Har nån annan den här känslan?

En annan del av gnället kanske handlar om att (riskera) bli bortvald/nedprioriterad som sällskap. Vissa har svårare att ta sånt än andra.
Intressant tanke! Inte upplevt det själv, men kan tänka mig att jag tvärtom provocerat andra - fast i så fall mer med mitt gloende ut genom tågfönstret, då har jag ju inte ens något legitims svepskäl som en skärm i handen kan ge. Återigen - det handlar inte om den tekniska plattformen :)
Men visst går det att gnälla på själva mobilen och inte dess portalfunktion om man vill. Tex tycks för mycket stirrande kunna medföra närsynthet och annat elände https://svenska.yle.fi/a/7-10065289
...fast det lär gälla allt "närarbete", som läsning av liten text oavsett om det sker på papper eller skärm. Samt underskott på dagsljus...
(källa)
 
Telefonen hemma idag när jag var i skogen. Fast jag loggade såklart träningsrundan😂😂 med min pulsklocka. Visste inte om den skulle palla med då jag inte använt just den på bra länge.
Skön kontrast till gårdagens lugna skogspromenad,

Törs man nämna skogsbad i denna tråd?
 
Läser tråden med stigande förvåning. Det finns ju ett starkt forskningsstöd för att barn och ungdomar tar stryk, både kognitivt och känslomässigt, om det algoritmstyrda passiva scrollandet på sociala media upptar stora delar av deras vakna tid. Det är alltså innehållet, inte den tekniska plattformen, som är problemet. Ändå hamnar diskussionen ständigt i själva mobiltelefonens, eller kanske snarare uppkopplingens, vara eller icke-vara.

Jag förstår problemet med tech-jättarnas rått kommersiellt drivna, beroendeskapande algoritmer på sociala plattformar m m, men begriper inte känsloladdningen inför själva tekniken. Det går att stänga av mobilen, precis lika lätt som det går att stänga en bok. Eller för den delen läsa nobelpristagare och föra djupa samtal på både papper och skärm. Klankade ni på den fördigitala tiden på uppfinningen av tryckkonsten, om era medresenärer satt och slöbläddrade i porrtidningar och kass kiosklitteratur i stället för att ägna sig åt något "nyttigt"?

På det kollektiva planet får vi väl agera politiskt för att begränsa/reglera techjättarnas aggressiva upplägg (om det nu inte är för sent). På det individuella planet får vi prata, leka, vandra och läsa mer med våra barn och våga prata med främlingar på tåget. Jag lovar att det går hur fint som helst, även med mobilförsjunkna tonåringar.


Att jag själv är en sådan extrem "vara i nuet"-figur som kan tänka sig att glo ut genom tågfönstret i sex timmar utan att ha tråkigt i en sekund, hör inte hit. Det är naturligtvis en förlust om förmågan till en sådan närvaro går förlorad hos våra barn, och den uppkopplade telefonen ökar säkert risken, men de rastlösa typerna hittade ju bara andra tekniska "lösningar" på rastlösheten under den fördigitala tiden. Jag tror att det mer är en personlig konstant än helt orsakat av mobilens inträde. Har två döttrar som bägge vuxit upp med evig uppkoppling, använder tekniken lika intensivt, men ändå har helt olika förmåga att "bara vara" i stunden.
Det här försökar jag säga hela tiden, men ingen fattar..
(Första delen i alla fall)
 
Bruker inte TikTok men facebook reels är väl ibland TikTok. Är väl i alla fall liknande.

Folk får väl klikka och se på intressanta videor istället för de dåliga de verkar se på.

Jag får upp videor med intressant populär vetenskap, inspirerande skidor och surf filmer bland annat.

Tycker att diskussionen i denna tråden är mycket värre än reels...

Folk som inte klarar av att ha med telefonen på tur behöver ju inte ha med den. Vi som kan kan ha med telefonen och får också en del fördelar.

Tycker inte jag känner igen mig i rätt mycket i tråden. Ja, väldigt mange bruker digital media lite väl mycket men tycker folket runt mig är rätt sociala också. Inga problem att vara på tur med barnen utan telefoner tex.

Tåg exemplet i trådstarten är rätt absurt som alla som har levt innan mobil telefoner borde förstå. Innan var det tidningar, böcker, soving, titta ut som en zombie som var vanligt.
Svenkar i allmänhet har aldrig varit särskilt sociala med främlingar på t ex tåg.
 
Snart kommer den tid då skogspromenaderna med pannlampa på huvudet ger den totala motsatsen till att sitta å glo i mobilen på ett tåg. Jag glor i mobilen på tåg, och jag uppskattar även skogspromenaden. Att man har ett behov av att glo i mobilen är inget konstigt. Vi får ju bekräftelse...det har forskningen visat.

Nyss inkommen från en morgonpromenad, där, hör och häpna, mobilen var hemma. 7 km med mina tankar.

God morgon!
 
Ja, vad kan vara fel med att lysa rakt in i ögonen med ett flimmrande stark sken dag efter dag?

Det kommer påverka hela människan på sikt givetvis - inte bara sömnen lär påverkas, utan säkert vår syn, våra ögon, hjärnan, hjärtat.

En del tycks tror att det bara handlar om informationen och innehållet, men tekniken i sig lär sätta mätbara avtryck på oss i framtiden, om det inte redan gjort det. För min egen del är mest sömn och syn som försämrats sen luren kom i mitt liv. Tycker det är helt i linje med förväntningarna också, så får skylla mig själv.
 
Ja, vad kan vara fel med att lysa rakt in i ögonen med ett flimmrande stark sken dag efter dag?
Man kan ju ställa in valfri ljusstyrka...? På datorn står min skärm normalt på 12%, utom när jag cad-ritar - men det gör jag å andra sidan på svart bakgrund.
I mobilen har jag ställt allt som går i mörkt läge; mest för att spara ström men det är vilsamt för ögonen också.
Har ställt in automatisk växling till varmt kvälls/skymninsljus på bägge (det blåaktiga är vad som håller hjärnan vaken).
Hur mycket/om en skärm "flimrar" är värt att kolla upp innan man väljer mobil (helt korrekt att de gör det i mycket olika grad).
Det kommer påverka hela människan på sikt givetvis - inte bara sömnen lär påverkas, utan säkert vår syn, våra ögon, hjärnan, hjärtat.

En del tycks tror att det bara handlar om informationen och innehållet, men tekniken i sig lär sätta mätbara avtryck på oss i framtiden, om det inte redan gjort det. För min egen del är mest sömn och syn som försämrats sen luren kom i mitt liv. Tycker det är helt i linje med förväntningarna också, så får skylla mig själv.
Beror det ändå inte på HUR man använder tekniken? Förväntningar kan dessutom vara självuppfyllande. Troligen bemödar man sig då även mindre med att t ex kolla/anpassa ergonomin, jfr mina exempel ovan. Dåliga användarvanor behöver man ju inte skaffa sig; det finns som sagt en av-knapp. Samt inte minst en massa inställningar så man slipper i princip allt man inte vill ha. Själv har jag mobilen evigt i "stör ej"-läge, några få utvalda aviseringar (tysta) som jag verkligen vill ha, och på natten släpps bara mina närmaste anhöriga + rena larm igenom (en ren säkerhetsfråga).

Jag har jobbat på/framför en skärm sen början på 90-talet, oftast rejält mer än heltid, periodvis dygnet runt. Och de första generationernas skärmar var faktiskt flimriga och blåstickiga. Har inga problem med sömnen, synen, hjärtat etc (hjärnan får anda bedöma skicket på).

Men både dina och mina erfarenheter är ju anekdotiska, och jag inser att folk påverkas i väldigt olika grad. Som dock fortfarande hänger ihop med hur de använder tekniken. Finns som sagt en hel del forskning om påverkan på barn och unga, men det handlar fortfarande om innehåll och användarvanor.

Att barn/unga som vuxit upp med mobilen inte kan värja sig för nätjättarnas försåtliga beroendeskapande upplägg kan jag förstå, men vi gamlingar från den fördigitala forntiden borde väl för fasiken ha vett nog att inte falla i de groparna.
 
Man kan ju ställa in valfri ljusstyrka...? På datorn står min skärm normalt på 12%, utom när jag cad-ritar - men det gör jag å andra sidan på svart bakgrund.
I mobilen har jag ställt allt som går i mörkt läge; mest för att spara ström men det är vilsamt för ögonen också.
Har ställt in automatisk växling till varmt kvälls/skymninsljus på bägge (det blåaktiga är vad som håller hjärnan vaken).
Hur mycket/om en skärm "flimrar" är värt att kolla upp innan man väljer mobil (helt korrekt att de gör det i mycket olika grad).

Beror det ändå inte på HUR man använder tekniken? Förväntningar kan dessutom vara självuppfyllande. Troligen bemödar man sig då även mindre med att t ex kolla/anpassa ergonomin, jfr mina exempel ovan. Dåliga användarvanor behöver man ju inte skaffa sig; det finns som sagt en av-knapp. Samt inte minst en massa inställningar så man slipper i princip allt man inte vill ha. Själv har jag mobilen evigt i "stör ej"-läge, några få utvalda aviseringar (tysta) som jag verkligen vill ha, och på natten släpps bara mina närmaste anhöriga + rena larm igenom (en ren säkerhetsfråga).

Jag har jobbat på/framför en skärm sen början på 90-talet, oftast rejält mer än heltid, periodvis dygnet runt. Och de första generationernas skärmar var faktiskt flimriga och blåstickiga. Har inga problem med sömnen, synen, hjärtat etc (hjärnan får anda bedöma skicket på).

Men både dina och mina erfarenheter är ju anekdotiska, och jag inser att folk påverkas i väldigt olika grad. Som dock fortfarande hänger ihop med hur de använder tekniken. Finns som sagt en hel del forskning om påverkan på barn och unga, men det handlar fortfarande om innehåll och användarvanor.

Att barn/unga som vuxit upp med mobilen inte kan värja sig för nätjättarnas försåtliga beroendeskapande upplägg kan jag förstå, men vi gamlingar från den fördigitala forntiden borde väl för fasiken ha vett nog att inte falla i de groparna.
Man får tänka utanför sitt egna perspektiv och mycket större, om man ska försöka förstå hur det kan utvecklas. Bara för att du eller jag gör på ett sätt, betyder det itne att hela samhällen med människor kommer göra så.

Jag går ev stora studier på området i förväg och drar egna slutsatser grundat på min tro, och på vad flera forskare redan sagt beträffande sömnen och insomnandet tex. Man lurar väl ögonen och hjärnan på nåt sätt om man ligger och sängsurfar innan man ska sova - det blir ju ljust och flimmrande och man hålls skärpt och vaken. Håller man på med nåt tillräckligt länge så får det effekter som kommer bli mätbara. Den är en logisk orsak/verkan- kedja som man itne kan bortse ifrån. Sen vad det blir får man väl se då eller gissa sig till idag.
 
Man kan ju ställa in valfri ljusstyrka...? På datorn står min skärm normalt på 12%, utom när jag cad-ritar - men det gör jag å andra sidan på svart bakgrund.
I mobilen har jag ställt allt som går i mörkt läge; mest för att spara ström men det är vilsamt för ögonen också.
Har ställt in automatisk växling till varmt kvälls/skymninsljus på bägge (det blåaktiga är vad som håller hjärnan vaken).
Hur mycket/om en skärm "flimrar" är värt att kolla upp innan man väljer mobil (helt korrekt att de gör det i mycket olika grad).

Beror det ändå inte på HUR man använder tekniken? Förväntningar kan dessutom vara självuppfyllande. Troligen bemödar man sig då även mindre med att t ex kolla/anpassa ergonomin, jfr mina exempel ovan. Dåliga användarvanor behöver man ju inte skaffa sig; det finns som sagt en av-knapp. Samt inte minst en massa inställningar så man slipper i princip allt man inte vill ha. Själv har jag mobilen evigt i "stör ej"-läge, några få utvalda aviseringar (tysta) som jag verkligen vill ha, och på natten släpps bara mina närmaste anhöriga + rena larm igenom (en ren säkerhetsfråga).

Jag har jobbat på/framför en skärm sen början på 90-talet, oftast rejält mer än heltid, periodvis dygnet runt. Och de första generationernas skärmar var faktiskt flimriga och blåstickiga. Har inga problem med sömnen, synen, hjärtat etc (hjärnan får anda bedöma skicket på).

Men både dina och mina erfarenheter är ju anekdotiska, och jag inser att folk påverkas i väldigt olika grad. Som dock fortfarande hänger ihop med hur de använder tekniken. Finns som sagt en hel del forskning om påverkan på barn och unga, men det handlar fortfarande om innehåll och användarvanor.

Att barn/unga som vuxit upp med mobilen inte kan värja sig för nätjättarnas försåtliga beroendeskapande upplägg kan jag förstå, men vi gamlingar från den fördigitala forntiden borde väl för fasiken ha vett nog att inte falla i de groparna.
Mitt intryck av trådstarten är att TS irriterar sig på mobilanvändarna snarare än att hen är orolig för mobilanvändarnas hälsa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg