Hjälm

Telemarksteknik

Hur menar du egentligen?

"Detta inte bara liknar en alpinåkares storslalomsväng utan är just en sådan, endast utförd av en person som tror att han/hon åker telemark.Det är just därför man får en sjuhelsikes massa avdrag om man åker så under en telemarkstävling. "

Jag trodde man fick avdrag om avståndet mellan fötterna understiger en fot och inte att det är vinkeln på knät som avgör. Att man blir starkare med en rakare vinkel kanske du inte tänkt på och att alla bra åkare situationsanpassar sin teknik är en överraskning också?

Svar på telissväng.

Andersopia.
Tyvär kan jag inte svara på Din fråga. Du får nog vända Dig till "Big Dumbo" som tycks veta mer.
Ha det bra.
Lavinfaran.
[Ändrat av lavinfaran 2002-02-14 kl 14:23]

Börjde med hjälm i år!

... och jag är helnöjd!
Köpte mig en Cébé (1171/0626 är enda modelmärkningen jag hittar) för 800 kr (minus FF-rabatt) på Tierra i Malmö. Stadium eller intersport hade även samma modell!

Jag var lite orolig för att man inte skulle höra så bra, samt problem med att anpassa för värmen, men tvärtom! Man hör minst lika bra som med mössa. Vad gäller värmen så var det heller inga problem, det sköna e att den är helt vindtät, och dessutom blank (Chrome) så det spelar ingen större roll vad det är för temperatur utanför, Testa både med minus 19 och hårdblåst och med vindstilla och strålande sol. Varken frös eller kokade nån gång!

/ Lasse

Kneproblemer

Hei tenkte bidra litt til denne diskusjonen om kneskader og telisåkning. Kan ikke si meg enig i at man skal bruke kneortoser/skinner i preventivt syfte. Grunnen til dette er at det faktisk ikke er bevist å kunne hjelpe. Som det blir vist på web-siden om kneskader er den störst orsaken til fremre korsbandsskade en kombination av rotation og sideveis belastning. Den sideveis belastningen er relativt enkel å fange opp med en skinne, men rotationen får du så godt som aldrig förhindrad om du ikke har en meget god skinne laget efter gips eller annan måltagning. Er heller ikke sikker på om du klarer å forhindre det da.
God opptrening av musklenen rundt knet og särlig med balangsetrening er nok noe du kommer mye lengre med.
Har du allerede en skade er det en annan sak. Her kan skinnen hjälpe til med å stabilisere knet fremover/bakover, med det er bare om det er rett. så fort du böjer kneet vilket du ju gör når du kjörer telemark så fungerer det ikke så bra lengre. Det viktigaste her er at skinnen stabiliserer sidled om du har skadad ligamentene på siden av kneet.

Har gjort en del sök på de fleste medicinske databaser og ikke kunnet finne noe bevis for at det hjelper med kneortos ved skikjöring. Trening derimot kommer man langt med. Se på toppidrettutövere.

Satsa heller som det tidligere er skrevet her på en utlöser. Dette har vist tendenser til å minske skader på kne. Det har heller ikke her blitt gort store nok studier til at man kan fastslå at det hjelper men man kan i alle fall se en trend.

Knäskador.

Bäste thb o alla andra.
Bra att debatten om knäskador o skydd fortsätter.
Vill dock starkt hävda att en stabiliserande ortos (med skena) klart minskar skaderisken. Att man ska värma upp, ha starka muskler, kontinuerligt träna, köra med utlösningsbindning, ha bra skidor, hög plastpjäxa vid telisåkning mm,mm är en självklarhet.
Att det inte finns någon tillförlitlig statistik (ännu) som visar att man förhindrar skador med en ortos är inte ett hållbart argument. (Ortopeder är kanske inte de mest aktiva skidåkarna och därför ingen undersökning gjord ).
Att skydd bara ska bäras efter att man skadat sig eller blivit opererad är inte heller ett hållbart argument.
Som jämförelse kan vi tänka lite runt bilindustrin och skador. Det läggs fortfarande ner enorma belopp på att studera och utveckla ny skydds och säkerhetsteknik trotts att man långt ifrån (och lyckligtvis) empiriskt kan bevisa hur olika skador uppkommer. Studier och fakta omkring dessa skador och deras uppkomst bygger ju på retroperspektiva undersökningar efter skador, där man tittat på vad som hände och hur man ev, kan undvika dem i framtiden. Dock och lyckligtvis är det ingen längre som betvivlar fördelarna med säkerhetsbälte, airbag, balkförstärkta karosser, inbyggda störtbågar, bra däckmönster, dubb, mm.
Men inom skidåkning verkar det vara oerhört svårt att släppa ”gammalt” och traditionellt tänkande. Att ha ett knäskydd efter att en skada uppstått är självklart, men att ha det INNAN verkar helt omöjligt även för det invigda att acceptera. Som exempel åkte jag telisar i helgen tillsammans med en kunnig sjukgymnast. Han arbetar bl, med skidskador daglige och vet hur de uppkomer. Ändå skrattar han åt mina ”förebyggande” ortoser. Obegripligt!
Men naturligtvis ger det inte en 100% skadegaranti.
Att dessa skydd måste utprovas för varje åkare är helt korrekt. Men det måste väl även pjäxor, bindningsinställning, hjälmstorlek, skidlängd osv, osv. Så vad är så konstigt med att prova ut ett par knäskydd. Dock är utbudet ringa. Men det finns ju ingen EFFTERFRÅGAN ännu.
Nå! Kanske är det dags för en egen rubrik Knäskador och Skydd.
Och låt debatten flöda.
Allas väl Lavinfaran.

Hmmm...

jag är inte så bevandrad i ortopediken (stavas det så?) så att jag undrar om ett par stabiliserande ortoser har något slags skydd mot yttre påverkan, dvs har de en plastskål eller är det "bara" skydd mot vridningar och dylikt?

Själv använder jag ett par skateboardskydd (eller om det nu var inlineskydd....) och de funkar hur bra som helst för mig.

/Anders B

En liten fråga...

... från en som aldrig stått på ett par telisar och som bara åker utför en vecka om året...

Varför är det så viktigt med hjälm när man åker telisar? Alltså, jag fattar själva poängen med att ha hjälm, det är inte det, men varför är det så mycket viktigare när man åker telisar än vanliga slalomskidor?

Jag vet inte hur jag hamnade i det här forumet, men det var en väldigt intressant diskussion om skydd, så jag blev så nyfiken.

För visst är det väl vanligare att telemarksskidåkare oftare har hjälm än de andra skidåkarna (bortsett från snowboardåkarna möjligen).

Eller är det bara jag som inte åkt skidor på ett par år och har missat hjälmtrenden?

/pierre - som dock ALLTID har hjälm när han cyklar

Re: En liten fråga...

Pierre och övriga tråd-deltagare,

Enligt min mening är det inte viktigare att ha hjälm vid Telemarksåkning än skidåkning - det är lika viktigt vid båda! Jag tror att den trend du sett i skidbacken (fler Telisåkare med hjälm) har mer att göra med åkarnas karaktär än åkningens karaktär, dvs fler Telis-åkare har insett att hjälm inte är så dumt att ha.

Vad gäller knäskydd kan man nog däremot vidhålla att en Telisåkares knän är betydligt mer utsatta för slag/stötar/smällar från snö/is/skidor/sten än hos valiga skidåkare. Det ökar ju anledningen att ha hårda skydd, men jag skulle tro att båda kategorierna åkare har samma anledning att använda ortopediska skydd (om man nu vill ha det).

/Per

Knäskydd forts,,

Tjeena alla.
Ortopediken stavas ortopedin.
Jo! De skydd jag talar om dvs, ”stabiliserande knäortoser” skyddar och stabiliserar knäts egna strukturer. X-band, sidoligament, knäskålsligament mm. Alltså ledade metallskenor på både in och utsidan av knät samt en uppbyggd ring runt knäskålen som håller den på plats. Det hela är inbyggt i en hylsa av vulkanmaterial. Detta liknar en ”ledad hylsa” för knät som även skyddar bra mot yttre direktvåld. Allså precis samma princip som handledsskydd.
Jag har använt sådana skydd i ca 5 år och hittills aldrig känt något slag eller annat direkvåld mot knäna, så lite skydd måste de bevisligen ge. (Jag har inte precis stått stilla i backarna). Föreslår att de som är intresserade kontaktar en ortopedisk verkstad eller specialaffär för att få info. (Se Gula Sidorna). Ni kommer att bli intresserade trots priset.
Varför ska man ha hjälm?
Ett exempel. Den sjukgymnast jag nämnde i förra inlägget lämnade sin hjälm hemma. Vi skulle ju ”bara” åka i Lindvallen och där kan väl inget hända? Men när vi stod och väntade på bygeln i liften var vi lite ouppmärksamma. Plötsligt kom bygeln med en djävla fart och slog in i hans ansikte. Lyckligtvis träffade den rakt på hans nedfällda skidglasögon. Ansiktet och huvudet klarade sig, men glasögona blev fördärvade. Ett bra exempel på helt oförberett yttre våld, oavsett om man åker telisar, alpint eller Haschpulka där en hjälm inte hade varit fel.
Hjälm och telisar. Kanske ser man mer hjälm på telisåkare än andra pga att Vi verkar vara mer intresserade av utrustning, är en medveten åldersgrupp och inte är slentrianåkare. (Hopps, inga ömma tår nu??).
Låt debatten flöda om knäskydd. Tyvärr har jag inte tillräcklig datakunskap ännu, Annars kunde jag försöka lägga in en bild på ett bra knäskydd.
Efterlyser dock mer mothugg. Det är bra för debatten.
Allas väl.
Lavinfaran.

jofa

jag kör också en del telis, jag är mycket nöjd med min jofa som har funnits i många år, den finns i nästan alla sportaffärer.

//chw

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Hjälm för tjockskalle. Telemark 2
Ola Å Mera hjälm Telemark 0
sailor Boeri Shorty hjälm Telemark 1
kjelken Hjälm Telemark 1
bergquist Var och vilken hjälm ska man köpa Telemark 4
Sökes: Långsmal hjälm Telemark 1
mafr Hjälm ? Telemark 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg