Hej då Naturkompaniet

Är det inte konstigt att man i dessa datorregistreringstidevarv skall behöva hålla reda på papperslappar för att styrka inköp?

Angående fukt i elektronik så är det rätt vanligt att telefoner och digitalkameror överlever ett 60 gradersprogram i tvättmaskinen. Ingen större risk för överslag som skadar elektroniken utan det som sker är oftast bara korrosion.

Om sedan elektronikprylen går sönder av en annan orsak så är det oftast "omöjligt" att laga. Korrosionen gör att det inte går att lämna några garantier på reparationen. Det är svårt med lödbarheten och risken är stor att tangentbord och displayer får glappkontakt pga oxid.

Det är alltså oftast inte vattnet som är problemet utan att det bildas oxid som omöjliggör reparationer.
---
Angående NK så kan jag inte se att butiken har gjort något fel. Som kund behöver man kunna visa att man köpt produkten i aktuell butik (eller åtminstone samma kedja). Tycker ibland lite synd om butiker som får sina varumärken skamfilade på Internet bara för att någon hänger ut dem för en bagatell. Konsumentmakt i all ära men i detta fall har butiken inte gjort några formella fel.

Jag håller med dig Mathias, men i det här fallet tycker jag ändå att diskussionen varit förhållandevis nyanserad och båda sidor har lyfts fram.

För min del handlar dock god service om att gå lite utanför det som är minimikrav. Reklamationsrätt mot uppvisande av verifikat är en lagstadgad konsumenträtt därav anser jag inte att uppfyllande av det kravet är att betrakta som god service. Däremot är reklamation utan styrkande av köp att gå lite längre och alltså i mina ögon god service. Det är det som är kärnan i hela diskussionen.

Verifikat i det här fallet behöver inte vara ett kassakvitto. Det går lika bra med bankutdrag, bevis på korttransaktion eller enligt Ola Wärbo, domare vid hovrätten i Umeå även med muntligt intygande från sällskap.
Se exempelvis:
Ola Wärbo, domare vid hovrätten i Umeå
Konsumentverket

TS är besviken på NK för att de inte kunda lösa det smidigt trots deras gemensamma historia. Det har ju aldrig handlat om regelrätta felaktigheter i reklamationen eller att dra NK inför ARN.

Det har även diskuterats att bli hänvisad av återförsäljare direkt till tillverkare eller leverantör. Det tycker jag att en slutkonsument aldrig ska tolerera. Jag har ingått ett avtal med butiken och är helt ointresserad av vilka kanaler de har i sin tur. Om de i sin tur får hantera en reklamation mot i det här fallet Primus är mig helt egalt.

Senast ändrad:
Off topic:
Om jag har en en elektronikpryl (mobil) som på ett tämligen normalt sätt får in fukt, men också enligt vad konstruktör och tillverkare har kunnat förvänta sig, fungerar bra trots viss oxid, så är det ju enligt min mening direkt fel att under garantitiden hänvisa till fuktskada, om det i själva verket är så att en komponent fallerat (dvs fel i varan under garantitiden) och man p g a oxiden (som alltså inte var anledningen till den bristfälliga funktionen) inte klarar av att reparera produkten på enklaste sätt.

Det är ju närmast att jämföra med att man har produkter som inte går at ta isär efter en viss tids brukande (eller p g a konstruktionen redan från början). Om en sådan produkt fallerar i någon liten funktion, och inte går att reparera, så ska förstås kunden ersättas med ny produkt eller pengarna tillbaka.

Off topic:
Om jag har en en elektronikpryl (mobil) som på ett tämligen normalt sätt får in fukt, men också enligt vad konstruktör och tillverkare har kunnat förvänta sig, fungerar bra trots viss oxid, så är det ju enligt min mening direkt fel att under garantitiden hänvisa till fuktskada, om det i själva verket är så att en komponent fallerat (dvs fel i varan under garantitiden) och man p g a oxiden (som alltså inte var anledningen till den bristfälliga funktionen) inte klarar av att reparera produkten på enklaste sätt.

Det är ju närmast att jämföra med att man har produkter som inte går at ta isär efter en viss tids brukande (eller p g a konstruktionen redan från början). Om en sådan produkt fallerar i någon liten funktion, och inte går att reparera, så ska förstås kunden ersättas med ny produkt eller pengarna tillbaka.

Nu hamnar jag som trådstartare också lite off topic men detta med fukt i elektronikprylar är intressant. Hörde av en person som jobbar med reparationer att de små fuktindikatorer som sitter inuti varje pryl, som ändrar färg när de utsätts för fukt är så känsliga att varje apparat som använts helt normalt indikerar för fukt. Räcker ju med lite kondens i en innerficka för att indikatorn ska ändra färg.

Det innebär att man som konsument i princip är helt utlämnad till leverantören OM de vill kan de alltid hänvisa till fuktskada även om i alla fall jag tycker att förvaring av mobil i innerficka där man ibland kan räkna med kondens är att räkna som normalt bruk. Finns många trådar kring detta på olika teknikforum där tekniknördarna öppnat telefoner och experimenterat.

Senast ändrad:
Jo, bl.a. pga att det finns oärliga människor som stjäl en vara i en butik och sen lämnar igen i en annan med förhoppningen om att få pengar i handen. Exemplet saknar dock bäring map på trådskaparens problem.

Är det inte konstigt att man i dessa datorregistreringstidevarv skall behöva hålla reda på papperslappar för att styrka inköp?

Tror du missförstod Seon lite där.

Men du har helt rätt i att problemen ofta beror på att det finns oärliga människor.
Och så vitt jag vet så är det människor som är konsumenter, som jobbar i butiker, som jobbar på verkstäder. Så problemet med att det finns oärliga människor är ju ganska universellt. Lika visst är att det tack och lov är en ganska lite del som är oärliga på den nivån som i en del av exemplen ovan.
Hur man sedan vill att denna minoritet ska påverka livet för alla oss andra är ju en annan sak, snudd på politisk fråga...

Jag förstår vad han menar men den där papperlappen gör livet väldigt mycket enklare för alla inblandade. Om man har betalat kontant så är det enda säkra sättet.

Hur man sedan vill att denna minoritet ska påverka livet för alla oss andra är ju en annan sak, snudd på politisk fråga...

Även ett kontantköp registreras i kassa apparaten. Det borde kunna göras möjligt att tillfoga en frivillig identitetsuppgift som kan användas vid reklamation . Vid kreditkortsköp så finns ju annat inköpsbevis än kvittot.

Jag är en någorlunda kvittohamster. Inser samtidigt att om man sparar alla kvitton så ökar också risken för att man inte hittar de rätta när man undantagsvis behöver dem... Så min normala bedömning är att om jag konsumerar nånting som rimligen inte kan reklameras i efterhand så kastar jag kvittot direk, annars stoppar jag det i plånboken och sen tömmer jag den med jämna mellanrum och då kastar jag det som jag inte vill kunna reklamera med hjälp av kvittot...

Dock är det ju en intressant sak att kvittot bara är ett sätt att bevisa att man betalat för varan. Dess bevisvärde kan ifrågasättas och andra bevis som t ex vitttnesuppgift har ett hyfsat bevisvärde, även om jag tror en expedit mycket väl kan göra en annan (och felaktig) bedömning.

Man kan dock se såhär på saken: om en kund (TS) köper en vara (gasol) som han inte tycker att han orkar spara kvittot på (jag FÖRSTÅR honom, ska han då tycka att det är självförvållat när det visar sig att varan är defekt?

Jag tycker defekta varor är dåligt och gör vad jag kan för att slippa dem. Att reklamera brister är ett sätt att kompenseras i någon mån för att man utsatts för en brisfällig leverans. Men det är också ett långsiktigt sätt att fostra leverantörer. Det blir dock tydligare i en långsiktig och kanske främst en B2B-situation.
En annan åtgärd för att slippa utsättas för dåliga saker igen är förstås att ändra sitt val av leverantör och/eller tillverkare. Det är också vad TS valt att göra. På sätt och vis är det ju en viktigare åtgärd och rimligen nåt man kan göra oavsett hur en reklamation, med eller utan kvitto, handläggs.

Eftersom man aldrig kan vara säker på att få 100% riktiga prylar var man än handlar, är det förstås viktigt hur reklamationer sköts. Dock är det ju så att även en korrekt skött reklamation som regel är en förlust för kunden. Full kompensation är ju inte bara ovanligt utan dessutom ofta omöjlig.

Det är nog inte tekniken som sätter käppar i hjulet, det är PUL och liknande lagar. Butikerna FÅR troligen inte registrera vem som köper vad hur som helst.

Och administrationen blir antagligen för stor. När det gäller kreditkortsköp så registreras ju bara totalbeloppet, inget om vad det är som är köpt. Ska man spara information om vad varje kund har köpt för pinal så blir det väldigt mycket data.

I det här fallet kanske du skulle kunna rucka på din bojkott och köpa en tub till. Vips så har du ett kvitto ;)
Sannolikheten att den tuben du köper skulle vara felaktig är nog inte så stor.
Annars funkar Jula bra för mig, känns som att det ha bästa priset på Primusgas, några kronor dyrare än Biltemas blåa.
Glad midsommar

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Hej då Haglöfs. Butiker och leverantörer 143
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg