När du ligger i ett tält och använder liggunderlag, så isoleras en del av din kroppsvärme av liggunderlaget, och dessutom ökar temperaturen i viss mån innanför tältduken. I en hängmatta inträffar inte detta, tvärtom försvinner all din kroppsvärme underifrån rakt ut i tomma intet. Därför är det oerhört viktigt att du hittar ett sätt att fånga upp all värme under dig. Hur man bär sig åt för att uppnå detta är en hel vetenskap, en vetenskap som roar många av oss som finns här i forumet. Sovsäcken räddar dig inte heller, då allt material komprimeras fullständigt, och därmed inte heller värmer dig.
Men tro mig, du vill inte ligga i en hängmatta utan någon isolering. Jag för min del använder mig (sommartid) av något som heter Radiant double bubble pad. Den väger bara 280 gram och är lätt att bära med sig. Den klarar ner till ca +5 grader i en hängmatta.
Skulle du köpa en Hennessy Hammock Deluxe asym zip, så har du en hammock, underlag och "tak" för ca 2000 kr (1700 gram).
Den här då? Har den några nackdelar jämfört med den du länkade till (förutom priset då)?
http://hennessyhammock.com/catalog/specs/hyperlite_asym_classic/
Googlade lite på Radiant Double Bubble Pad. Lite här och var så skrivs det att det kan ge kondens/fukt. Är det så? Hur pass mycket bättre kan det annars tänkas vara om man jämför med ett tillklippt Jysk-liggunderlag (förutom att kvaliteten givetvis är helt olika på dem)? Tror i alla fall att det viktmässigt skulle göra några gram.
Håller mig nog till en enkel i alla fall. Vill inte släpa på extravikt när det inte behövs.