Hjälm

RED ar ett skont marke. Jag har recenserat RED Decaf har pa Utsidan. En mycket skon hjalm tycker jag. Gott att kunna hora lite ocksa nar man aker. Flopparna pa sidorna pa manga hjalmar gor ja annars att man blir latt lomhord. Denna typ av hjalm ar tankt for snowboradparken men funkar lika bra med telisar (pannband i tunn fleece ar bra nar det blaser pa om oronen)

Mattlaggarknaskydd (Bjornklader etc) och ett par Tierra Cassin Ridge (med fickor perfekta for dessa skydd) ar ett maste for mig som gar djupt ner och dunkar knat i skidan. Knaskydd SPAR!

Till ryggen kor jag med Vulcanskydd, inte for slagskydd, men en VARM rygg ar bra pa att falla i konstiga riktingar utan att man stracker sig.

Kul att se att sa manga tanker med INSIDAN av huvudet och kor med hjalm!

/ac

PS. Inga prickar idag, sitter i sodra Mexico min stackare...

Hjälm...

Jag fick mig en tankeställare ang efter en rejäl 180 dvs halv bakåtvolt:-( Tappade närminnet i nån timma, riktigt otäckt, visste inte var jag var, vilken månad det var osv...

Kör med en billig Cebe hjälm och den funkar bra (skall nog testa min Mango full face hjälm av downhilltyp nån gång i vinter, för jag brukar ofta landa på näsan).

Kör med hårda inlinesskydd och det är ju inte helt fel, se bara till att ta bort kardborren, annars nöter ni bort GoreTexen direkt.

Sen får man ju inte glömma att ryggskydd är gosigt att ha i de långsamma liftarna på Gränsenpremiären...

Acerbis

Ett tips är Acerbis. De tillverkar hjälmar som sedan Scott säljer för massor av mer pengar efter att ha klistrat på sitt märke på den. Acerbis har alltså exakt samma hjälm, fast billigare.
Har själv en sådan och håller med om att i januarivindarna är en hjälm riktigt gosigt när man sitter i liften!

Knä o hjälhskydd.

Tjeena alla o Paxel.
Angående mina knäskydd så är de av ortopedisk typ. Dvs de har en ”kudde” runt knäskålen för att hålla den på plats. Dessutom har de ledade metallskenor på bägge sidorna av knät som kan ”låsas” i olika gradantal. Detta för att förhindra bl översträckning av knäleden och med det risk för bl, ruptur av bakre X-bandet. Samt att de stabiliserar knät i sidled. Denna konstruktion är även superbra vid olika yttre våld mot knät. Både ”kudden” o skenorna tar
upp kraften vid slag mot knät ex från vassa stålkanter, liftbyglar, andra skidåkare mm,mm,
Dessutom ger de värme åt knät, vilket vissa teorier hävdar att det också bidrar till en mindre skaderisk.
Alltså ett varmt knä tål mer drag och slitvåld (ex, sträckning ev X-band o sidoledband). Detta är samma princip som vid uppvärmning av stora muskelgrupper inför annan träning.
Direkt kraftigt våld riktat rakt mot knäskålen kräver dock ett ”inlines” skydd eller mer ett ishockeyskydd. Dessa finns redan som skidskydd, men är svindyra.
Tyvärr ger inte ovan beskrivna skydd en helförsäkring mot skador. Men enligt mig kan det förhindra en del. Gå gärna in till någon ortopedverkstad på ett sjukhus eller i motsvarande
affär som säljer sjukvårdsprodukter (finns en på Kungsgatan i Stockholm) och be att få titta på det hela. Finns i flera utföranden i märken. Dock är det viktigt att skydden provas ut individuellt. Alltså att kunnig försäljare, sjukgymnast mm mäter ut storleken för just Ditt ben.
Varför jag nämner Sälen beror på att jag bott där i flera år. Och vågar mig påstå att det finns mycket bra skidåkning även där. Det som saknas är extremt långa backat och avancerad offpiståkning. Men Kläppen har Sveriges 3:svåraste offpist backe (ligger till vänster om stolliftens avstigning) samt att Stötens baksida är en riktig rysare om det finns gott om snö.
Den som vill ha lite längre o brantare löpor, kan ju alltid köra lite kortsväng i Väggen (Sveriges ända godkända speed-ski backe). Hafpipen i Tandådalen brukar också vara öppen
tidigt på säsongen och den räcker ju till för Snowboar-gymnasiet och en del världskupptävlingar.
NÅ! Nog om denna smygreklam om Sälen. Numer är det Åre som gäller för mig.
Hjälm och blå backe?
Det är bl, i röd/blå backe man behöver skydd. Om Ni inte tror mig har Ni aldrig träffat på en Dansk turist som aldrig sett snö förut, som prövar carving för första gången och dessutom har 4 promille i blodet. Eller än värre hans 6-åriga son som släpper liftbygeln utan en tanke på vad som finns ramför honom. Har vid flera tillfällen fått en bygel i knoppen. Det smäller ganska bra.( OBS! Detta är inget förtal av de trevliga brödrafolket).
Vidare om Sälen! Jo NI förstår att det är 40 minuter med bil därifrån till Trysil. Alltrå ”billigt” att bo i Sälen och kanon att åka i Trysil.
Förlåt detta långa inlägg. Nu har jag kramp i pekfingrarna.
Med vänlig hälsning Lavinfaran.

[Ändrat av lavinfaran 2001-11-26 kl 11:09]

Hjälm, käskydd, carving mm

Tjeen igen Paxel o alla andra.
Jo. Då. Du känner alldeles rätt när Du tycker att knäna blir lite ”trötta” av carvingskidan.
Detta är ett av de negativa med carving. Både inom alpinåkningen och även telemark.
Tävlingsreglerna för alpinåkare har satt en max-höjd på plattan som bindningen sitter på.
Den ligger straks under 30 mm (om jag inte mins fel). Detta för att begränsa den extrema påfrestning som knät utsetts för i en carvingsväng. Det samma gäller vid telemark och höga plattor. Visst är det bra och kanske lite enklare att få upp skidorna på kant med hög platta, men påfrestningen stiger exponentiellt framför allt på knäts insida med antal mm, höjningen på plattan. Kanske något att tänka på vid nästa inköp. Dock måste man ha lite höjd från skidan om man inte vill ”näbba” för att bindningen tar i, i underlagen när man får till en riktig carvingsväng.
Det senaste jag sett på den här fronten är en ny åkteknik/stil där man ej går ner så lågt i telissvängen utan behåller en högre position och försöker dels att belasta bägge skidorna ”lika” mycket, men också ”sträcka” mer på knäna och i stället lägga in höften mot backen så att man både spar knäna och orkar igenom hela svängen. Denna åkning liknar mer en alpinåkares storslalomsväng. När man väl kommit på det hela är det ”skitkul” framför allt i lite högre fart. Det blir också mera stabilt.

Ursäkta för detta lite pladdriga inlägg som berör enkel och basal kunskap.

Allas Väl Hälsar Lavinfaran.

Hjälm javisst

Fan va glad man blir då så många tycker det är OK med skydd.

Hjälm fick jag för mig att skaffa då jag (kanske inte ensam???) ibland stod som ett spett med huvudet före ner i lössnön efter en balanskrasch på telisar.

Knäskydden har räddat mig många gånger och jag tycker också de värmer gött, då knät ofta ligger utsatt med spännt tyg över vid knäböjandet.

Ryggplatta blir årets investering. Kanske inte för att jag hoppar och snurrar, men vid en klotning i stenterräng så kan den ju rädda dig. Såg i Val d'isere förra året att Dainese (Mc-skyddstillverkaren) gjort en ryggsäck med integrerad ryggplatta så det finns lösningar.

Jag har aldrig kännt mig modigare med skydd, men jag vet att om Murphy skulle vara framme så kanske chanserna ökar till att överleva.

/erik

Vänd på hjälmen!

Hej på er och ffa Mr Lavinfara!

Kul inlägg: "I Sälen är man helt "ute" om man har hjälm. Åker man dessutom telisar är man en riktig tönt. I Åre är det lite bättre bland alpinåkarna, men det är samma sak bland telisåkarna. Balla annoraker o knästrumpor är legio, men hjälm? Icke."

Och var har du varit de senaste fem åren. Legat hemma och smygfjollat? Uppenbarligen inte i en skidbacke som samlar telemarksåkare av högre kvalitet än fåfänga och drömmar om manchesterföre. Mitt tips är: Vänd på hjälmen! Du kommer då förhoppningsvis, via ditt nyfunna medium visus, att kunna orientera dig till en sluttning av rang för att hitta gelikar. Vissa kommer säkerligen inte heller här att ha hela din rustnig av skydd på sig, men inte fan kommer dom att tracka dig för det. Byt bekantskap och skärp till dig. Fåniga jävla slogans hjälper ingen. Åk bättre. Och total disrespect till en kille som kallar sig lavinfaran. Skaffa dig ett bättre alterego, tönt!

Jahaaaaaaaaa.....

Men kära Mr Lavinfara, vad är nu detta?

"Det senaste jag sett på den här fronten är en ny åkteknik/stil där man ej går ner så lågt i telissvängen utan behåller en högre position och försöker dels att belasta bägge skidorna ”lika” mycket, men också ”sträcka” mer på knäna och i stället lägga in höften mot backen så att man både spar knäna och orkar igenom hela svängen. Denna åkning liknar mer en alpinåkares storslalomsväng. När man väl kommit på det hela är det ”skitkul” framför allt i lite högre fart. Det blir också mera stabilt."

Detta inte bara liknar en alpinåkares storslalomsväng utan är just en sådan, endast utförd av en person som tror att han/hon åker telemark. Det är just därför man får en sjuhelsikes massa avdrag om man åker så under en telemarkstävling. Dumfan! Vänd tillbaka hjälmen och håll dig borta från respekterade telisåkare. Har hört att "ignorence is bliss", men jag tror "att tala är silver, att tiga är guld" passar dig bättre.

Detta var väl ändå en bottennotering!
Nivån på Utsidan har varit hög på senaste tiden UTAN personangrepp och påhopp. Låt oss fortsätta så!

Jag hoppas att någon forum administratör omedelbart tar bort de två ovanstående inläggen från slak (appropå dåliga användarnamn).

Lavinfaran>>> Kör hårt! Tänkte själv skaffa en störtkruka innan jag ger mig iväg på telisåkning nästa gång...

/Andreas

Låt inte en skitstövel som slak tysta de seriöst menade inläggen! Trist att fega prepubertaler, som gömmer sig bakom anonymitet, inte kan låta tangentbordet vara ifred. Kunde man spåra upp personen ifråga borde man nog kunna förmå dennes pappa att plocka bort datorn från barnkammaren.

Låtom oss oförtrutet resonera vidare! Upp till kamp mot terrorismen!/sladden

Hjälm o terrorism!

Tjeena alla!
Ja! Vad ska man säga? Men troligen är det någon "polare”? som försöker att skämta. Man får väll hoppas det. Men nog om detta.
Kan bara inte låta bli att citera Platon.
”Mot dumhet kan man ej argumentera”

Med vänlig hälsning Lavinfaran.

Ber om ursäkt....

...för den uppenbart misstolkade alt. missriktade ironin och går i graven med den falska illusionen att telemarkssväng utförs med böjt knä och dess utövare inte föll lika hårt för fåfängans gissel. Sista ord:
"Hjälm: Briko,Scott,Boeri,Sweet. Hitta en som passar=viktigast, annars används den aldrig.
Ryggskydd: TUA, bra o billig. Straps runt ben bara, annars glider den lätt upp och blottar ryggslut. Rygga också ryggskydd, se bara till att ha spaden ytterst. Kombo med båda OK men knappast bekvämt.
Knäskydd: Rocees,inlines skydd. Mkt god kvalitet. Varma, och hyfsat stabila."
Än en gång, ursäkt till de som kännt sig träffade.

Förlåt och farväl

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Hjälm för tjockskalle. Telemark 2
Ola Å Mera hjälm Telemark 0
sailor Boeri Shorty hjälm Telemark 1
kjelken Hjälm Telemark 1
bergquist Var och vilken hjälm ska man köpa Telemark 4
Sökes: Långsmal hjälm Telemark 1
mafr Hjälm ? Telemark 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg