Uppdatering efter reklamationsärende
Tack för era erfarenheter! För att svara på frågorna så var tältet ifråga utspänt med alla stormlinor och ventilerna var öppna, vi hade inte gjort något åt sömmarna utan vi använde tältet som det kom levererat men läckan var inte vid en söm utan mer mitt på den större absiden.
Sedan sist så har reklamationen äntligen gått igenom. Det tog rätt enerverande lång tid hos Outnorth vilket fick oss en aning putt. Vi råkade ju ut för detta i slutet av juli/början av augusti och hörde av oss direkt för att förhoppningsvis kunna ha ärendet fixat medan tältsäsongen ännu var kul och vädret inte för kallt under hösten, men sedan tog det några veckor innan vi ens fick hem rätt reklamationspapper för att kunna skicka in det, postgången tog så klart sin tid och sedan hamnade vi under några veckor i ett ingenmansland där vi inte hörde av dem och inte fick vidare tydlig information om vad som skulle ske, när vi kunde förvänta oss tältet tillbaka eller pengarna tillbaka osv och det var rätt slö kundservice upplevde vi.
Under denna tid var det betydligt lättare att höra av oss till Fjällräven direkt som tillverkare och de höll koll på om det hade börjat komma in till dem samt var mycket trevliga och serviceminded. När min sambo ringde till Outnorth så var det mest omöjligt för dem att veta något och de verkade underbemannade och medan semestern och tältsäsongen började passera så låg vårt reklamerade inskickade tält i en container med byten enligt Outnorth vilket gjorde det citat "omöjligt" att hitta och undersöka prioriterat så det skulle ta sin tid.
När vi däremot hörde av oss på deras sida på Instagram så hörde en effektiv kundtjänstchef av sig direkt på studs till oss, tältet hittades och blev snabbt ivägskickat till Fjällräven. Väl där gick det ganska fort att trycktestas och man fann att duken inte höll måttet om jag förstod det rätt (antagligen exakt som du var inne på Toni-z) så vi fick tillbaka våra utlägg hos Outnorth samt kunde använda vår ny kund-rabatt på annat tält hos Outnorth så det löste sig till sist till vår belåtenhet trots att det tog lång tid. Nu förra veckan kom det nya tältet hem, vi hade egentligen velat ha ett likadant då vi var rätt förtjusta i själva modellen och färgen men det var slut så det blev ett något mer påkostat Keb Endurance 4 nu. Visserligen jättestort men det går ju att sälja ifall vi bestämmer oss för 3 +2 framöver. Hann under denna tid då tältet var borta på reklamation även köpa på rea ett litet snyggt 2-manna Marmot Alvar för en billig slant som kan vara ett kul komplement tänkte jag om bara jag och ett av barnen ska göra någon tältnatt häromkring där vi bor (yngsta dottern har hittills tältat tre nätter inomhus, en natt i trädgård samt en natt vid havet nu i helgen och det har fungerat ypperligt). Testade det nya Keb-tältet i helgen och det kändes bra. Får hoppas att det håller! Skulle vi få mer problem med vattenläckor blir det nog ett Hilleberg nästa gång, men ville av mest ren fåfänga ge ett blått FR-tält en till chans. Golvet skulle iaf ha högre vattenpelare på Keb än på Endurance. Men som Toni-z säger så ska ju ännu tunnare tältdukar än det på Abisko Endurance kunna hålla regnet ute. Det lilla Marmot-tältet som vi testade ute vid havet i helgen t ex har ju en lägre vattenpelare men höll tätt trots blåst och regn.
Blev f ö aningen putt på Outnorth igen då jag beställde ett Therm-a--rest liggunderlag som visade sig vara tejpat samt ha avskavt märke, dvs såg begagnat ut trots sålt som nytt men efter att ha gnällt så fick vi direkt utskickat ett nytt istället så även det har hunnit lösa sig. Har inte så jättestor erfarenhet av friluftslivsprylar man beställer på nätet förrän i år men det känns som om det är en kvalitetsskillnad mellan Outnorth och Naturkompaniet utifrån erfarenheterna i sommar. De första har bra priser och alltid bra rabatter, men de andra har mer koll och allting kommer extremt väl emballerat och prydligt packat. Hur är er uppfattning om detta? Har vi bara haft otur med Outnorth? Utifrån sommarens ärenden så känns det ju som att det är säkrare att beställa från Naturkompaniet eller lokal butik så klart om man vill ha grejerna fungerande på säkert datum men det är ju tyvärr en viss prisskillnad men man kanske tänker dumsnålt?
Men det lät ju tråkigt, känns som att du fått en "söndagsexemplar"!
Angående att tältdulen slackar lite vid regn så gör siliconiserade tältdukar det, så även Hillebergs och man kan få spänna efter lite. Men att det kommer in vatten låter ju oroväckande.
Kondens däremot kan man absolut få, just när det är regnigt och vindstilla är det värsta. Det gäller att ha ventilationen uppe ändå. Under årets vandring så fick jag torka av innertältet med ett par timmars mellanrum, men då låg jag på 1600m höjd, i regn och dimma med en temp på +1, mindre kul !
Låt oss gärna höra hur det går...då jag själv är i köptankarna på ett Abisko Endurance 3 !
Tack för era erfarenheter! För att svara på frågorna så var tältet ifråga utspänt med alla stormlinor och ventilerna var öppna, vi hade inte gjort något åt sömmarna utan vi använde tältet som det kom levererat men läckan var inte vid en söm utan mer mitt på den större absiden.
Sedan sist så har reklamationen äntligen gått igenom. Det tog rätt enerverande lång tid hos Outnorth vilket fick oss en aning putt. Vi råkade ju ut för detta i slutet av juli/början av augusti och hörde av oss direkt för att förhoppningsvis kunna ha ärendet fixat medan tältsäsongen ännu var kul och vädret inte för kallt under hösten, men sedan tog det några veckor innan vi ens fick hem rätt reklamationspapper för att kunna skicka in det, postgången tog så klart sin tid och sedan hamnade vi under några veckor i ett ingenmansland där vi inte hörde av dem och inte fick vidare tydlig information om vad som skulle ske, när vi kunde förvänta oss tältet tillbaka eller pengarna tillbaka osv och det var rätt slö kundservice upplevde vi.
Under denna tid var det betydligt lättare att höra av oss till Fjällräven direkt som tillverkare och de höll koll på om det hade börjat komma in till dem samt var mycket trevliga och serviceminded. När min sambo ringde till Outnorth så var det mest omöjligt för dem att veta något och de verkade underbemannade och medan semestern och tältsäsongen började passera så låg vårt reklamerade inskickade tält i en container med byten enligt Outnorth vilket gjorde det citat "omöjligt" att hitta och undersöka prioriterat så det skulle ta sin tid.
När vi däremot hörde av oss på deras sida på Instagram så hörde en effektiv kundtjänstchef av sig direkt på studs till oss, tältet hittades och blev snabbt ivägskickat till Fjällräven. Väl där gick det ganska fort att trycktestas och man fann att duken inte höll måttet om jag förstod det rätt (antagligen exakt som du var inne på Toni-z) så vi fick tillbaka våra utlägg hos Outnorth samt kunde använda vår ny kund-rabatt på annat tält hos Outnorth så det löste sig till sist till vår belåtenhet trots att det tog lång tid. Nu förra veckan kom det nya tältet hem, vi hade egentligen velat ha ett likadant då vi var rätt förtjusta i själva modellen och färgen men det var slut så det blev ett något mer påkostat Keb Endurance 4 nu. Visserligen jättestort men det går ju att sälja ifall vi bestämmer oss för 3 +2 framöver. Hann under denna tid då tältet var borta på reklamation även köpa på rea ett litet snyggt 2-manna Marmot Alvar för en billig slant som kan vara ett kul komplement tänkte jag om bara jag och ett av barnen ska göra någon tältnatt häromkring där vi bor (yngsta dottern har hittills tältat tre nätter inomhus, en natt i trädgård samt en natt vid havet nu i helgen och det har fungerat ypperligt). Testade det nya Keb-tältet i helgen och det kändes bra. Får hoppas att det håller! Skulle vi få mer problem med vattenläckor blir det nog ett Hilleberg nästa gång, men ville av mest ren fåfänga ge ett blått FR-tält en till chans. Golvet skulle iaf ha högre vattenpelare på Keb än på Endurance. Men som Toni-z säger så ska ju ännu tunnare tältdukar än det på Abisko Endurance kunna hålla regnet ute. Det lilla Marmot-tältet som vi testade ute vid havet i helgen t ex har ju en lägre vattenpelare men höll tätt trots blåst och regn.
Blev f ö aningen putt på Outnorth igen då jag beställde ett Therm-a--rest liggunderlag som visade sig vara tejpat samt ha avskavt märke, dvs såg begagnat ut trots sålt som nytt men efter att ha gnällt så fick vi direkt utskickat ett nytt istället så även det har hunnit lösa sig. Har inte så jättestor erfarenhet av friluftslivsprylar man beställer på nätet förrän i år men det känns som om det är en kvalitetsskillnad mellan Outnorth och Naturkompaniet utifrån erfarenheterna i sommar. De första har bra priser och alltid bra rabatter, men de andra har mer koll och allting kommer extremt väl emballerat och prydligt packat. Hur är er uppfattning om detta? Har vi bara haft otur med Outnorth? Utifrån sommarens ärenden så känns det ju som att det är säkrare att beställa från Naturkompaniet eller lokal butik så klart om man vill ha grejerna fungerande på säkert datum men det är ju tyvärr en viss prisskillnad men man kanske tänker dumsnålt?