Hej då Naturkompaniet

Du skulle ha blivit informerad om risken att du kan få betala (dyrt) för felsökning. Då hade du fått ta ställning till om du skulle köpa en ny mobil eller skicka in. Nu fick du ju en tråkigt överraskning så där gjorde de fel. Antagligen så hade du sagt samma som du skrev och då hade han ju noll orsak att tro att den skulle vara fuktskadad. Har du kommit på hur du lyckats nu i efterhand, eller tror du att de ljuger? Det kan ha räckt med att du haft mobilen i innefickan och svettats så det trängt in.

Jo, jag tänkte också på detta. Men vad skulle jag göra? Förslag?
 
Beträffande gasbehâllaren, hur länge ska man behâlla kvittot pâ smâsaker man köper?
En mig närstâende har väskan full, själv slänger jag dom när jag kommit hem.
I o f s skulle jag inte orka brâka om 60:- men frâgan ovan tycker jag är intressant, ponera att gasen legat i förrâdet ett halvâr, det är inte ovanligt att jag köper ett mindre lager förbrukningsgrejer, när fâr jag kasta kvittot?

Beträffande mobiltelefonproblemet sâ ä rmer eller mindre alla forum fyllda av folk som fâtt beskedet frân div verkstäder att deras mobil är fuktskadad och därför inte är ett garantiärende. Vissa tillverkare har en fuktsensor i nallen för o kolla men hur vet kunden att tekniken inte slickat pâ den?
En verkstad verkar sticka ut i mängden, kanske för att de har flest reparationer, men där verkar fuktproblemet vara den övervägande orsaken till att ingen garantireparation görs. Slump?

Nej, ingen av mina nallar har gâtt sönder pga fukt. En Siemens S3 föll i brunnen, men det var ju inte fukt, det var dränkning, jag tänkte klaga hos Telia att deras Sim-kort inte funkade :)
En av ungarnas nalle lâg 3 dygn i gödselhögen, under en del sk#t, efter en avskjöljning funkade den igen.
 
Hur länge ska man behålla kvittot?
Tja, så länge man vill ha möjlighet att använda det vid en reklamation eller nåt annat.

Hur lång tid detta är beror ju på lite av varje, men bl a hur lång garanti det är på nånting. Det många inte tänker på är att garanti egentligen finns på alla möjliga prylar, inte bara elektronik eller tekniska grejer. Sen är det troligen extremt ovanligt att någon reklamerar toapapper med hänvisning till garantin.

Jag skulle dock kunna tänka mig att reklamera utan kvitto, men i ett sånt fall beror det ju på att jag har lite särskilda skäl, och därför anser att leverantören inte ska kunna tro mig när jag intygar att det är som jag säger. Jag måste ju inse att på många stormarknader eller liknande så får personalen konkreta problem att göra återköp om kvitto saknas. Sen kan man ju ändå tycka att det är stormarknadens problem om det inte går att reklamera utan kvitto trots att det av någon anledning inte tvivlas på att köpet skett så som kunden hävdar.

Jag blev själv förbannad på ITAB som vägrade ta tillbaka ett plagg på garantin för att jag inte hade kvittot från postinbetalningen (p-förskott) kvar. Det fanns utmärkta möjligheter att styrka köpet, både överhuvudtaget och avseende tidpunkt, samt att det var ett plagg som inte kunde köpas på annat håll. Eftersom det inte heller existerade ett normalt kassakvitto tyckte jag ju att man i det fallet bara trilskade sig för att man tyckte att man kunde det. Troligen hade man inte ens rätten på sin sida, men även om det i det fallet gällde en femhundring istället för en femtiolapp, så kändes det väl som att jag inte orkade processa om saken utan hade lärt mig att jag borde handla på annat håll i fortsättningen.

Min erfarenhet är dock att man ofta blir trodd om man reklamerar på ett ärligt sätt, och i något fall har jag föreslagit att jag ska återkomma med kvitto som är kvarglömt hemma (på riktigt!), men fått besked om att det inte behövs.

Som redan framgått i tråden handlar nästan allt i såna här ärenden om avvägningar. Självklart blir man då som kund förbannad om man blir nekad en lösning om det antingen beror på att expediten hänger sig fast vid formaliteter utan att göra nån som helst egen bedömning, ELLER om bedömning tydligen är att man är en lögnare - när man själv vet att så inte är fallet, och att ens önskemål inte heller är orealistiska*.

*vilket absolut är subjektivt, men lika viktigt ändå
 
Var flaskan full och skyddslocket finns kvar oskadat borde alla Primus återförsäljare kunna ta bytet även utan kvitto...
Naturkompaniet har väl både bra och dålig butikspersonal, skulle jag själv bli bemött på detta sätt så skulle jag nog propsa på att få prata med butiksansvarig...
Men nu gäller det 59 spänn, barnslig som jag är så hade jag nog lagt den i elden vid (o-) lämpligt tilfälle.
PS
Det är ingen ide att göra åverkan på en gasolflaska om den inte fungerar...
 
Jag är helt på din sida...

I samma butik, NK Kungsgatan (nästan alltid otrevligt bemötande där förövrigt) ville jag reklamera min Sigg-flaska som exploderat av issprängning... Heller inget kvitto...

Flaskan beskrivs som okrossbar i reklamen, så jag berättar det...

Försäljaren tittade på mig som om jag var dum i huvudet...
- Den där kan du inte reklamera... Alla flaskor spricker om det fryser i dom!!!
- men den ska ju vara okrossbar, vad innebär det, frågar jag???
- De kommer aldrig att gå med på att byta ut den på SIGG...

Dialogen fortskrider och personalen är allmänt dryg... När jag berättade att jag har hur många tältnätter som helst och att min NALGENEFLASKA har legat 100 tals ggr. ute om vintern i - 40 grader och alltid hållit, ändrar han strategi... Du har ju inget kvitto...!!!

Försäljaren vet dock inte om att jag har jobbat på Naturkompaniet (på Hamngatan) och att det inte alls behövs kvitto för att byta ut saker... ofta går det bra ändå... (Butikerna känner ju alla grosister)...

Jag går därifrån med exakt samma tanke och åtgärd som du... Jag handlar inte på Naturkompaniet över huvud taget längre...

Det roliga i kråksången är att på senaste äventyrsmässan i Älvsjö hade Sigg ett litet ställ med flaskor i Naturkompaniets monter. Grossisten för Sigg stod vid stället i egen hög person... Jag hade tänkt leta upp Sigg och visa min flaska och nu var han där och till råga på allt hos NK, nice... Vi pratade, jag berättade att jag inte hade något kvitto... Han sa att självfallet skall du få en ny flaska... vi vill inte ha några missnöjda kunder...

All heder åt Sigg

Men NK på Kungsgatan är obehagligt korkade och otrevliga så inga fler köp där vill jag lova...

En sak om de hade haft ett vänlig bemötande, kanske försökt skicka in flaskan, men det skär sig redan där...

Naturkompaniet, Åk på charmkurs med personalen...!

J.
 
Fuktskadad eller ej?

För nu rätt många år sedan ville min systemkamera Olympus OM-2 inte vara med längre. Verkstaden, den numera såvitt jag vet konkursade Exponar i Karlstad, upptäckte vid felsökning att kameran var fuktskadad och inte värd att reparera. Jag fick då välja mellan att betala för felsökningen eller låta dem ta hand om kameran för skrotning. Jag valde det senare.

Av någon anledning, som jag så här många år senare inte minns, råkade jag gå in på Exponar några veckor senare. Gissa vad som stod i glasskåpet med begagnade kameror! Just det, min gamla icke reparerbara kamera! Reporna på den kände jag så väl igen...

Jag förbannar än idag att jag inte lyckades hålla god min i elakt spel, utan i stället påpekade jag, min dumma jävel, att där i skåpet stod ju min gamla icke reparerbara kamera. Minns inte vad killen svarade, men han hävdade på nåt sätt i alla fall att det var ett misstag att just den kamera som ju skulle skrotas hade hamnat i just det skåpet och tog genast kameran och försvann med den in bakom kulisserna.

Som sagt, jag förbannar än idag min dumhet, men kan nu kosta på mig att offentliggöra den såhär i forumet.
 
Alewalds..

... har bättre service. Går man dessutom till "moderbutiken" Sportkompaniet längre ner på gatan så djävlar ska ni se på gamla goa fjällrävar. NK besöker jag endast i absoluta nödfall.

// Jocke
 
Äh, kom igen? Det finns bra och dåliga säljare, och bra och dåliga dagar för dem med. Och vad man har för frihetsgrader att fatta egna beslut om man jobbar där, såklart.
Håller visserligen med TS om att det är en för billig grej för att tro att man egentligen behöver spara kvittot, även om man såklart vet att det är så det funkar med reklamationer, men "vad kan bli fel med en gastub"? Lite dålig timpeng också på att försöka fuska tlll sig en annan tub för 59 kr, de kunde ju åtminstone ha vägt den och sett att gasen fanns kvar och att ventilen var kass?
(Har också råkat ut för en kass ventil, det kunde ju ha inneburit att det bara var att vända hemåt istället för att vandra iväg på fjället om vi inte haft ytterligare en tub.)

Själv har jag haft precis motsatt erfarenhet i en Naturkompaniet-butik, en Gbg-butiks butikschef tog en reklamation då jag egentligen bara ville diskutera kring hur jag skulle få ordning på prylens funktion. Hade nästan bestämt mig i förväg att det inte var någon idé att ens gå dit med prylen, och fabrikatet fanns inte ens i sortimentet längre. Men han var arg på att det märket gjort så dåliga prylar som gjort så många besvikna, så han gav mig på stående fot hela summan, nästan 2000 kr, tillbaka. Snacka om att överträffa kundens förväntningar! Jag köpte då direkt en ny pryl med samma funktion, men av annat märke, och berättar gärna om det så det ger ju förhoppningsvis återbetalning.

Men visst är det skillnad på butiker och goodwill. I Göteborg finns det ju de mer personliga butikerna Fjällsport och Kanotcentrum som alltid vill se till att man verkligen är nöjd med det man köper, och även kan sträcka sig att hjälpa till för varor utan kvitto, de har nog goda relationer med leverantörerna och tar säkert ibland en del kostnader själva.
Naturkompaniet är kanske lite för mycket "bara en av de stora kedjorna" numer. Och att det även innebär att det kommer in fler kunder som vill dra en rövare och "ful-reklamera".
 
Inte behöver man väl kvitto för att reklamera en vara? Det räcker att man kan göra det troligt att man köpt varan på det stället. Det finns flera sätt än kvitto som kan göra det troligt. Jag klarar ALLA reklamationer med bravur, ofta utan kvitto. Det handlar ju bara om att vara mänsklig och trevlig med säljaren så går det ju vägen.
Synd förövrigt att så många verkar ha dåliga erfarenheter av naturkompaniet. Jag handlar massor på nk i Övik och där är de så otroligt bra att ha och göra med så jag blir förvånad varje gång.
 
Ponera att jag köper en vara i butik A.

Sen går jag och köper samma vara på Blocket, av tre olika säljare, till lägre pris.

Sen går jag in i butik A med en av de varor jag köpt på blocket och byter den. Jag har inget kvitto men de kan ju se i kassasystemet att jag handlat där.

En vecka senare gör jag samma sak med den andra vara jag köpt på blocket. Jag har inget kvitto men de kan ju se i kassasystemet att jag handlat där.

Och en vecka senare gör jag samma sak med den tredje...


Grejen med kvittot är att det är en orginal-handling, det finns bara ETT kvitto och det kan därmed bara användas för byte EN gång. Deras kassasystemet och sparade kreditskorts-köp har inte stöd för att "markera" att det gjorts ett byte på det kvittot, det enda sättet att hålla koll på det är med kvittot.
 
Diskussionen har spårat ur lite från TS ursprungliga inlägg om kundbemötande på NK.

Men... angående kassasystem och möjlighet att flagga återköp mm. Jag arbetar själv med systemutveckling och finner det anmärkningsvärt om de inte har stöd för detta.

Alltid i samband med återköp/reklamation så ändras/makuleras ju deras ursprungliga försäljningspost och kunden avkrävs dessutom telefonnummer. Ur detta ser jag kravet på orginalkvitto endast som lättja från säljaren. Det gäller då i de fall då köparen ursprungligen handlat med kort och mha transaktionslogg från banken kan styrka inköpssställe samt datum (som senare kanske matchas mot motsvarande post i deras system).

Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg #14 i samma tråd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Hej då Haglöfs. Butiker och leverantörer 143
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg