Lill-Olle; sa:Myhre; sa:Tack för alla svar!
Angående pris och kvalite. Kvaliten på rustatältet har jag faktiskt inget att klaga på. Inget som har gått sönder, om det är hållbarhet man menar med kvalite. Tror inte jag behöver ett tält som kostar flera tusen. Bara det fyller sin funktion, dvs håller mig och min packning varm och torr samt är enkel att sätta upp utan fastsättning i marken.
Jag har ingen större erfarenhet av en massa olika tält och tror ett budgettält räcker för mig. Förklara varför tex detta tält http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389794 är sämre val än de som föreslagits. Säg inte bara typ "bättre kvalite" utan ge konkreta svar.
Angående fukten så köpte jag helt att ett tvåväggs-tält håller fukten borta. Antog att fukten stannade på det yttre lagret och lämnade det intre lagret torrt. Sen har man ju en viss fuktavgivning innefrån tältet men det är betydligt mindre. Nu påstås det att ett enväggstält är bättre än tvåväggstält. Hur är det igentligen?
Enväggstältet som föreslogs har väl en högre luftgenomströmning än tvåväggstältet. Dvs. att mer fuktighet kan transporteras bort. Vilket av en- och tvåväggstält som är att föredra beror nog på vem man frågar.
Det är ett finare sätt att säga att lösningen bygger på att ytterväggarna inte går ner till marken och att innertält saknas .
Alla tält jag har använt kan sättas upp så att luft kommer in även runt tältet och inte bara genom ventilerna. Det gäller bara att dra ut linorna lite. Det är inget unikt för de tält jörgen nämner .
Däöremot är de flesta sådana tält inte lika välventilerande om man tvingas att dra ner tältsidorna i dåligt väder. Dessa konstruktioner brukar ha betydligt mindre ventiler om de ens har några alls.
Jag skulle kolla Vaude och Salewa, kanske Exped . Bra grejor till bra pris.
Ps: du har oförskyllt hamnat i en närmast religiös präglad batalj om tält som ständigt pågår här på utsidan.. ds
//J
[Ändrat av joru 2007-04-19 kl 22:06]