Hammock

Hej Lasse och Tord!
Wow, tack för snabba svar! :)

Här kommer lite mer info:
Budget: Tja, är inte superduper-priskänslig, det viktiga är att grejorna inte är alltför tunga och av bra kvalitet. Så säg att hela kittet ska gå på max 5000 kr, och då har jag en sovsäck redan som jag kan använda som topquilt. Dock har jag inget liggunderlag eller underquilt.

Fler önskemål: knott-tät, tänkte jag skulle testa att använda den på bockjakt och där vet jag att det är hur mycket knott/mygg som helst. Sedan hade det varit kanon att kunna hänga upp puffran på ett säkert och bra sätt också under natten.
Man ska helst kunna sova på magen också, men i alla fall skönt på sidorna och ryggen.

Det ska vara enkelt att montera upp och ner, samt vill helst inte måla in mig i ett hörn där jag enbart kan köpa tillbehör från ett enda märke (kollade tex på Exped Ergo och blev då tveksam till hur den går att kombinera med UQ från tex UKHammocks eller tarps från DD eller Hennessy.)

Den ska helst kunna användas på fler sätt; alltså som "stol" och att man ska kunna justera tarpen på ett enkelt sätt.
Anledningen till att jag tog upp dubbel botten var en fundering att man då kan isolera ytterligare med ett liggunderlag i facket emellan eller så.

Ang axelbredd så är jag ganska klen upptill men har klassisk päronform så snarare vid höfterna bredden sitter.
Om det blir en Hennessy så är det nog också side-zippen som gäller för mig.
Stabilitet: Jag brukar vända mig en del i sömnen så den får inte vara för lätt att trilla ur.

Lasse: Jag åker regelbundet till Göteborg och det hade varit grymt mycket värt att få testa !! Men det är inte en Jacks R Better på bilden, va? Svårt att se med UQ, men det ser grymt myspysigt ut :)
Om jag kan testa din hängmatta nån timme, så kan jag ta med min LensBaby, så kan du leka med den under tiden, om du vill? Förutsatt att du plåtar med Canon, funkar bara med den fattningen. Jag har alla tillbehören (macro, vidvinkel, bländare med mönster) Jag bara utgår från att du är fotointresserad, utifrån ditt nick. :)

Tack igen Tord och Lasse för ert engagemang!
Soliga hälsningar
Martina

Med en budget på 5000 så kan man köpa både hammock och Under Quilt och ha gott om pengar kvar.

Jag valde vägen att göra en egen hammock men köpte en Under Quilt i dun mycket för packstorleken och vikten.

Att göra en en egen hammock med upphängnings system gav i alla fall mig en stor förståelse för hur det funkar, mycket nyttigt i min bok om något skulle fallera ute i skogen :)

Kör med sk Treestraps, alltså plattband som är ca 2cm breda samt med Whoopie slings i Amsteel.

Om du inte hittat Shug Emerys Youtube Kanal så leta rätt på den och plöj igenom hans spellista för nybörjare
Sök på " Hammock How -To For Noobs", ger väldigt mycket att kika igenom den listan.

Ska inte stoltsera med att jag är en van hammock person men kan, baserat på mina erfarenheter om än begränsade, rekomender en Under Quilt:rolleyes:

Fotografiskt och TordHoppe är nog personerna att lyssna på gällande detta ämne.

Skickat från min GT-N8010 via Tapatalk 2

Farmer Joe:
Kanon, tack för tipsen! Ska notera tillbehören så att det blir så smidigt som möjligt.
Nu är kvällen räddad, YouTube kommer att besökas :)

Toodles!

