Knä o hjälhskydd.
Tjeena alla o Paxel.
Angående mina knäskydd så är de av ortopedisk typ. Dvs de har en ”kudde” runt knäskålen för att hålla den på plats. Dessutom har de ledade metallskenor på bägge sidorna av knät som kan ”låsas” i olika gradantal. Detta för att förhindra bl översträckning av knäleden och med det risk för bl, ruptur av bakre X-bandet. Samt att de stabiliserar knät i sidled. Denna konstruktion är även superbra vid olika yttre våld mot knät. Både ”kudden” o skenorna tar
upp kraften vid slag mot knät ex från vassa stålkanter, liftbyglar, andra skidåkare mm,mm,
Dessutom ger de värme åt knät, vilket vissa teorier hävdar att det också bidrar till en mindre skaderisk.
Alltså ett varmt knä tål mer drag och slitvåld (ex, sträckning ev X-band o sidoledband). Detta är samma princip som vid uppvärmning av stora muskelgrupper inför annan träning.
Direkt kraftigt våld riktat rakt mot knäskålen kräver dock ett ”inlines” skydd eller mer ett ishockeyskydd. Dessa finns redan som skidskydd, men är svindyra.
Tyvärr ger inte ovan beskrivna skydd en helförsäkring mot skador. Men enligt mig kan det förhindra en del. Gå gärna in till någon ortopedverkstad på ett sjukhus eller i motsvarande
affär som säljer sjukvårdsprodukter (finns en på Kungsgatan i Stockholm) och be att få titta på det hela. Finns i flera utföranden i märken. Dock är det viktigt att skydden provas ut individuellt. Alltså att kunnig försäljare, sjukgymnast mm mäter ut storleken för just Ditt ben.
Varför jag nämner Sälen beror på att jag bott där i flera år. Och vågar mig påstå att det finns mycket bra skidåkning även där. Det som saknas är extremt långa backat och avancerad offpiståkning. Men Kläppen har Sveriges 3:svåraste offpist backe (ligger till vänster om stolliftens avstigning) samt att Stötens baksida är en riktig rysare om det finns gott om snö.
Den som vill ha lite längre o brantare löpor, kan ju alltid köra lite kortsväng i Väggen (Sveriges ända godkända speed-ski backe). Hafpipen i Tandådalen brukar också vara öppen
tidigt på säsongen och den räcker ju till för Snowboar-gymnasiet och en del världskupptävlingar.
NÅ! Nog om denna smygreklam om Sälen. Numer är det Åre som gäller för mig.
Hjälm och blå backe?
Det är bl, i röd/blå backe man behöver skydd. Om Ni inte tror mig har Ni aldrig träffat på en Dansk turist som aldrig sett snö förut, som prövar carving för första gången och dessutom har 4 promille i blodet. Eller än värre hans 6-åriga son som släpper liftbygeln utan en tanke på vad som finns ramför honom. Har vid flera tillfällen fått en bygel i knoppen. Det smäller ganska bra.( OBS! Detta är inget förtal av de trevliga brödrafolket).
Vidare om Sälen! Jo NI förstår att det är 40 minuter med bil därifrån till Trysil. Alltrå ”billigt” att bo i Sälen och kanon att åka i Trysil.
Förlåt detta långa inlägg. Nu har jag kramp i pekfingrarna.
Med vänlig hälsning Lavinfaran.
[Ändrat av lavinfaran 2001-11-26 kl 11:09]