Hittar inte rätt tält

Lill-Olle; sa:
Myhre; sa:
Tack för alla svar!

Angående pris och kvalite. Kvaliten på rustatältet har jag faktiskt inget att klaga på. Inget som har gått sönder, om det är hållbarhet man menar med kvalite. Tror inte jag behöver ett tält som kostar flera tusen. Bara det fyller sin funktion, dvs håller mig och min packning varm och torr samt är enkel att sätta upp utan fastsättning i marken.

Jag har ingen större erfarenhet av en massa olika tält och tror ett budgettält räcker för mig. Förklara varför tex detta tält http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389794 är sämre val än de som föreslagits. Säg inte bara typ "bättre kvalite" utan ge konkreta svar.

Angående fukten så köpte jag helt att ett tvåväggs-tält håller fukten borta. Antog att fukten stannade på det yttre lagret och lämnade det intre lagret torrt. Sen har man ju en viss fuktavgivning innefrån tältet men det är betydligt mindre. Nu påstås det att ett enväggstält är bättre än tvåväggstält. Hur är det igentligen?

Enväggstältet som föreslogs har väl en högre luftgenomströmning än tvåväggstältet. Dvs. att mer fuktighet kan transporteras bort. Vilket av en- och tvåväggstält som är att föredra beror nog på vem man frågar.

Det är ett finare sätt att säga att lösningen bygger på att ytterväggarna inte går ner till marken och att innertält saknas ;).

Alla tält jag har använt kan sättas upp så att luft kommer in även runt tältet och inte bara genom ventilerna. Det gäller bara att dra ut linorna lite. Det är inget unikt för de tält jörgen nämner ;).

Däöremot är de flesta sådana tält inte lika välventilerande om man tvingas att dra ner tältsidorna i dåligt väder. Dessa konstruktioner brukar ha betydligt mindre ventiler om de ens har några alls.

Jag skulle kolla Vaude och Salewa, kanske Exped :). Bra grejor till bra pris.

Ps: du har oförskyllt hamnat i en närmast religiös präglad batalj om tält som ständigt pågår här på utsidan..;) ds

//J
[Ändrat av joru 2007-04-19 kl 22:06]

Det här med att ett väl ventilerat tält ventilerar ut mer fukt, ja. Men jag tror att när jag har upplevt tält som fuktiga har fukten kommit utifrån. Tex som sist när jag tältade 2 meter från en sjö och låg utetemperatur. Allt blir fuktigt i sådan miljö men då tror jag ett dubbelväggstält förhindrar större delen av fukten att sätta sig i innertältet.

Vad tror ni om TNF Roadrunner 2? Har hittat ett begagnat till ett pris jag tycker är ok.

joru; sa:
Lill-Olle; sa:
Myhre; sa:
Tack för alla svar!

Angående pris och kvalite. Kvaliten på rustatältet har jag faktiskt inget att klaga på. Inget som har gått sönder, om det är hållbarhet man menar med kvalite. Tror inte jag behöver ett tält som kostar flera tusen. Bara det fyller sin funktion, dvs håller mig och min packning varm och torr samt är enkel att sätta upp utan fastsättning i marken.

Jag har ingen större erfarenhet av en massa olika tält och tror ett budgettält räcker för mig. Förklara varför tex detta tält http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389794 är sämre val än de som föreslagits. Säg inte bara typ "bättre kvalite" utan ge konkreta svar.

Angående fukten så köpte jag helt att ett tvåväggs-tält håller fukten borta. Antog att fukten stannade på det yttre lagret och lämnade det intre lagret torrt. Sen har man ju en viss fuktavgivning innefrån tältet men det är betydligt mindre. Nu påstås det att ett enväggstält är bättre än tvåväggstält. Hur är det igentligen?

Enväggstältet som föreslogs har väl en högre luftgenomströmning än tvåväggstältet. Dvs. att mer fuktighet kan transporteras bort. Vilket av en- och tvåväggstält som är att föredra beror nog på vem man frågar.

Det är ett finare sätt att säga att lösningen bygger på att ytterväggarna inte går ner till marken och att innertält saknas ;).

Alla tält jag har använt kan sättas upp så att luft kommer in även runt tältet och inte bara genom ventilerna. Det gäller bara att dra ut linorna lite. Det är inget unikt för de tält jörgen nämner ;).

Nej, det är inget unikt, men kapaciteten till luftflöde är högra för dessa tält, pga deras formgivning. Det kan man väl ändå inte argumentera mot??

Alla tält har ju visst luftflöde, vissa har mer andra mindre. (Än så länge har jag inte sett några hermetiskt tillsutna iaf). Jag får luftflöde i min lavvu också om jag vill.

Kravet pinnlöst uppfyller inte CO-tältet. Det behövs både pinnar för dörrabsiden och bågstöd fram och bak ca 10-14 sådär!
Men CO-tältet har 130cm sitthöjd och längden 230 samt sidoduken reser sig snabbt så du får nog plats med din sovsäck.
Snacket om vattenpelare och ventilation. Ett tätt tälttak behöver mycket sidoventilation. Ett mindre tätt tälttak läcker in vatten först när du berör det innifrån och det regnar. Men det släpper ut vattenånga! dvs ventilationen kan minskas.
Ett kupoltält behöver enligt reklamen inga pinnar för att resas men i praktiken så behövs det mellan 4-16 pinnar även där, risken är annars överhängande att tältet flyger iväg med vinden!
Ett billigt 3 p kupoltält från Jytsk, Intersport eller do skulle jag råda dig till. Sovlängd 230cm eller mer. På mc spelar inte vikten men väl volymen en viss roll.
Globetrotter.de har bra pris på mc-korven från Ortlieb, den är ett måste med tält och sovsäck på mcn.

go tur

Några kommentarer:
Det är stor skillnad i ventilation på tex Tarptents och traditionella fjälltält som är byggda för att klara oväder på vintern. Detta kräver att de kan förslutas helt. Även om det går att öppna upp dem en hel del under mer angenäma omständigheter så kan de inte matcha ett tält som egentligen är en tarp som bara ger tak över huvudet när det gäller ventilation. Sedan har dessa tarps förslutningsmöjligheter som gör dem tillräckligt täta för dåligt väder för 3-säsongsbruk.

Den mesta fukten i ett normalt (dvs ganska tätt) tält kommer alltid inifrån. Sedan avgör väder, vind, luftfuktighet och temperatur hur mycket som dels stannar kvar och dels hur mycket man märker fukten. Om fukten hålls kvar i luften utan att kondensera på tältväggarna blir den inte lika påtaglig.

Kupoltält tillhör de tyngre tältmodellerna därför att de innehåller förhållandevis mycket tyg, vilket gör dem rymliga och bekväma, samt tunga bågar. De är notoriskt svårventilerade (med bibehållen täthet alltså). De upplevs som balla eftersom de är självstagande och kan placeras på klipphällar. Men hur stor nytta har man i verkligheten av detta? Själv tycker jag att klipphällar är hårda. Är man inte kajakpaddlare i ytterskärgården eller bergsbestigare tror jag det finns billigare och lättare lösningar.

Ett tips till trådstartaren är att gå tillbaka i funktionsanalysen: Vad behöver du? Något som håller dig torr när du sover under din resa förmodligen. Då finns det en uppsjö lättare och billigare lösningar än kupoltält. Tycker jag.

Jörgen

Några till kommentarer;-)

Med tarp och tarptält fås mindre kondens på insidan av den täta ytterduken, som är enda duken, än på ett tält med tät ytterduk och ventilerande innerduk. Men det blir mindre av kondens som man kan komma i beröring mot i ett tält med tät ytterduk och den väldigt ventilerande innerduken. Så valet är lite kondens på duken närmast kroppen i ett tarptält, om man nu inte måste stänga till mot marken, eller mer kondens på insidan av ytterduken i ett tvåväggstält men som man inte kommer i kontakt med.

Med en enda tät duk som man låter ha en stor glipa mot marken blir det mindre kondens men också dragit längs golvet. Dras tältduken ner till marken blir det fuktigare att sitta under en tät ytterduk än att sitta i ett tält med tät ytterduk och ventilerande innertält.

En kåta med enkelduk som släpper ut vattenånga löser naturligtvis hela den problematiken;)

Raskesven

Roadrunner tältet blev sålt så det kan vi skippa.

Tillbaka till början. Jag vill ha ett tält som håller mig och min utrustning torr, det är a och o. Sedan får det inte kosta för mycket. Sen vill jag gärna att det inte behöver en massa pinnar och linor som ska stickas ner i marken och tar 30 minuter att sätta upp. Dels för att det kan vara problem att få ner tältpinnar överallt dels för att tältet kommer monteras upp och ner varenda dag så det bör gå smidigt och fort.

Det jag gillar med kupoltältet är dels att det bara behöver två pinnar så är det klart. Ingen risk att det blåser bort då jag slänger in all packning i tältet. Att det är självstagande gör det väldigt enkelt att bara lyfta och skaka ur all smuts som kommit in i tältet. Sedan är det enkelt att vända skuggsidan mot solen så tältet torkar snabbt innan man packar ihop det och åker vidare.

Jag är öppen för andra tälttyper men tycker kupoltältet verkar vara det enda som är helt självstagande.

Ge konkreta förslag på tält för max 2000:- som kan tänkas passa mig så får vi se om jag hittar en vinnare.

Tack!

Myhre; sa:
Ge konkreta förslag på tält för max 2000:- som kan tänkas passa mig så får vi se om jag hittar en vinnare.

Tack!

Du har fått det på sida 2 i tråden :
polkovodets; sa:
finns för ungefär 1600 på Addnature, kanske billigare någon annan stans. Det får i alla fall goda omdömen här på utsidan (fast recensionerna står under det äldre namnet Firstlight, men det lär vara samma tält), och verkar allmänt vettigt.

öringen; sa:
Myhre; sa:

Tack!

Du har fått det på sida 2 i tråden :
polkovodets; sa:
finns för ungefär 1600 på Addnature, kanske billigare någon annan stans. Det får i alla fall goda omdömen här på utsidan (fast recensionerna står under det äldre namnet Firstlight, men det lär vara samma tält), och verkar allmänt vettigt.

Salewa Denali II,1799:- hos http://www.friluft.se

peter

Myhre; sa:
Roadrunner tältet blev sålt så det kan vi skippa.

Tillbaka till början. Jag vill ha ett tält som håller mig och min utrustning torr, det är a och o. Sedan får det inte kosta för mycket. Sen vill jag gärna att det inte behöver en massa pinnar och linor som ska stickas ner i marken och tar 30 minuter att sätta upp. Dels för att det kan vara problem att få ner tältpinnar överallt dels för att tältet kommer monteras upp och ner varenda dag så det bör gå smidigt och fort.

Det jag gillar med kupoltältet är dels att det bara behöver två pinnar så är det klart. Ingen risk att det blåser bort då jag slänger in all packning i tältet. Att det är självstagande gör det väldigt enkelt att bara lyfta och skaka ur all smuts som kommit in i tältet. Sedan är det enkelt att vända skuggsidan mot solen så tältet torkar snabbt innan man packar ihop det och åker vidare.

Jag är öppen för andra tälttyper men tycker kupoltältet verkar vara det enda som är helt självstagande.

Tack!

Om man gör en funktionsanalys så kan man då konstatera att alla skydds huvudfunktion är: Att torrhålla dig när du ligger och vilar/sover.

Allt annat är tilläggsfunktioner som man kan tillmäta större eller mindre betydelse. Att hålla dig torr kan en bivacksäck eller ett mycket litet tält/tarp göra, på bekostnad av att övrig utrustning blir blöt. Att torrhålla utrustningen är alltså en stödfunktion.

Att skyddet är lätt att sätta upp och kräver få pinnar är stödfunktioner. Att det är enkelt att städa ut och att torka är stödfunktioner.

Som regel kostar stödfunktinerna i vikt och i pengar. Vad man då får göra är att bedöma: Är stödfunktionen så viktig för mig att den är värd den extra kostnaden i form av pengar och i form av vikt. Eftersom jag är lättpackare är jag oerhört kritisk till allt som adderar extra vikt t ex.

Du är väldigt inriktad på kupoltält och hänvisar till vissa stödfunktioner. Om dessa verkligen är så viktiga för dig att de är värda vikt och pengar kan bara du avgöra.

Ett Tarptent kan fås utan botten (vilket jag persnligen föredrar) vilket innebär att de inte behöver städas ur. Detta gör det också oerhört snabbtorkande. Ett Cloudburst reses på 3 minuter med 3 pinnar, men är inte självstagande.

När det gäller att torrhålla person och utrustning så tenderar många att bara titta på väta utifrån. Men alla nätter det inte regnar skulle man i princip kunna ligga under bar himmel. Om man dessa nätter istället ligger i ett tält så har man det fuktigare med tält än utan tält på grund av de kondensproblem som alla tält och skydd har svårt att hantera. Konsten är alltså att hitta ett skydd som klara väta utifrån med minimal kondens inifrån och som står emot allt väder årstiden kan erbjuda. Den vanligaste modellen, att använda vintertält på sommaren, är som regel en dålig lösning för detta.

Du verkar väldigt inriktad på kupoltält, som alltså är jämförelsevis tunga och dyra konstruktioner, och vill ha ett väldigt billigt sådant. Lite tulipanaros såldedes. Risken är då att du antingen får ett så dåligt tält att det inte ens klarar fukt utifrån eller ett tält som har stora problem att hantera fukten inifrån.

Med det här resonemanget vill jag försöka ge dig tips om hur du kan analysera dina verkliga behov och välja skydd utifrån dem. Är verkligen enkelheten att städa ut tältet en så viktig stödfunktion att den är värd extra kostnader i form av vikt och pengar? Det är möjligt att det är så för dig, men det är ju ändå en bisak som inte bör gå ut över skyddets/tältets förmåga att hålla dig torr. Utifrån och inifrån.

Jörgen

PS. Jag har inga som helst kommersiella kopplingar tiil Tarptent :)

[Ändrat av Jörgen Fjaderlatt.se 2007-04-21 kl 16:22]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Var hittar jag en kort lättviktsmadrass? Bo och sova 9
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
strang3 Hittar inget liggunderlag med mina preferenser!? Bo och sova 7
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Avslutatmedlemskapx Var hittar jag Bo och sova 2
bekkis Tältet hittar du här! Bo och sova 3
tommy_b Var hittar jag Karrimat? Bo och sova 3
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg