Vem säljer ett Hillebergstält? Men det finns folk till allt.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hilleberg Keron4 GT
- Trådstartare haiwa
- Start datum
Ja även de som köpte det nytt... jag köpte tex ett nytt Kaitum 3GT 2015 för 6995:-
Min poäng är att det även 20-30 år senare håller värdet.
Jag har ett Keron 4 från -86(?), som jag absolut inte skulle rekommendera för fjällbruk. Tältduken har blivit skör och spruckit vid stångkanalerna på några ställen, PU-beläggningen har släppt här o där och tältbotten måste kompletteras med footprint. Men det är fortfarande ett väldigt härligt tält, så i mer förlåtande väder är det fortfarande helt OK.
Beror väl lite på hur välanvänt det är, eller välskött? Kan ett tält som bara ligger i påsen hålla bra under bra förhållanden? Min make hade ett gammalt tält (helsport) där beläggningen på duken hade smulats sönder efter 20 år i garaget.
Själv har jag ett Keron 3 från 1985 som användes i fjällen sista gången 2007, men då började golvet läcka. Vi funderade på att byta golv, men vid närmare granskning såg vi att tältduken verkade sliten, den ser ut att bli lite fuktig på några ställen när det regnar. Det är välanvänt och ganska välskött. Jag har pensionerat det som fjälltält, men det lever en aktiv pensionärstillvaro som festivaltält, kompletterat med ett extra golv, och det funkar bra. Men det är nog inte värt några pengar.
Frågan är när mitt Nallo 3, som köptes begagnat 2008, går samma väg. Jag köpte det för 3500 kr, som jag tror var lite drygt hälften av vad ett nytt kostade då. Idag kostar ett nytt 10000, men skulle mitt verkligen vara värt ens samma pris som jag gav för det? Jag minns inte hur gammalt det var när jag köpte det, men helt klart mindre än 20 år, snarare kanske 5 år.
Själv har jag ett Keron 3 från 1985 som användes i fjällen sista gången 2007, men då började golvet läcka. Vi funderade på att byta golv, men vid närmare granskning såg vi att tältduken verkade sliten, den ser ut att bli lite fuktig på några ställen när det regnar. Det är välanvänt och ganska välskött. Jag har pensionerat det som fjälltält, men det lever en aktiv pensionärstillvaro som festivaltält, kompletterat med ett extra golv, och det funkar bra. Men det är nog inte värt några pengar.
Frågan är när mitt Nallo 3, som köptes begagnat 2008, går samma väg. Jag köpte det för 3500 kr, som jag tror var lite drygt hälften av vad ett nytt kostade då. Idag kostar ett nytt 10000, men skulle mitt verkligen vara värt ens samma pris som jag gav för det? Jag minns inte hur gammalt det var när jag köpte det, men helt klart mindre än 20 år, snarare kanske 5 år.
Jag har precis fått golvet mitt Niak från 1999 bytt hos Hilleberg. Skickade in det efter stopptid på söndagen. Kunde hämta ut det på fredagen. Kostade 969kr. Blev dessutom 150g lättare! 😁 Det tältet får hänga med några år till ❤️
Har i Norge upplevt att HB Keron 3 solblekt och åldrat blåste itu vid en sommasnöstorm, de lätt chockade danskarna som mist sitt skydd fick efter solens återkomst vandra hem betydligt lättare och tidigare än de tänkt sig.
Betala aldrig överpris för gamla tält.
Betala aldrig överpris för gamla tält.
Det handlar nog också om hur länge tälten stått uppställda i sol osv. Jag kan tänka mig att säsongsuppställning i stark sol gör helt slut på ett tält på ett par år. Är det uppslaget i huvudsak nattetid och väl förvarat när man inte använder det lär det hålla i många decennier. Jag har ett Keron 4GT från 2000 och det vare sig ser eller känns använt ut trots kanske 100-120 nätter med hela familjen. Ett ännu äldre Nammatj 3GT som jag hade innan mitt nuvarande hade utslitna resår till innertältet, lite sladdriga stångkanaler och ruttna linor men duken i sig kändes ändå som ny.
Jo solens påverkan är jag väl medveten om, tror att de totalt ca två veckorna på festival (där alla platser i skugga var tagna) har bidragit betydligt mer till att mitt Hb Staika från 2012 nu har börjat att blekna jämfört med de övriga ca 400 tältnätterna när jag så gott som alltid plockat ner tältet nästföljande dag...
Fast just nu funderar jag på ev. åldrande när tältet ligger i garderoben och alltså inte används.
Fast just nu funderar jag på ev. åldrande när tältet ligger i garderoben och alltså inte används.
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg