cykelbyxor behöver du tvätta dem (+kanske mer?) under din cykeltur. Men du behöver inte ha särskilt mkt mat med dig på cykeln.
En(2) vattenflaska i flaskstället på cykeln och ett par bananer räcker, sedan stannar du för lunch vid en servering eller butik. Du cyklar ju i bebyggda trakter.
Reservdelar behöver inte heller vara särskilt mkt, minimum tycker jag att två slangar, däckverktyg och pump är, då borde du klara dig fram till nästa cykelreparatör. Men fler verktyg och reservdelar är säkert bra att ha med sig.
Hoppas att du får en bra cykling och lycka till
Återkom gärna med en RR(RideReport)