Hammock

Har den inte själv men vad jag kan se på olika videos så har du några olika sätt att hantera "öppna" dörrar på.
1. Knyt dörrarna mot närmsta pull-out-fäste på utsidan. Ser inte ut som att dörrens tyg spänns supertight då. Flappande beroende på vind?
2. Knyt dörrarna mot varandra eller mot det bortre pulloutfästet med snöre på utsidan av tarpen. Tightar till dörrarna men de ser då ut att täcka pulloutfästena?
3. Som 2, mot varandra, men ha snöret på insidan. Har inte sett nån film på detta. Nackdel bör vara att snöret då kanske(!) hänger lite i luften innanför tarpsidan. Problem? På denna bild tycker jag det ser rätt tight ut OM det är en bild med snöret på insidan, vilket jag tycker det ser ut som. Dörrar ihopknutna på insidan?
4. Rulla ihop dörren till en korv, knyt snöret, som hamnar i mitten av rullen, ner till tarpens tältlinefäste direkt under dörren. Tyget kanske rullar upp sig?

Spontant tror jag 3:an är bäst om man vill använda pullouterna, annars 2:an. Oavsett verkar det vara en riktigt trevlig tarp!

Edit: ser ut som att Brandon rekommenderar variant 3: "The doors of the Superfly can be folded underneath when not needed, this creates a shape almost identical to that of the MJ (an elongated Hex shape…plus doors)." produktbeskrivningen
 
Hej,

Jag har superlfy och spänner dörrar till utsidan när jag inte behöver dom, jag har justerbara linor som jag kopplar ihop och spänner passligt, fladdrar inte med tarpen, och när man drar dom lämpligt så dom inte deformerar tarpen heller.

Mellan uppsättningar jag öppnar inte de där övannämda kopplingen, bara spänner tarpen som den sku vara utan dörrar.

Med dörrar man kan skapa lä bara från ena endan, och sen man får mycket större tarp om man öppnar dom som tarp, har använt det i klubbens paddelturer so lunch och kvälls skydd till 10 personer.

Mvh Simo
 
En till fråga, någon som vet om/var man kan köpa sig Lash-it lina inom Sverige alternativt inom Europa/UK?

Har bara hittat från Staterna men det är förlagt med en hel del i frakt.

From da Phone
 
Är från Redden Marine jag beställde senaste, grejen är att jag gärna vill ha Lash-It dels pga färgen ( ja jag vet, löjligt... ) samt att jag redan har Lash-it till min Tarp idag... Föredrar unisont färschema kan man säga.... Får se hur jag gör.....

From da Phone
 
Apropå det reflekterande vindruteskyddet ett par inlägg tillbaka.

Jag har nu sovit med enbart UQ runt nollan samt med UQ samt ett sånt skydd instoppat mellan de dubbla lagrena i hängmattan vid dels minus tio-femton och dels runt nollan. Jag behöver få till en sovstund utan den i kallare temp, men min känsla är att jag inte upplever att den "ger" nåt väsentligt i form av varmare känsla p.g.a. reflekterad kroppstemperatur. Däremot upplever jag fukt dels på huden som legat mot den (läs rumpan/låren) dels när jag känner på den med handen. Kroppen avsöndrar ju kontinuerligt fukt och jag lutar just nu åt att denna täta sak, liksom liggunderlag motsv., inte är värd eventuell värmereflektion jämfört med att få en bättre transport av kroppskondensen genom tyger och dun-UQ.

På sommaren ligger jag på ett tunt Jysk-liggunderlag och får säkert samma fukt då, men antar att de varmare temperaturerna inte orsakar att jag upplever det på samma sätt som nu.

Bara en liten reflektion hemkommen efter en natt i skogen under Stockholms första snöfall för i år :D
 
Skönt att man inte är ensam färg facsist:)

Får vackert bli från Amerikat man beställer då....

Även om jag överväger att stödja den svenska småföretagaren.

Kanske ska testa att dra ett mail till paracord shop och höra mig för om dom kan ta in i lager eller nåt.

From da Phone
 
Jag har använt reflekterande material i hängmatta ganska mycket, men har då haft den i mellanlagret och således inte alls känt den mot kroppen. När jag använder den så känns det omedelbart en värmande känsla, det är dessutom påtagligt. Kondens blir det säkerligen i högre grad än med ett vanligt liggunderlag. Men jag kan ändå tycka att vinsterna är betydligt större än förlusterna.
 
Bara en reflektion. Om man använder UQ OCH ett reflekterande material borde väl detta få en motverkande effekt väl? Dunets funktion är ju att fånga upp kroppens värme. Om man då lägger något i mellan som reflekterar värme borde väl detta minska den totala värmen i UQ:n?

Väl?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar