Hej då Naturkompaniet

Ett tips är att handla så mycket som möjligt på kort. Då kan du alltid styrka köpet mha kontoutdrag från din Internetbank eller liknande och butiken kan utifrån det alltid hitta "sitt" kvitto.

När jag haft utdrag på korttransaktion så har jag aldrig avkrävts kassakvitton.

Det är trots allt såväl butikens som bankens skyldighet att spara dessa verifikat i minst 10 år.


Angående ditt specifika fall - har du spenderat så mycket som du skriver i butiken så är det ju definitivt deras förlust...

Jag som konsument försöker gynna de små specialiserade butikerna och de billigaste Internetbutikerna. Stora butikskedjor som NK, Elgiganten, InterSport mm ser jag ingen fördel med.
 
Om jag fattat det hela rätt så är det samma ägare av Naturkompaniet och Primuskonsumentprodukter nämligen Fenix Outdoor om det nu har någon betydelse. Nu är jag ingen storkonsument av propan/butan (använder oftast propan) och ger oftast inte mycket för kvalitén på grejerna hos Biltema. Men det finns åtminstone 3 undantag vad gäller saker från Biltema. Gasol, nyckelringslampor och batteriaskar.

Tips i alla enkelhet även om det just nu är för sent för trådskaparen. Spara kassakvitton till man åtminstone hunnit prova saken. Clas Ohlson har 30 dagars öppet köp och i regel 2 års garanti och utan kassakvittot är man ”chanslös” även där.

Per

Bra inlägg men jag är inte riktigt med om vad detta har med mitt inlägg att göra?
//P
 
Det är en sak jag aldrig förstår men som folk hela tiden försöker med hos olika butikers reklamationsavdelningar och tar upp tiden, gräla och göra sig osams med butiken - det är att ens komma på iden att reklamera en vara utan att ha en kvitto med sig.

Klassiskt scenario. Ts är sur på sin kärring eller nåt och tar ut det på en skitgrej. Angående NK så förstår jag att man är sur på dem men ta då upp relevanta argument istället för sån här idioti.
 
Butiker är inte kommunicerande kärl till tillverkarna som en del kanske tror - butiken köper en pall tuber för ett visst pris och säljer det till lite högre pris till kund - är det något fel på en exemplar i pallen så är det i regel butiken som får stå för det då det är för dyrt att hantera vara hela vägen till tillverkaren, det gäller inte bara gasol för 59:- utan TV/radioaffärer får ta hela TFT-skärmar/TV på eget kostnad då det är fortfarande för dyrt att skicka tillbaka till tillverkaren någonstans i Asien för garanti

och då är kravet på ett kvitto att varan är köpt i butiken högst rimlig begäran IMHO.

Fast ibland undrar jag om dom i butiken har glömt huvudet hemma :(.

Jag köpte för några år sedan en GP batteriladdare med 4 st LR6 NiMH batterier. När jag skulle ladda batterierna så visade det sig att ett av batterierna inte gick att ladda. Eftersom jag i och med min utbildning och min yrkeserfarenhet vet hur man gör en systematisk felsökning så gjorde jag denna felsökning, vilket resulterade till slutsatsen ”batteri nummer 3 går inte att ladda oavsett position i batteriladdaren och dom andra batterierna går att ladda oavsett position i batteriladdaren”. Således batteri nummer 3 är kasst.

Så jag var till affären och förklarade situationen (och hade med mig kassakvittot). Han som jobbade i affären tyckte att dom måste skicka tillbaka batteriet till tillverkaren för kontroll innan jag kunde få ett nytt batteri (styckepris sådär 40 kronor (kundpris)). Jag försökte få han i personalen att förstå att det är väldans dålig ekonomi både för dom som företag att paketera och skicka iväg en sak där kundpriset var 40 kronor och att det för mig som privatperson kostade mer att åka till affären 2 gånger (exklusive min tid) än vad ett batteri kostar. Men han i affären stod på sig. Men när jag kom hem så hade någon lite smartare person från affären ringt och pratat in på min telefonsvarare att jag kunde komma in och hämta ett nytt batteri.

Sedan dess har jag inte handlat mer på den affären men köpt nya GP NiMH batterier i takt med att dom lyckats pressa in mer energi (fler mAH) i batterierna.

Per
Edit: mitt namn kom med 2 gånger, så jag raderade det ena
 
Senast ändrad:
Bra inlägg men jag är inte riktigt med om vad detta har med mitt inlägg att göra?
//P

Tanken från min sida var att det sitter samma personer i bägge företagens företagsledningar i och med att dom har samma ägare.

När jag är riktigt förbannad på något företag så skriver jag direkt till företagsledningen, även om det sällan hjälper. Men ibland hjälper det och det har hänt att jag fått tackbrev och att dom ska se till att utbilda personalen bättre (åtminstone skriver dom det)

Per
 
Tanken från min sida var att det sitter samma personer i bägge företagens företagsledningar i och med att dom har samma ägare.

När jag är riktigt förbannad på något företag så skriver jag direkt till företagsledningen, även om det sällan hjälper. Men ibland hjälper det och det har hänt att jag fått tackbrev och att dom ska se till att utbilda personalen bättre (åtminstone skriver dom det)

Per

ok

Fast ibland undrar jag om dom i butiken har glömt huvudet hemma .

Jag köpte för några år sedan en GP batteriladdare med 4 st LR6 NiMH batterier. När jag skulle ladda batterierna så visade det sig att ett av batterierna inte gick att ladda. Eftersom jag i och med min utbildning och min yrkeserfarenhet vet hur man gör en systematisk felsökning så gjorde jag denna felsökning, vilket resulterade till slutsatsen ”batteri nummer 3 går inte att ladda oavsett position i batteriladdaren och dom andra batterierna går att ladda oavsett position i batteriladdaren”. Således batteri nummer 3 är kasst.

Så jag var till affären och förklarade situationen (och hade med mig kassakvittot). Han som jobbade i affären tyckte att dom måste skicka tillbaka batteriet till tillverkaren för kontroll innan jag kunde få ett nytt batteri (styckepris sådär 40 kronor (kundpris)). Jag försökte få han i personalen att förstå att det är väldans dålig ekonomi både för dom som företag att paketera och skicka iväg en sak där kundpriset var 40 kronor och att det för mig som privatperson kostade mer att åka till affären 2 gånger (exklusive min tid) än vad ett batteri kostar. Men han i affären stod på sig. Men när jag kom hem så hade någon lite smartare person från affären ringt och pratat in på min telefonsvarare att jag kunde komma in och hämta ett nytt batteri.

Sedan dess har jag inte handlat mer på den affären men köpt nya GP NiMH batterier i takt med att dom lyckats pressa in mer energi (fler mAH) i batterierna.

Per

:) Det här det är humor det!

//Peter
 
Ja, det blev en lång och vindlande tråd av detta. Självklart har försäljaren formellt sett helt rätt, jag har inget kvitto, jag och kanske många med mig sparar ju inte ett kvitto på 59 kr för en gasolburk. Ventilen var skadad p.g.a. att jag - när burken inte funkade skruvade till lite extra i tron att jag hade skruvat på den för löst.

Min poäng med detta är att känslan när man nekas ett byte av en burk för 59 kr är att jag då, som någon var inne på, känner att mitt värde som kund inte är speciellt högt. Kan tycka det är lite konstigt eftersom snittvärdet av varje transaktion som en kund lämnar efter sig måste vara rätt högt i den typen av butik.

ÄVEN om jag skulle vara en gnällig rättshaverist så borde det ju ändå löna sig att låta mig byta min tub för 59 kr, det räcker ju att jag handlar där en gång till så har de tagit igen den skadan med råge...

59 kr, no big deal, nästa tub köper jag på Biltema och mina framtida inköp av friluftsprylar hamnar i andra butiker än NK.

Peace
 
Jag är av åsikten att kvalitetsbutiker (dvs som ffa för välkända märken till höga priser och där man kan förvänta sig professionell hjälp att välja produkt) för sitt ryktes skull ska tillmötesgå kunder även när de inte har med sig kvitto för uppenbara skitsaker/förbrukningsvaror. Problemet är att i många städer är konkurrensen så låg/obefintlig att man tvingas gå tillbaka och handla även där man inte vill sätta sin fot igen.

Friluftsbutiker är verkligen ett ställe där vi betalar för bra bemötande och service, annars finns det knappast en enda anledning att inte köpa prylarna på nätet till rejält lägre priser.


Egentligen borde jag inte, det hör ju bara delvis till ämnet... Men, på förekommen anledning:

Min nyligen pensionerade Ericssonmobil började spöka någon månad efter inköp. Den fungerade, men stängde av sig då och då mm. Jag hade vårdat den som ett barn. Dum som jag var reklamerade jag inte direkt (periodvis har man annat att göra i livet), och när jag gick tillbaka till elektronikbutiken sa de "vi skickar den till Ericsson, låter som en solklar garantigrej". De hade dock inga utlåningsmobiler inne, så jag gick hem utan.

En månad senare ringer Ericsson. De har pillat sönder min mobil (i molekyyyler) och hittat en fuktskada som inte täcks av garantin. De erbjuder mig två alternativ:

1) Skruva ihop den defekta mobiltelefonen och returnera den till en kostnad motsv mer än hälften av nypriset
2) Skrota den, alldeles gratis

Jag tackade och bad honom dra åt helvete. Lär inte lägga pengarna på deras telefoner igen.
 
Stammis

Du sa att du hade köpt prylar för tiotusentals kronor, men det handlar ju om försäljaren känner dig och du känner försäljaren. Om de känner dig och vet att du är stamkund och behandlar dig som ovan berättat då förstår jag din frustration, annars så förstår jag säljaren...
 
Att ta upp att tuben bara kostade 59 kronor är ju ett väldigt konstigt argument.
Om det är tillräckligt mycket pengar för att reklamera så är det tillräckligt mycket pengar för att spara kvittot.

Jag tycker definitivt att man kan kräva att duktiga affärer inte ska tjata emot när man vill reklamera, men jag tycker inte att man ska kräva att de ska vara öppen reklamationscentral för varenda produkt som de råkar sälja.
 
Du ska bara veta hur många som lämnar in mobiler och trådlösa telefoner och "det hade jag ingen aaaaaaaaaaaaining om" när det visar sig vara fukt i dem. Dvs. vissa blåljuger och vissa har på riktigt ingen aning men har ändå lyckats få fukt i apparaten (via innerficka i skaljacka till exempel). Hur skulle det ha hanterats tycker du? Ska de bjuda på alla felsökningar á 1 timme där det visar sig att mobilen hamnat i diskvattnet och sen på elementet i 4 dagar och folk går in och säger att "nä, den bara slutade fungera". Funkar inte riktigt i och med att så många är oärliga.

Jag tycker också att TS borde ha haft ett kvitto. Det hjälper oerhört mycket för de som jobbar i butiken. Har man aldrig jobbat i butik så förstår man nog inte. Skönt nog var det 13 år sen jag jobbade i Radio&TV-butik. Det var roligt i stort men fulreklamationer och såna som ångrat köp och kommer in med en använd vara utan förpackning eller rejält skadad förpackning var desto tråkigare.

En månad senare ringer Ericsson. De har pillat sönder min mobil (i molekyyyler) och hittat en fuktskada som inte täcks av garantin. De erbjuder mig två alternativ:

1) Skruva ihop den defekta mobiltelefonen och returnera den till en kostnad motsv mer än hälften av nypriset
2) Skrota den, alldeles gratis

Jag tackade och bad honom dra åt helvete. Lär inte lägga pengarna på deras telefoner igen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Hej då Haglöfs. Butiker och leverantörer 143
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg