Har ni tänkt på värdet? ;)

Har inte räknat men det blir väl några tusen. Inte fasligt mycket för grundutrustningen men räknar jag in flugfiskeprylar så blir det betydligt mer. Mitt senaste thomas & thomas spö kostade t.ex. i storleksordningen av ett HB Keron 3GT..
Och med fotoprylar kommer man snabbt upp i värdet av en hyfsat ny begagnad bil. Inget man vill "förlägga" nånstans. :)

Försöker att undvika att tänka på det... men senaste månaden har kostat 7129:- totalt runt 19000:- om man räknar grovt... alltså av de grejer jag bär denna turen...

Förra årets sommartur kostade inte mycket, men då var vi flera och min befintliga utrustning dög bra... jag var inte så lättpackarfixerad då... trots det så är min utrustning mycket tyngre än vissa andras... hm... kanske inte min grej det här met lättpackeri...

Det var värre när jag gjorde min första klassiker... prylar, startavgifter, resor, boende etc, etc... så nu måste man ju göra det några gånger så att man får valuta för pengarna... Fjällvandring är billigare iaf...

Thomas

avslutad210712

Gäst
I pengar räknat kostar de alldeles för mycket.

Om jag ställer nöjet i relation till priset får jag nog anse att de är "ungefär" prisvärda.

Om jag jämför min bil med arbetskamraternas så inser jag varför de har betydligt nyare bilare än vad jag har.

Sen blir det förstås en stor skillnad ifall jag räknar vad jag har med mig på en specifik tur jämfört med vad jag köpt på mig under åren.

Det stora orosmolnet för min del är att jag liksom troligen många som häckar på utsidan funderar på att lätta min utrustning några kg och tyvärr är det framförallt de tre stora jag kan lätta och de i sin tur lättar min plånbok ordentligt.

Nämnas bör också att jag inte räknar in mina kläder i friluftsutrustning överhuvudtaget för mina "friluftskläder" används dagligdags som vardagskläder. Förutom då Lundhagskängorna som används i princip för friluftsliv mest pga att de är för besvärliga att snöra på sig för transporten till jobbet.

Nämnas bör kanske också att jag tillbringat en vecka i Sthlm inkluderat en hyrbilstripp till Bodafors och när jag ser tillbaka på vad den trippen gjorde för plånboken så kan jag lugnt säga att friluiftsliv ändock får anses som mycket prisvärt.
[Ändrat av avslutad210712 2007-05-13 kl 07:17]

Jag tycker nog tvärtemot många andra här. Jag tycker att friluftsliv är riktigt billigt! Visst, utrustningen är dyr i inköp, men sedan har man den ju länge. Om man jämför med folk som lever krogliv flera gånger i veckan lär man ju gå plus. Likaså om man jämför med rökning.

Tar man dessutom med i beräkningen att man håller sig friskare genom att bedriva friluftsliv jämfört med stads/kroglivet så blir det ännu mer plus. Risken för dålig hälsa minskar ju. Dålig hälsa är ju jättedyrt eftersom förmågan att tjäna pengar minskar om man har dålig hälsa...

^_^; sa:
Jag tycker nog tvärtemot många andra här. Jag tycker att friluftsliv är riktigt billigt! Visst, utrustningen är dyr i inköp, men sedan har man den ju länge. Om man jämför med folk som lever krogliv flera gånger i veckan lär man ju gå plus. Likaså om man jämför med rökning.

Tar man dessutom med i beräkningen att man håller sig friskare genom att bedriva friluftsliv jämfört med stads/kroglivet så blir det ännu mer plus. Risken för dålig hälsa minskar ju. Dålig hälsa är ju jättedyrt eftersom förmågan att tjäna pengar minskar om man har dålig hälsa...

Tack...precis vad jag behövde... skall skriva ut inlägget, och lägga det i plånboken... och läsa det varje gång jag står och snålvelar!

Thomas

avslutad210712

Gäst
^_^; sa:

Förut köpte man utrustning och sen hade man den länge. Nu känns det som att man hela tiden söker nya saker att lägga ut sina pengar på och jisses vilka ursäkter man kan hitta på för att köpa dem.

Kroglivet är billigt om man bor på rätt ställe där sådant överhuvudtaget inte existerar om man är över 25. Kan rekommendera ett sånt om någon behöver råd :)

thomalin; sa:
^_^; sa:

Tack...precis vad jag behövde... skall skriva ut inlägget, och lägga det i plånboken... och läsa det varje gång jag står och snålvelar!

Thomas

Varsågod!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
w2best Vilken big three har ni? Lättpackning 20
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Staffan Andersson För den som har allt... Lättpackning 20
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12
DrChris Hängmatta, någon som har prövat? Lättpackning 23
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg