Hej.
Jag är rätt ny på vandring. Ska ut på min/mina första fjälltur/er i sommar.
Köpte för flera år sedan ett extremt lättuppfällt självuppvikande kupoltält. 4 kg, 70cm x 25cm, 1500kr.
Efter en massa läsande om bättre tält och provpackande av ryggsäcken så känns det på sin plats att köpa ett tält som får plats och går att lita på.
Krav:
-Lätt
-Plats för två (det blir säkert mkt solo)
-Hyfsad absid
-4säsonger (inget extremt men gärna klara snö och blåst)
-Klara av varma sommardagar.
Jag gick förbi en utebutik i centrum häromveckan som hade tältdagar. Där stod Fjällrävens nya Abisko i blått. Tror att det var en Light 2. Så den har jag tummat lite på.
Jag har kollat in ordentligt vad som hamnar i min drömbild:
Fjällräven:
Abisko Shape 2
Abisko Shape 3
Abisko Endurance 2
Hilleberg:
Nallo 2 GT
Anja 2 GT
Jag lutar mer mot Abisko Shape 2, dels för vikten och jag kan inte sticka under stolen att jag gillar den blå färgen. HB Anjo 2 GT har en schlekamån mellan yttertält och marken, vilket jag inte gillar. Men det kanske inte är nåt problem? Någon som vet? HB Nallo 2 GT är för tung, så det krävs starka övriga argument för att ge den vinsten.
Är det nåt jag missar?
Är det nån som vet något helt annat som uppfyller kraven?
Jag är rätt ny på vandring. Ska ut på min/mina första fjälltur/er i sommar.
Köpte för flera år sedan ett extremt lättuppfällt självuppvikande kupoltält. 4 kg, 70cm x 25cm, 1500kr.
Efter en massa läsande om bättre tält och provpackande av ryggsäcken så känns det på sin plats att köpa ett tält som får plats och går att lita på.
Krav:
-Lätt
-Plats för två (det blir säkert mkt solo)
-Hyfsad absid
-4säsonger (inget extremt men gärna klara snö och blåst)
-Klara av varma sommardagar.
Jag gick förbi en utebutik i centrum häromveckan som hade tältdagar. Där stod Fjällrävens nya Abisko i blått. Tror att det var en Light 2. Så den har jag tummat lite på.
Jag har kollat in ordentligt vad som hamnar i min drömbild:
Fjällräven:
Abisko Shape 2
Abisko Shape 3
Abisko Endurance 2
Hilleberg:
Nallo 2 GT
Anja 2 GT
Jag lutar mer mot Abisko Shape 2, dels för vikten och jag kan inte sticka under stolen att jag gillar den blå färgen. HB Anjo 2 GT har en schlekamån mellan yttertält och marken, vilket jag inte gillar. Men det kanske inte är nåt problem? Någon som vet? HB Nallo 2 GT är för tung, så det krävs starka övriga argument för att ge den vinsten.
Är det nåt jag missar?
Är det nån som vet något helt annat som uppfyller kraven?