Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

Cykelfrämjandet har karta över lågfrekventa vägar. Tvättlina och sköljbalja till svett tvätten är funkis, givetvis lite tvättmedel.. >15 mil om dagen blir en plåga 7-10 mera funkis, var rädd om skinnet över sittbenen.

go tur
 
Senast ändrad:
Angående verktyg, jag har en liten sadelväska som lätt rymmer en extra slang, två bräckjärn, quicklink kedjelås, minsta möjliga kedjebrytare samt två insexnycklar. Med detta klarar jag de mest akuta problem, som punktering, kedjebrott samt eventuell löst styre eller sadel. Detta är problem jag råkat ut för en gång eller mer.
Har alltid med sadelväskan, men behöver väldigt sällan använda innehållet. Vanligtvis rullar cykeln 1000 mil mellan varje missöde på vägen.
 
Enligt KAK:s avståndstabell är det ca 60 mil mellan Stockholm och Lund. Å då avses stora bilvägen, d.v.s. huvudsakligen E4 + E6 - som på goda skäl är helt förbjudna att cykla på!

Väljer du istället asfalterade småvägar (vilket jag starkt rekommenderar), så får nog dessa 60 mil multipliceras med en faktor 1,4-1,6 (lite beroende på vägval). Å då landar vi snarare runt 90 mil totalt

90 mil och 15 mil per dag ger totalt 6 cykeldagar. Å håller du 30 km/h i snitt, så snackar vi alltså 5 timmars effektiv cykling per dag. Nöjer du dig med 25 km/h, så blir det ca 6 timmar effektiv cykling per dag.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Feisal! Vad hade du tänkt dig för cykel egentligen?

15 mil/dag på en bra och lätt racercykel/allroad är nog överkomligt för många.

15 mil/dag på en vardagscykel med en del packning är nog bara att glömma. Här känns 8-10 mil/dag mer realistiskt...

Utöver en dedikerad GPS-försedd cykeldator, så kan jag också rekommendera Garmin Varia cykelradar. Mycket praktiskt att få varning i tid om bilar, som kommer bakifrån.
/Niklas
 
Börjar med att säga att ni är guldvärda allihop! Tack för hjälpen än så länge, får börja svara på lite smått och gott här.
Jag har ingen aning om vilken rutt det är, har du en länk?
https://skane.naturskyddsforeningen.se/wp-content/uploads/sites/106/2013/09/Cykla_Sk%C3%A5ne_Stockholm_mars-14.pdf

I övrigt har jag testat roadfinder.se och den verkar i mitt tycke extremt bra då jag precis som du säger kan se hur säker en väg är och precis hur den går. Jag tänkte antingen ha telefonen som GPS med ljud, en som säger vart jag ska ta vägen, "om tvåhundra meter, sväng till höger osv" annars har jag funderat på att kanske köpa en Garmin med GPS, använda den och sen sälja på blocket eller dylikt. Nu i sommar har jag funderat på att testa sverigeleden från Lund till Ystad vilket landar på 90 km, tänker testa det lite senare i sommar när jag tränat upp mig rejält.

Angående cykelbyxorna tänker jag att jag kanske skulle kunna tvätta dem lite lätt på ställena jag stannar på i vask eller dylikt, tänker att det inte behöver lukta Skona tvättmedel utan bara att man får ut det unkna. Jag tänkte också två slangar bör räcka då jag bör hinna fram till nästa småstad innan något extremt hemskt skulle hända min cykel. Är RideReport någon app eller bara hur det gått överlag?

Allt gott
 
90 mil och 15 mil per dag ger totalt 6 cykeldagar. Å håller du 30 km/h i snitt, så snackar vi alltså 5 timmars effektiv cykling per dag. Nöjer du dig med 25 km/h, så blir det ca 6 timmar effektiv cykling per dag.
/Niklas

6 timmars effektiv cykling per dag tänker jag är överkomligt eller? Är ju knappast Lance Armstrong men har ändå planerat på att vara på cykelsadeln senast kl. 09 på morgonen!
Feisal! Vad hade du tänkt dig för cykel egentligen?
Cykeln jag ska använda, nu kanske hela forumet kommer skratta ut mig totalt men det är en lite äldre Monark Continental som jag ska få iväg på helgenomgång och service hos cykelhandlaren innan jag ger mig på stordådet, ska även där höra med dom om det behövs däckbyte och så. Det är ju ingen ny supercykel men jag känner att om det gick på den tiden bör det väl gå nu med?
 
6 timmars effektiv cykling per dag tänker jag är överkomligt eller? Är ju knappast Lance Armstrong men har ändå planerat på att vara på cykelsadeln senast kl. 09 på morgonen!

Cykeln jag ska använda, nu kanske hela forumet kommer skratta ut mig totalt men det är en lite äldre Monark Continental som jag ska få iväg på helgenomgång och service hos cykelhandlaren innan jag ger mig på stordådet, ska även där höra med dom om det behövs däckbyte och så. Det är ju ingen ny supercykel men jag känner att om det gick på den tiden bör det väl gå nu med?
Det beror ju bl.a. på tempot. Ta det lugnt och se till att hålla energinivån uppe, så går det säkert bra.

Cykelmodellen var jag tvungen att googla. Monark Super Continental var lite före min tid, om man säger så.

Här kan det vara läge att sätta på ett modernare vevparti med mindre framdrev, för att få mer "mormorsväxlar", som är guld värt i uppförsbackar -särskilt när du är trött!
/Niklas
 
Enligt KAK:s avståndstabell är det ca 60 mil mellan Stockholm och Lund. Å då avses stora bilvägen, d.v.s. huvudsakligen E4 + E6 - som på goda skäl är helt förbjudna att cykla på!

Väljer du istället asfalterade småvägar (vilket jag starkt rekommenderar), så får nog dessa 60 mil multipliceras med en faktor 1,4-1,6 (lite beroende på vägval). Å då landar vi snarare runt 90 mil totalt
Sådana här räkneövningar tycker jag kan vara lite kul.
Jag provade därför att cutta cykelväg från Sthlm C => Lund C i Google Maps
som förhoppningsvis synes blev det från 627 km
När jag provade motsv i Roadfinder.se klarade den inte av att hitta en lämplig rutt,
om jag däremot valde en rutt med SL Pendeltåg i början (Gnesta) och Öresundståg från Alvesta => Lund, som @thureb tipsade om i #2, fungerade det och sträckan blev ~406 km
Men, och detta är ett viktigt men, jag är helt övertygad om att det inte är en optimal eller ens särskilt bra rutt.


Jag tänkte antingen ha telefonen som GPS med ljud, en som säger vart jag ska ta vägen, "om tvåhundra meter, sväng till höger osv"
Nu blev jag nyfiken; för då måste du väl ha en lämplig app som du dels kan ladda upp en GPX-fil till och som även har röstguidning! Vilken app är det?
Och hur har du tänkt att göra för att strömförsörja telefonen under denna navigering?
Ett antal Powerbanks eller en navdynamo med USB-adapter?

Nu i sommar har jag funderat på att testa sverigeleden från Lund till Ystad vilket landar på 90 km, tänker testa det lite senare i sommar när jag tränat upp mig rejält.
Bra att du har planerat en träningsrunda.
Men om det skall bi av "lite senare i sommar"?
När i sommar har du tänkt att cyklingen Sthlm => Lund skall bli av?

Angående cykelbyxorna tänker jag att jag kanske skulle kunna tvätta dem lite lätt på ställena jag stannar på i vask eller dylikt, tänker att det inte behöver lukta Skona tvättmedel utan bara att man får ut det unkna.
Så har även jag gjort de senaste turerna

Är RideReport någon app eller bara hur det gått överlag?
En RR är din här postade berättelse om din cykling, gärna så detaljerad och med så många foton som du har möjlighet och ork till.
Det här är ju Utsidans Långcykling subforum.
 
Senast ändrad:
Sådana här räkneövningar tycker jag kan vara lite kul.
Jag provade därför att cutta cykelväg från Sthlm C => Lund C i Google Maps
som förhoppningsvis synes blev det från 627 km
När jag provade motsv i Roadfinder.se klarade den inte av att hitta en lämplig rutt,
Jag körde roadfinder och fick en rutt som jag sedan förde in i Strava, om du vill ta en titt på den finns den här https://www.strava.com/routes/3240005068034488976, då valde den de säkraste vägarna iallafall enligt roadfinder.

Jag är inte riktigt 100% säker men jag trodde att Strava hade funktionen att navigera och jobba med google maps men jag kan möjligtvis ha fel. Det stämmer att jag hade i åtanke att använda powerbanks, jag har en rätt ny samsung galaxy s23 med så batteritiden på den bör tillsynes vara rätt bra ~4-5h bör det väl räcka 100-0%, annars har jag i åtanke att köpa en GPS-klocka á Garminvariant och kanske bara lämna tillbaka den på öppet köp sen när jag är klar? Om jag inte väljer att behålla den dvs.

Senare i sommar menar jag efter den 10 juli någon gång, har nio intensiva pass på jobb på två veckor och sedan strax innan min semester blir det lugnare så däremellan har jag planerat på att träna järnet och faktiskt ut på vägarna. Jag har inte tänkt cykla Stockholm > Lund förrän mitten/början av Augusti så därmed har jag hela juli att träna hårt som jag då planerat. Ride report kan jag absolut göra!
 
Senast ändrad:
Jag körde roadfinder och fick en rutt som jag sedan förde in i Strava, om du vill ta en titt på den finns den här https://www.strava.com/routes/3240005068034488976, då valde den de säkraste vägarna iallafall enligt roadfinder.
Ok. Men 670km är långt, särskilt på 3 dagar.

Jag är inte riktigt 100% säker men jag trodde att Strava hade funktionen att navigera och jobba med google maps men jag kan möjligtvis ha fel.
Ok. Jag använder i princip endast Strava för loggning

Det stämmer att jag hade i åtanke att använda powerbanks, jag har en rätt ny samsung galaxy s23 med så batteritiden på den bör tillsynes vara rätt bra ~4-5h bör det väl räcka 100-0%
Bra att du har koll på att det behövs xtra batteri
En helt annan sak: det är inte bra för batterilivslängde hos lithiumbaserade batterier att dra ur dem <30% och man bör allra helst även undvika att ladda dem >80%
Men samtidigt måste man ju bestämma sig för vad man har sin lithiumbatteridrivna apparat för;
maximera batteriets livslängd eller för att använda den.

, annars har jag i åtanke att köpa en GPS-klocka á Garminvariant och kanske bara lämna tillbaka den på öppet köp sen när jag är klar? Om jag inte väljer att behålla den dvs.
GPSklocka?
Menar du inte cykelGPS?
För navigering är det bäst med så stor och detaljerad display som möjligt, men cykelGPSerna med de största displayerna brukar även vara de dyraste.

Senare i sommar menar jag efter den 10 juli någon gång, har nio intensiva pass på jobb på två veckor och sedan strax innan min semester blir det lugnare så däremellan har jag planerat på att träna järnet och faktiskt ut på vägarna. Jag har inte tänkt cykla Stockholm > Lund förrän mitten/början av Augusti så därmed har jag hela juli att träna hårt som jag då planerat.
Ok
Ride report kan jag absolut göra!
Det ser jag fram emot

Hoppas att du får en bra cykeltur.
 
Ok. Men 670km är långt, särskilt på 3 dagar.
Ja det får nog bli 4 nätter och 5 dagar isåfall, tänker att jag stannar var 10-12 mil och övernattar beroende på hur jag känner. Har tagit till mig era råd och jag litar på er! Får kika på cykelGPS på elgiganten och kanske köpa en beroende på pris, annars får jag köpa nåt stativ till telefonen och dra plastpåse över om det börjar regna haha. Tack för alla fina råd Håkan det uppskattas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 57
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.