Vill rekommendera DD Hammocks modeller dels för att de är väldigt prisvärda men också för att 2012 år modell även går att spänna upp som bivi direkt på marken om man vill.
Sköna att sitta i och finns tusen olika tillbehör att välja mellan som passar dem bra. Prismässigt ligger de bra till och det kan vara skönt att inte lägga ut allt för mycket pengar på sin första hammock om det skulle visa sig att det inte var något för en att sova i :)

Ok! På bilden är det en Warbonnet Blackbird 1.1 double layer med en Winter underquilt med 100 gram överfyllning (UK-hammocks). Tarpen är en Hex Tarp från Hennessy.

Den på bilden uppfylla alla krav du har skrivit ner här.

Lätt att sitta i
Sova på magen
Enkeljusterad tarp och hammock (Warbonnet har remmar man bara liksom drar åt)
Har dubbel botten
Nästan omöjlig att ramla ur
Du behöver aldrig liggunderlag
Lätt
Varm!
Inom ramen för din budget

Jag brukar ha en komprimerbar säck där jag bara "knökar" ner hela kittet (inklusive sovsäck) och sedan komprimeras all luft bort. Voilá! Hur lätt som helst. Tarpen har jag i ett Snakeskin, inne i komprimeringssäcken.

Här ser du lite fler bilder: https://picasaweb.google.com/101615882621519401469/20130428

Lensbaby vore ju oerhört roligt att testa.

Skicka ett PM till mig, eller ännu enklare, kontakta mig på Facebook så kan du komma hit och provligga Hammocken.

Här är förresten en film om Warbonnet Blackbird

Senast ändrad:
Grundtipsen för information är förutom Shugs fantastiska Utubekanal bl.a. siten http://theultimatehang.com/ Killen som skriver där har även skrivit en utmärkt bok som syns på den siten. UK Hammocks säljer den boken.

www.hammockforums.net är nog det största forumet för hängmattor och alla tillbehör. Jag tror att din största utmaning blir om du vill börja med en mindre budget för att testa (om du inte lyckas få till testning innan) eller om du vill ge dig på ett paket som du inte blir missnöjd med.

Om jag skulle komma med "highend" rekommendation så är det antingen det paket som Lasse beskriver alternativt att man byter ut hammocken mot en Woodsman X. Komfortmässigt är båda helt jämförbara, klockrena. Båda kan fås med enkelt eller dubbelt lager. Blackbirden är ännu enklare/snabbare att hänga än Woodsman. Ingen av dem ställer krav på komplicerade knutar och är superenkla att justera. De saker jag tycker att Woodsman X får min tumme upp är att följande:
1. Tillverkas i UK, vilket bör ge en lägre kostnad totalt sett när du har den hemma.
2. Myggnätet kan enkelt packas ner i en liten fastsatt nätpåse. Jag vill minnas att Blackbirdens kan vikas över åt "baksidan" och knytas fast där?
3. Hänganordningen har ett plattband som slutar i ett glidspänne nära hängmattan. Det kan finnas en risk för att regnvatten rinner längs med och fortsätter ner till hängmattan. Jag tror det är en liten risk, kanske någon ägare kan komma med fakta. Jag har bara sovit i fint väder i Blackbirden. Hänger man med woopieslings så knyter man bara ett snöre på den någonstans under tarpen så följer vatten "lägsta linjen" och droppar av det snöret. Finns andra metoder med t.ex. karbiner också.

BÅDA ÄR MYCKET BRA!

Vore superbt om det gick att uppdatera trådens första post med länkar till de viktigast källorna till information, försäljare o.dyl!

Instämmer med Tord, det finns helt klart fördelar med Woodsman X. Vad det gäller remmar och regn är detta inget jag har upplevt bekymmer med. Vattnet stannar i D-ringarna även i ösregn. Blackbirds nät kan antingen knytas fast med en rem på baksidan, eller också så spänner man fast det på baksidan.

Jag kan ju slå ett slag för "Just Jeffs Hiking Page", om vi nu tipsar om sajter.

Jag har frågat admin på utsidan.se om just detta att klistra en FAQ i första foruminlägget här för länge sedan, men fick aldrig något svar.

Senast ändrad:
Hej Lasse och Tord!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Anledningen till att jag tog upp dubbel botten var en fundering att man då kan isolera ytterligare med ett liggunderlag i facket emellan eller så.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Dubbelbotten på DD är just för att lägga liggunderlag eller madrass mellan dem.

Jag köpte en DD Travel Hammock olive för några veckor sedan och har bara sovit en natt i den. Ska troligen ut senare den här veckan och sova en natt ute. Hammocken köpte jag från HuskyGård.
Jag tänkte först köpa DD Tarp också, men valde sedan Rig 7 som är något mindre och lättare.
http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16474&category_id=290

Vid kommande övernattning räknar jag med att ha med systemkameran och ta bättre bilder. Vid premiärövernattningen slog vi läger ganska sent, jag hade inte heller haft möjlighet att provmontera utomhus. Till Rig 7 ingår inga linor, jag ska prova andra linor vid nästa övernattning.
Det är min hängmatta och tarp som hänger närmast. Jag hängde tarpen lite för lågt, så myggnätsstagen skrapade emot tarpen ibland. Får väl in snittsen på det också förr eller senare.

/Johan

Bilagor

• 20130706_071509.jpg
    20130706_071509.jpg
    75.1 KB · Visningar: 485
Martina, välkommen till forumet, naturlivet och hängandet :)

Själv har jag fastnat för DD Hammocks. Har provat både Frontline och Traveler och använder nu bara den senare (skillnaden är att Traveler är vattentät så den kan sättas upp på marken som nödbivi vid behov).

Jag har vandrat med hammock två säsonger nu och även sovit två nätter i vintras, men då jag saknade en riktig underfilt så var det två väldigt kalla nätter. Så inför nästa vinterövernattning så ska jag fixa en ordentlig underfilt.

Förra året när jag var ny på hängandet så gjorde jag inget annat än att njuta av den goda sömnen jag fick. Sen över vintern började jag fundera på alla olika typer av upphängningsalternativ som finns och prova dig fram till en variant som du trivs med.

Jag vandrar oftast själv, men ibland har jag sällskap och då kan det se ut som på bilderna :)

God tur

Bilagor

• DSCN0214 1 - Copy.jpg
    DSCN0214 1 - Copy.jpg
    67.4 KB · Visningar: 525
  • DSCN0211 0 - Copy (2).JPG
    DSCN0211 0 - Copy (2).JPG
    169.8 KB · Visningar: 524
  • Torpön 2013-07-05 (47) - Copy.jpg
    Torpön 2013-07-05 (47) - Copy.jpg
    86.4 KB · Visningar: 532
Passar på att flika in med en fråga jag med.

Letar efter lämpliga linor till min tarp, kör idag med Paracord men ogillar att den tänjs ut när man ska spänna upp Tarpen.

Vet att man i US ofta använder Zing-it men vete tusan om det är värt typ 400 spänn för 50 m?

Mina linelocks på tarpens utriggare tar 2-3mm linor så gärna starka 2mm linor, enklare att använda samma över allt.

Någon som har koll?

Passar på att flika in med en fråga jag med.

Letar efter lämpliga linor till min tarp, kör idag med Paracord men ogillar att den tänjs ut när man ska spänna upp Tarpen.

Vet att man i US ofta använder Zing-it men vete tusan om det är värt typ 400 spänn för 50 m?

Mina linelocks på tarpens utriggare tar 2-3mm linor så gärna starka 2mm linor, enklare att använda samma över allt.

Någon som har koll?

Kör på Dyneema: http://www.paracordshop.se/index.php?id_product=1184&controller=product

Dyrt, men hållbart. Inte tusan behöver du 50 meter väl? :)

Jag kör med paracord. Linan är aldeles för smidig för min smak, och trasslar in sig hela tiden. Därför använder jag färdiga längder av rättlängd för att minimera trasslet,vilket funkar bra. Upplever dock inget problem med att det är för elastiskt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg