Enligt KAK:s avståndstabell är det ca 60 mil mellan Stockholm och Lund. Å då avses stora bilvägen, d.v.s. huvudsakligen E4 + E6 - som på goda skäl är helt förbjudna att cykla på!
Väljer du istället asfalterade småvägar (vilket jag starkt rekommenderar), så får nog dessa 60 mil multipliceras med en faktor 1,4-1,6 (lite beroende på vägval). Å då landar vi snarare runt 90 mil totalt
Sådana här räkneövningar tycker jag kan vara lite kul.
Jag provade därför att cutta cykelväg från Sthlm C => Lund C i
Google Maps
som förhoppningsvis synes blev det från 627 km
När jag provade motsv i Roadfinder.se klarade den inte av att hitta en lämplig rutt,
om jag däremot valde en rutt med SL Pendeltåg i början (Gnesta) och Öresundståg från Alvesta => Lund, som
@thureb tipsade om i
#2, fungerade det och sträckan blev ~406 km
Men, och detta är ett viktigt men, jag är helt övertygad om att det inte är en optimal eller ens särskilt bra rutt.
Jag tänkte antingen ha telefonen som GPS med ljud, en som säger vart jag ska ta vägen, "om tvåhundra meter, sväng till höger osv"
Nu blev jag nyfiken; för då måste du väl ha en lämplig app som du dels kan ladda upp en GPX-fil till och som även har röstguidning! Vilken app är det?
Och hur har du tänkt att göra för att strömförsörja telefonen under denna navigering?
Ett antal Powerbanks eller en navdynamo med USB-adapter?
Nu i sommar har jag funderat på att testa sverigeleden från Lund till Ystad vilket landar på 90 km, tänker testa det lite senare i sommar när jag tränat upp mig rejält.
Bra att du har planerat en träningsrunda.
Men om det skall bi av "lite senare i sommar"?
När i sommar har du tänkt att cyklingen Sthlm => Lund skall bli av?
Angående cykelbyxorna tänker jag att jag kanske skulle kunna tvätta dem lite lätt på ställena jag stannar på i vask eller dylikt, tänker att det inte behöver lukta Skona tvättmedel utan bara att man får ut det unkna.
Så har även jag gjort de senaste turerna
Är RideReport någon app eller bara hur det gått överlag?
En RR är din här postade berättelse om din cykling, gärna så detaljerad och med så många foton som du har möjlighet och ork till.
Det här är ju Utsidans Långcykling subforum.