Har varit i samma sits som du. Har sedan tidigare ett Niak 1.0 som köptes som enmanstält men där ett av barnen lätt får plats. Har sovit i det med maken också men då är det inte så gott om plats även om två liggunderlag går in. Kompletterade det senare med ett Kaitum 3GT. Där fick två vuxna och två barn plats så länge de var små och kunde ligga skavfötters. Men plötsligt hade de vuxit till 145cm och 125cm. Då blev tältet för litet, ffa för att de inte kunde sluta fotbrottas... Så jag stod i valet och kvalet mellan att köpa ett 4GT (någon variant) eller ett tvåmanna. Efter att ha funderat i säkert 1000 timmar så köpte jag ett Nallo 2GT. Så hur hade jag resonerat? Vikten blir ju som sagt högre totalt sett med två tält. Jo, det minst troliga scenariot är att vi alla åker upp och vandrar samtidigt, detta då maken "bara följer med för att vara snäll". Han är ingen friluftsmänniska och absolut ingen fjälltok som jag. Plus att ju större tältet är desto svårare är det att hitta bra platser i stenrika områden. Mest troliga är att jag åker med ett av barnen och då bär det mesta själv. Då behövs ett lättare tält än ett fyrmanna. Vintertälta kommer kanske ske på lågland med lite snö och i skydd av skog, dvs behöver inget black label. Men jag gillar verkligen GT-förlängningen! Och barnen trivs bra med att få ha en förälder "för sig själv"...
Så:
Niak 1.0 om jag åker själv.
Nallo 2GT om jag åker med ett barn.
Kaitum 3GT om vi är tre, i någon konstellation, eller om vi är två som inte ska bära så långt (typ basläger i fjällen eller idrottsläger)
Niak + Nallo om vi åker hela familjen.
Vet inte om du blev så mycket klokare men det verkar funka för oss.