Hjälm

Hej,
är en glad telis-amatör som åker mer och mer Telemark för vart år som går. Farterna blir högre, backarna blir brantare och hoppen är lika dåliga som alltid. Funderar på att köpa en hjälm - inte för att man åker bättre för det, men det kan rädda en om man har otur.

Nu vill jag veta - vad för hjälmar finns det och var får jag tag i dem? Här i Linköping är utbudet skralt! Vill inte se ut som en junior med ett stort klot på huvudet, men samtidigt är det ju viktigare att funktionen är bra snarare än att man är snygg!

På väg att bli upplyst?
/Per

Störtkrukan...

som jag har är en Carrera Kicker (http://www.carrerasport.com/products/index.php3) och den är jag nöjd med.

Jag köpte min i Gällivare, men jag gissar att du knappast kommer att dra dit bara för en hjälm.

På Carreras site (se adress ovan) så anges ett ställe i Hudiksvall som distributör,(SPORTMARKET AB, 0650-76500) du kan ju kolla med dem om det finns nån affär i din närhet som säljer dem?

Sen så finns det ju en hel del andra märken än Carrera; Scott, Salomon, Crazy Creek m.m, huvudsaken (He he, vilket lämpligt ordval!!) är ju att hjälmen skyddar och sitter bra.

/Anders B

PS. Att ha hjälm på sig när man åker skidor är en väldans billig handikapp/livsförsäkring, bara dumt att inte ha det DS.

Hjälm är helt suveränt!

Skaffade sent omsider hjäm till förra säsongen och jag är helfrälst! Inte bara för att det ökar chansen att klara diverse närkontakter. Det är rackarns bekvämt oxo. Varmt, vindskyddat och skidglasögonen sitter på plats även efter en faceplant i vindpacket. För mig som har skidglaögon utanpå vanliga glasögon är det ovärderligt. För att ni med full syn ska förstå: Släng ett par glasögon bakom ryggen, blunda, vänd dig om och försök utan att titta hitta igen dom igen! Lätt? Nää!
/Los sladdos

Svar på hjälm

Tjeena alla o Pepsi.
Tycker att din fråga är superbra. Jag ser en massa skidåkare varje säsong som bevisligen har åkt skidor ett tag. Men har DE hjälm? Sällan eller aldrig. I Sälen är man helt "ute" om man har hjälm. Åker man dessutom telisar är man en riktig tönt. I Åre är det lite bättre bland alpinåkarna, men det är samma sak bland telisåkarna. Balla annoraker o knästrumpor är legio, men hjälm? Icke.
Själv har jag åkt med huvudskydd i många år. Man behöver bara glida lite i en stakad slalombana för att förstå att hjälm är nödvändigt. Att få en vikkäpp i nyllet är ju ingen höjdare. Ögon o tänder kan ryka o roligare finns väl än att sitta på ex, tandtekniska i Östersund en hel natt för att "nötterna" ligger kvar i Gestrappet.
Så mitt råd är att kolla in en bra (o ev "snygg") kruka på närmaste skidort. Tänk bara på att oavsett märke så ska det gå att sätta på en båge. Det är bra både vid portåkning, oförutsett direktvåld mot ansiktet (ex, kollition med annan åkare, grenar od) eller när Du "näbbar". Gissa om jag har haft nytta av min kruka.
Dessutom ser Du "djävligt proffsig" ut om Du glider runt med hjälm o bygel. Att det är varmt o skönt mm har ju tidigare nämts.
Min slogan till De som skrattat åt min hjälm är."Kör utan hjälm. Bli donator"
MVH Lavinfaran.
PS När vi ändå är inne på skydd. Har Du tänkt på "ryggplatta". Är kanon om man börjar rotera runt i hög fart eller blir på-åkt bakifrån. DS

Hoppsan...

jag trodde att man alltid var ute när man åker skidor, har inte åkt inomhus nån gång...skämt åsido...verkar som om jag inte ska till Sälen, jag åker ju telemark med både hjälm och knäskydd!

Knäskydden är guld värda, märkte det den gång jag för en gångs skull glömde dem hemma...har funderat på ryggplatta, men det har inte blivit av ännu.

/Anders B

Helpolstrad?

Hejhej igen,

Tack för alla synpunkter so far.

Vad folk tycker om mig för att jag skulle åka med hjälm är väl inte så mycket att fundera över. Jag åker inte skidor för att visa upp mig, utan för att jag mår bra av det!

Lavinfaran - bra devis! Kan vara bra att ha i bakfickan om man får någon syrlig kommentar.

Snackade lite med en försäljare förra säsongen om olika tester och certifieringar av hjälmar. Det finns tydligen (som vanligt) ett flertal olika testvarianter och de har olika krav på sig. Någon som vet vad som är vad? Det skulle ju vara fånigt att åka omkring med en hjälm som inte håller för en rejäl vurpa!

Knäskydd - har haft det sen jag började och knäna har nog besparats en hel del tack vare det. Kör med hårda skydd, typ inlines-skydd, vilket medför ettstörre slitage på byxorna. Resonerar dock som så att det är bättre att byta byxor vart tredje år än att byta knäna med samma frekvens!

Har aldrig funderat på ryggplatta - det känns som att det är för riktiga proffs, men jag kanske borde tänka om?

Sälen?

Men vem i hela friden åker i sälen? Kollar man på skidorter värda sitt namn typ Kittel o Gränsen så har ju de flesta åkare oavsett alpint eller telisar störtkruka. Hur kan man tycka att det är ute? Att åka med hjälm visar ju hellre att man verkligen har koll på vad som gäller om man vill fortsätta att åka efter en otrevlig krasch. Kolla på proffsen. Använder de hjälm? Svar ja!

Rörande enighet-knäskydd och hjälm är helt rätt. Känner man sig säkrare så åker man mer avslappnat och därmed bättre.
Ryggplatta verkar intressant- skippar gärna rullstolen om det går. Hur funkar plattan med en dagtursryggsäck utanpå? Någon som provat? Blir det knöligt och vingligt?/sladden

hjälm mm

Tjena alla igen!
Kul att jag fick napp på det där med ryggskydd. Det är suveränt o varmt. Dock ingen erfarenhet vid turgående.
JO! Knäskydd! Vågade inte nämna att jag åkt med detta sedan 5 år, utan att ännu ha ledbands eller X-bandsskada. Alltså trodda jag att jag var helt ensammen att försöka förebygga knäskador.
Kör med ett Ray-band helskydd, dvs skyddar både X-band.collateral,ligament (sidoledband) och knäskålsluxationen.
Är dessutom varma och absolut ej obekväma. Dock lite dyra att köpa.
Om någon är intresserad av detta kan jag kanske bidra med info. Maila i så fall mig.
MVH Lavinfaran.

Hjälm, ryggskydd o knäskydd.

Tjeena igen. Har lite mer tid. Fortsätter på mitt förra inlägg.
Angående knäskydd. Skulle vilja få igång en diskution om detta. Har i stort sett aldrig sett några vettiga knäskydd i backarna på en åkare som EJ redan är skadad eller opererad. Detta trots att vi alla vet att knäskador är den absolut vanligaste skidskadan, som dessutom kan vara allvarlig och ger ett stort lidande (akut smärta, allvarliga broskskador både akut och på sikt mm).
Dock har jag många gånger möts av oförstående o ibland av rent förakt när jag visat mina skydd. Ortopedkunniga mm, har framfört att X-bandsskydden (de stabila med skenor) bl,a tar bort muskelstyrkan i bena och försämrar balansen.
Mitt svar på detta blir att vem som helst är välkommen att utmana mig på benpress. Men vi börjar på 220 kg ock lägger sedan på.
Med detta mycket provokativa uttalande vill jag få igång en debatt och framför allt höra andras syn på saken. Kanske och innom en snar framtid kan vi få ut vettiga o BILLIGA knäskydd på marknaden.
Jag är 43-år o helt frälst på skidåkning sedan 10 år.
Dock kan ju "karriären" ta slut på en tiondels sekund om oturen är framme. Ofta är det ju knäskadan som sätter stopp för vidare åkning en lång tid framåt/eller defenetivt. Sammt att man ju vill använda påkarna ett tag till.
Så en debatt/frågelåda? Kanske under en egen rubrik?
MVH Lavinfaran.

hjälmknäskydd

Hej alla,

Även om denna tråd handlade om hjälmar i början så kan jag inte undvika att hänga på knäskyddsbiten.
Terry, de knäskydd du pratar om är väl av den ortopediska typen? Dvs de som mer skyddar för fel/snedbelastningar än t.ex. knäskål-i-skidkant-ont-som-fanvarianten? Finns det knäskydd som skyddar mot båda fallen? Känns både jobbigt och svettigt att klä på sig vulcan-skydd först och sedan ett par hårda knäskydd.

Vad gäller utseende i hjälm så skulle jag vilja komma med en avvikande åsikt:
Är det inte så att hjälm är en sån cool image-pryl typ att ha lila eller gula solglasögon på innekrogen? Man har hjälm för att signalera att man är en extremt cool åkare som gärna åker de smalaste couliorerna på de brantaste nordsidorna, gärna helt utan snö?
Och sen mest hänger på after-skin?
Vet att det inte är smart eller rationellt men det är så jag tänker. Särskilt om man har hjälm i blåröda backar som Sälen (det sista är inte tänkt som personligt påhopp ;))

Förresten, är det någon annan än jag som känner att knäna tar mer stryk av carvingskidor än av gamla vanliga skidor?

GMY

Per

Ryggskyddet är aldrig i vägen när jag åker med dagsturssäck. Däremot vid vurpor så kan det glida upp baktill vilket kan bli ganska irriterande. Jag tror dock att det är individuellt hur bra det sitter. De som sitter bäst (och är dyrast) är de som är som en väst.

Att ha ryggskydd när man knatar är tokvarmt. Alternativet är att ha ryggskyddet i eller på ryggan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Hjälm för tjockskalle. Telemark 2
Ola Å Mera hjälm Telemark 0
sailor Boeri Shorty hjälm Telemark 1
kjelken Hjälm Telemark 1
bergquist Var och vilken hjälm ska man köpa Telemark 4
Sökes: Långsmal hjälm Telemark 1
mafr Hjälm ? Telemark 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg