Hammock

När du ligger i ett tält och använder liggunderlag, så isoleras en del av din kroppsvärme av liggunderlaget, och dessutom ökar temperaturen i viss mån innanför tältduken. I en hängmatta inträffar inte detta, tvärtom försvinner all din kroppsvärme underifrån rakt ut i tomma intet. Därför är det oerhört viktigt att du hittar ett sätt att fånga upp all värme under dig. Hur man bär sig åt för att uppnå detta är en hel vetenskap, en vetenskap som roar många av oss som finns här i forumet. Sovsäcken räddar dig inte heller, då allt material komprimeras fullständigt, och därmed inte heller värmer dig.

Men tro mig, du vill inte ligga i en hängmatta utan någon isolering. Jag för min del använder mig (sommartid) av något som heter Radiant double bubble pad. Den väger bara 280 gram och är lätt att bära med sig. Den klarar ner till ca +5 grader i en hängmatta.

Skulle du köpa en Hennessy Hammock Deluxe asym zip, så har du en hammock, underlag och "tak" för ca 2000 kr (1700 gram).


Den här då? Har den några nackdelar jämfört med den du länkade till (förutom priset då)?
http://hennessyhammock.com/catalog/specs/hyperlite_asym_classic/

Googlade lite på Radiant Double Bubble Pad. Lite här och var så skrivs det att det kan ge kondens/fukt. Är det så? Hur pass mycket bättre kan det annars tänkas vara om man jämför med ett tillklippt Jysk-liggunderlag (förutom att kvaliteten givetvis är helt olika på dem)? Tror i alla fall att det viktmässigt skulle göra några gram.

Håller mig nog till en enkel i alla fall. Vill inte släpa på extravikt när det inte behövs.
 
Absolut. Grejen är bara den att den du länkar till heter "classic". Det innebär att den inte har några dragkedjor, utan istället finns en ingång på undersidan. När du sedan kryper in lägger dig ner, så stängs den igen automatiskt. Vissa gillar detta, men andra inte. Jag för min del tycker att det är tråkigt att man inte kan använda den som hängmatta speciellt bra då du inte kan ligga i den effektivt. Du kan ju helt enkelt inte komma in i den ovanifrån. Vill du hellre ha en med dragkedjor, väljer du modellen som heter "zip". Jag har haft Ultralitevarianten och var väldigt nöjd. Lätt och skön att ligga i.

Vad det gäller Bubble pad så har jag aldrig haft några som helst problem med kondens och jag har sovit i hammock med den i sommar under väldigt varmt väder, men också under höst i torrt. Fördelen är att den är bred, så du helt slipper att känna några så kallade cold spots.

Det går alldeles utmärkt att använda ett helt vanligt liggunderlag, det har jag gjort många gånger. Det finns en fördel att välja en lite bredare variant om det finns möjlighet.
 
Senast ändrad:
Absolut. Grejen är bara den att den du länkar till heter "classic". Det innebär att den inte har några dragkedjor, utan istället finns en ingång på undersidan. När du sedan kryper in lägger dig ner, så stängs den igen automatiskt. Vissa gillar detta, men andra inte. Jag för min del tycker att det är tråkigt att man inte kan använda den som hängmatta speciellt bra då du inte kan ligga i den effektivt. Du kan ju helt enkelt inte komma in i den ovanifrån. Vill du hellre ha en med dragkedjor, väljer du modellen som heter "zip". Jag har haft Ultralitevarianten och var väldigt nöjd. Lätt och skön att ligga i.

Jag vill gärna kunna använda den vid andra tillfällen också så då kanske den där "ingång-under"- lösningen inte är särskilt strålande.

Hittade den här också, Blackbird 1.1 med nät som verkar gå att få undan på ena sidan när man inte vill ha det. Gillar också att det blir utrymme för att ha med lite saker in i hammocken. http://www.warbonnetoutdoors.com/blackbirds.php

Den lättaste varianten verkar vara med "line and strap suspension" där jag då antar att det ingår en del "knytande". Det blev ju några unga år i scouterna när det begav sig och en eller annan knop har jag ju lyckats med under denna tid så det borde väl gå att lära sig igen, eller!?


Kanske skulle det gå att kombinera med "Simplicity Asym Hammock Tarp" eller tror ni att den är för liten? http://simplylightdesigns.com/catalog/product_info.php/cPath/22_26_40/products_id/81

Jag är gram-jagare ut i fingerspetsarna och fattar att jag måste kompromissa bort en del i och med detta men jag vill ju ändå att utrustningen ska fungera. Den här kombinationen verkar landa på 777 gram vilket känns helt okej.

Angående liggunderlag. Denna hammock har inget fack för detta men jag funderar på om det är möjligt att få ett liggunderlag att ligga hyfsat still om man preparerar det med något silikonliknande material för att det inte ska halka runt. Eller sådant där "antiglid" för mattor kanske. Kan det vara något att spinna vidare på eller är jag helt ute och cyklar?

Sen kommer ju förstås problemet med frakt hit och dit och kors och tvärs eller återförsäljare av rätt modell...!? Jag hoppas att det är värt allt besvär i slutändan :).
 
Blackbird 1.1 är mitt val, och den jag rekommenderar varmast. Den är skön att ligga i, och skön att sitta i. Vad det gäller linor eller remmar så är det allra enklast med remmar, men att knyta linorna lär du dig enkelt. Vill du så kan du säkert testa min om du har vägarna förbi någon dag. Tarpen däremot vågar jag inte säga något speciellt om, men är även där övertygad om att det kommer att fungera. Allt beror ju dock på hur regnigt det blir. I rejält spöregn skulle jag valt en lite större tarp.
Många tejpar fast några bitar wettexduk under liggunderlaget, och sen är själva glidproblemet undanröjt.

Du verkar ha hittat en bra lösning här skulle jag tro. Exakt utifrån dina specar, och en erkänt bra hängmatta. Hammocken beställer du via England billigast på företaget UK-hammocks.

I facebookgruppen "Hammockers in europe" finns ägaren av företaget och det brukar fungera fint att ställa frågor där om du har några ytterligare när det gäller just Warbonnets hammockar. Han vet dessutom säkert om tarpen kommer att fungera.
 
DIY hängmatta

Hejsan,
Jag har en liten idé att göra en egen hängmatta och tänkte bolla om mina tankar är helt fel.

Jag har ganska mycket silnylon hemma liggandes både 1.1 och 2.1 tjocklek. Av någon av dessa tänkte jag sy en fyrkant med "förstärkta" sidor runt om och "rännor" på två motstående sidor. I dessa rännor tänkte jag sätta varsin karbinhake (stora, 25000N). Runt träden tänkte jag använda på varje 2 st 2cm Sea to Summit spännband, som jag anting hakar fast i karbinhaken direkt, eller har något typ av rep emellan spännband och karbinhake.

Anledningen till denna design är: jag har ändå med mig karbinhakar och spännbanden och tänkte ändå ha detta silnylon som golv i tarpen när jag ligger på marken, och det är ju smidigt att även kunna sova i hängmatta.

Är detta en dum idé? Blir det för mycket kondens (sett några som byggt med silnylon och de verkar tycka det är ok.)? Vilka mått är lagom tycker ni? Jag är lång (nästan 2m). Någon som har en ritning/instruktion som funkar?
 
Hejsan alla hängare!

Har haft lite tankar och funderingar kring min HH hyperlite som jag använt under det gånga året, och hoppas att ni kan upplysa mig litet.

Jag har som sagt använt min HH under ett års tid, ca 20 nätter har det väl blivit i den. Allt på den är som det var från fabrik, så nu är det väl dags att ändra lite på den!

Har haft svårt att få tarpen att vara rätt spänd, kör oftast med tältpinnar ner i backen och knyter sedan tarpens linor i dem, spänner och fixar (som man bör) och sätter mig sedan i den och allt kreverar... Den blir oftast tokslak (tarpen) och har en ful ovana att komma emot myggnätet. har mixtrat med den flertalet gånger men har aldirg fått det riktigt bra! hur gör ni för spänsten?

Har funderat på att sätta dit en extra åslina i bara tarpen så den kan spännas separat. men vill ju inte göra hängmattan krångligare än den behöver vara!

har även problem med att jag hamnar "utanför" tarpen med huvudet. alltså att jag trycker ut hängmattan lite för långt, det kan bero på min lite väl långa längd (188) men kanske inte?

Är även nyfiken på att höra vad ni använder för liggunderlag? Jag har kört med två stycken 6mm cellplast från jula, och dessa har funkat långt över färväntan! har dock lite problem med kondens och med en dunsäck är ju inte detta det bästa... bättre förslag?
 
Hej! Jag antar att du har den medföljande tarpen och inte en Hex Tarp. Jag tänkte bara först fråga:

1. Spänner du hammocken spänt mellan två träd, eller hänger den i vinkel? Hänger den i vinkel är det inte så konstigt att du får lite trubbel. Vi har varit inne på det här innan i tråden. En Hennessy ska (enligt mig), spännas ganska hårt, inte i 25-30 graders vinkel som t ex. med Hennessys hammockar.

Jag sätter alltid en extra åslina på hammocklinan (det är inte krångligt), med två prussik-knutar och sen sträcker jag upp tarpen så den kommer upp en rejäl bit från myggnätet.
 
Hej! Jag antar att du har den medföljande tarpen och inte en Hex Tarp. Jag tänkte bara först fråga:

1. Spänner du hammocken spänt mellan två träd, eller hänger den i vinkel? Hänger den i vinkel är det inte så konstigt att du får lite trubbel. Vi har varit inne på det här innan i tråden. En Hennessy ska (enligt mig), spännas ganska hårt, inte i 25-30 graders vinkel som t ex. med Hennessys hammockar.

Jag sätter alltid en extra åslina på hammocklinan (det är inte krångligt), med två prussik-knutar och sen sträcker jag upp tarpen så den kommer upp en rejäl bit från myggnätet.

Har den asymetriska tarpen ja, för att spara vikt(så klart)

Jag kör med Treehuggers, en karbinhake och två rappeleringsringar i var ände. allt som oftast brukar det vara så att jag har den i lätt vinkel, har ju läst att det var det vettigaste.

då tror jag jag meckar ihop en extra åslina på tarpen! Använder du fortfarande originalfästena som sitter på hängmattan eller separerar du tarpen helt? jag överväger att göra detta då jag på så sätt kan spänna upp tarpen vid rast. har även haft problem med att väta tar sig genom tarpen, har inte tätat sömmarna, hur gör man bäst det? färdig produkt eller blanda eget klägg med silikon och bensin?
 
Jag låter tarpen sitta i sina knutar, och bakom dessa sätter jag en extra lina lite längre upp och drar åt rejält. Då åker tarpen upp en 5-6 cm ungefär. Precis lagom mycket. Det räcker ju att du har en mycket tunn lina i det här fallet.

Får du slack i tarpen är mitt tips att dra åt hammocklinorna hårdare.

Sömmarna i tarpen ska vara tätade, men annars kan du köpa extra och pensla på. Jag har använt den här med gott resultat:

8040.jpg
 
En fråga till er som använder dyneema linor typ Lash-It/Zing-it på era tarpar.
Använder ni någon form av linsträckare eller kör ni med knopar?
Om svareg är linsträckare, vilka i så fall?

From da Phone
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar