Myhre; sa:
Låt oss analysera de förslag jag fått. Samtliga tält är endast 210cm som störst(förutom marmot som är 88"?), men det kanske inte gör något om duken håller sig torr, vilket jag förutsätter att den skall göra.
OZ Trail 2:
Billigast med sina 595:-. 3000mm vattenpelare på yttertält. Golv?
Ser inget vidare ut men jag har inte hittat information nog för att vare sig såga eller prisa det.
Marmot Earlylight 2P: Golv 5000mm vattenpelare. Yttertält? Är det 88" långt? Ser välventilerat ut.
Ytterväven klarar 1800 mm vattenpelare vilket inte är fantastiskt men inte mycket att gråta åt heller.
Innermåtten verkar vara 223 x 137 x 106 cm fick jag reda på efter lite surfning. Detta är det som jag skulle ha valt av dessa tält, möjligen undantaget Everesttältet som jag inte har lyckats få tag på någon information om. Det verkar vara hyfsat välventilerat, det är lätt och har vävar som borde stå emot dom flesta regn. Du kan säkert få en del fladder i absiden vid starka vindar men om du ska ha det vid motorcykelsemestrar så kommer det förmodligen inte bli så utsatt.
Vill du däremot tälta på klippor i skärgården eller uppe på kalfjället så skulle jag nog lagt på någon tusenlapp och köpt ett annat tält.
Du skriver om Salewa Denali II att det har en färg som smälter in bra, det är som jag ser det en nackdel. Det finns inget trevligare än ljuset i ett orange tält då man vaknar på morgonen.
En annan fördel med det här tältet är vikten på 2,4 kg och måtten på det packade tältet 45 x 18 cm vilket borde vara bra på en motorcykel.
SALEWA DENALI II: Golv 5000mm vattenpelare, ytterduk 4000. Diskret färg smälter bra in.
Ser ut att vara ett helt OK tält med en bra konstuktion. Vikten och måtten är OK. Dock ser jag färgen som en nackdel
EVEREST FLEXIBLE HEXAGON 3: Störst? Ventilation?
Har tyvärr inte hittat någon info om detta tält
Vad tror ni om dessa tält? [/QUOTE] Jag anser att det inte finns några skäl att betala för mer en man behöver och alla tälten ovan duger nog bra för motorcykelsemester och tältning i skog och på andra ställen också så länge det inte är något extremväder.
Lycka till med inköpet
/Peter