I Sverige har ju friluftsliv länge haft någon form av koppling till militära verksamheter på det sättet att många fått sin första "skolning" i det militära och militärt överskott varit lätt att få tillgång till, m/59-brallor finns ju i vart och varannat hem. Utbudet på marknaden har länge varit dominerat av grönt och dova naturfärger och sammantaget så skapas väl olika föreställningar om hur det "ska vara" i fjällen, föreställningar som nödvändigtvis inte behöver vara sanna eftersom fjällvärlden är gammal kulturbyggd som länge nyttjats av såväl bofasta som turister med olika intressen som fjällvandring, klättring, jakt, fiskare, skidåkare, toppturare, skoteråkare etc etc och när jag nämner "fjälltalibanism" så syftar jag på de som anser att just deras föreställning om hur fjällen ska avnjutas och betraktas som är den rätta och tyvärr är min erfarenhet att dessa är vanligare i fjällkonservativa grupperingar som har en ganska snäv inriktning på fjällvandring/turskidåkning och som kanske har en fjällvecka/år under vilken deras föreställningsvärld om en orörd natur till inget pris får störas av röda tält på fjället.
Ojoj! Kunde inte låta bli att köra ovanstående mening på lix.se Ett LIX på 158 går inte av för hackor, David