Hammock

Dom linsträckare jag använder är 2 gamla ringar som tidigare satt på grannens ponnys grimma och som jag fick ärva när ponnyn fick ny grimma. Funkar skitbra tillsammans med Dyneema.
 
Var ute förra helgen!

Då vädret lovade att hålla isig med uppehåll och till och med lite klar himmel, så gick jag ut igår eftermiddag på en liten övernattningstur. Jag gick hemifrån vid 3-tiden igår eftermiddag och gick bara ca 1,5 km upp i skogen. Hittade en lagom bra plats som hade plats för min hammock och en liten lägereld. Jag slog upp hammocken innan mörkret kom ca kl fyra och sen satte jag igång elden. Jag hade mig med stickor och två torra vedklabbar, resten av veden plockade jag ihop runt lägerplatsen. Sen satt jag vid lägerelden fram till 9-tiden då det hade blivit så kallt att jag lät elden slockna och sen gick jag och la mig. Jag vaknade ungefär vid 8-tiden och fick på en gång klä på mig alla mina kläder, dubbla lager på benen och fem lager på överkroppen, då blev jag varm. Jag startade en ny eld med resterna av den veden jag hade tagit mig och eldade ungefär en timme. Åt frukost och plockade sen ihop lägret. Det blåse en hel del igårkväll och natt och det var växlande molnighet så månen såg jag inte mycket av. Imorse när jag vaknade var himmlen helt klar och jag njöt i solen och fick då plocka av mig lager efter lager, tillslut satt jag bara med t-shirten och en långärmad tröja på mig. Jag var hemma igen ungefär halvelva.
 

Bilagor

  • 2013-11-16 16.06.10.jpg
    2013-11-16 16.06.10.jpg
    49.7 KB · Visningar: 843
  • 2013-11-17 10.07.42.jpg
    2013-11-17 10.07.42.jpg
    283.8 KB · Visningar: 826
Tänkte dela med mig av ett tips på liggunderlag i hammocken, axlarna brukar vara lite kalla för många vet jag.

En sån här "matta" har jag i som extra liggunderlag i hammocken, gör otroligt stor skillnad i värme samt att den är bredare än ett vanligt liggunderlag så den viker upp sig fint runt axlarna där jag annars ofta får "cold spots".

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Kapell/Sno--och-solskydd-39502/

Tog helt enkelt fram limpistolen och drog några strängar på ett liggunderlag och limmade fast det. "Mattan" sticker ut ca 15-20 cm på varje sidan om liggunderlaget och är nästan lika långt så det passar kanonbra ihop, nästan så de är gjorda för varandra ;)
 
Trevligt! Hur prassligt är det? Jag har testat med en sån där "survival blanket" och det tyckte jag prasslade så mycket när jag testade lite, så jag gav upp innan den ens följde med ut i spenaten.
En sån skulle ju kunna förlänga säsongen en del på min 3/4 UQ från UK Hammocks... Och till ett väldigt lämpligt pris :)
__
Fredrik
 
Testade utan att limma fast, och fick problemet att filen trasslade runt sig i hammocken något förfärligt. Men din lösning verkar ju betydligt mer stabil.
 
När jag sover i Hammok använder jag för det mesta ett halvt liggunderlag av den vanliga gröna sorten. Plus filtar eller sovsäck. Jag kan inte tänka mig att två lager under mig, vilka inte sitter ihopa, inte glider omkring kontrollerat. Lim är nog som nämnts rätt lösning.
 
Haha jo att ha dem lösa är ingen bra idé, då åker de omkring en massa som sagt och då blir det inge skönt att vara ute :)

Under julen var jag ute och sov i ett vanligt vindskydd med det liggunderlaget för att jämföra med polarens Term-a-Rest Ridgerest och måste säga att det isolerar något fruktansvärt bra även från marken. Jag skulle nästan vilja påstå att mitt hemmabygge var skönare att sova på.
Kändes nästan som att jag låg på något som var lite uppvärmt underifrån och då låg lag längst in i vindskyddet längst bort från elden.
Survival Blankets håller jag med om de prasslar en himla massa, det var det som fick mig att testa Biltemas vindruteskydd eftersom det var lite isolerat på ena sidan och inte prasslade något. Det är ju i princip samma material som en överlevnadsfilt. Tycker även att överlevnadsfiltarna är av lite väl låg kvalitet och ett rent h-vete att vika ihop efter att man öppnat förpackningen :/

Ska köpa ett till vindruteskydd till sommaren och prova med enbart ett sånt i hammocken för att se hur det går, tänkte då fästa det mellan bottenskikten med en liten bit kardborrband så den inte åker runt då man sover. Det är just det med att det åker runt lite som jag vill komma från så man inte får "cold spots" vid axlarna. Hände nästan hälften av gångerna i somras att jag vaknade och fick börja böka med liggunderlaget för att det lagt sig på snedden eller nått... :/
 
Mitt tips är att skaffa en radiant double bubble pad XL. Den är perfekt avpassad för att vara i en hammock, glider inte runt speciellt mycket, och dessutom är den varm ner till minst +5. Jag har testat i +5 själv och tyckte att det fungerade fint, och då är jag ändå väldigt frusen av mig. För min del använder jag definitivt mycket hellre en sådan än ett vanligt liggunderlag.

En annan lösning kan ju vara att klura ut dimensionerna och sedan själv skära ut en efter att man har köpt en fodrad aluminiumfilt. På huskygard.se finns filtar som fungerar väl till ändamålet.

dj-pad-440w.jpg
 
Okej, länge sedan man var in i denna tråden men nu är det dags :)

Tänker skaffa mig en ny och något större Tarp till min hammock.

Valet än så länge står mellan Warbonnet Superfly och deras Big Mamajamba.

Den första har ju dörrar inbyggda medans Mamajamba inte har det.

Det jag funderar på är hurvida dörrarna "stör" uppsättningen av Superflyn när man inte använder dessa, alltså om man spänner dörrarna på utsidan av Tarpen?

Jag använder min Tarp för markboende ibland och då i lite olika konfigurationer så som A-konfiguration, som en tipi liknade historia eller bara som tak.

Letar kort sagt efter lite erfarenheter kring dessa Tarpar.


From da Phone
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar