Hammock

Martina, bara för att förtydliga så menar jag åslinan som är "inne" i hängmattan, inte den för tarpen. Jag låg och drog i den lite i helgen och den dippar inte nämnvärt, åtminstone inte när man själv ligger i mattan. Använder du den så har du vapnet innanför myggnätet, skjutar man ner vapnet mot fötterna så är det gott om utrymme mellan kropp/vapen.

Beställde du direkt från dom eller?

Hittar inga priser eller beställnings möjlighet på deras sida.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Martina, bara för att förtydliga så menar jag åslinan som är "inne" i hängmattan, inte den för tarpen. Jag låg och drog i den lite i helgen och den dippar inte nämnvärt, åtminstone inte när man själv ligger i mattan. Använder du den så har du vapnet innanför myggnätet, skjutar man ner vapnet mot fötterna så är det gott om utrymme mellan kropp/vapen.

Perfekt ju!
Är sååå taggad, efter onsdag blir det beställning.
Tack för all hjälp!
:)

Planerar en liten tur nu helgen den 23-25 Augusti.

Platsen jag tänkt mig är antingen Tyresta Nationalpark alternativt Paradiset, beroende på tillgång till bil.

Dock så började jag fundera på hur t ex Tyresta funka med Hammock, man får ju tälta vid iordningställda platser men är det någon som vet hur det ses på om man hänger mellan två träd i stället?

Mina tankar är att det borde vara tillåtet, men jag kan lika gärna ha fel.

Någon som vet?

@FarmerJoe. Som du säger så får man i nationalparken: "...inte...", "Tälta på annan plats än i anslutning till iordningställda eldplatser (tältning för grupper är tillåten endast vid Stensjödal efter tillstånd från Stiftelsen Tyrestaskogen)". Den begränsningen finns inte för naturreservatet, där får du inte "Ordna lägerverksamhet, orienteringar eller andra gruppaktiviteter utan tillstånd från Stiftelsen Tyrestaskogen"

Jag personligen skulle nog välja att tolka även hängmatteboende som tältning. Andemeningen i bestämmelsen är, enlig mig, inte avhängig hur man bor utan att man bor. Det är nog det säkraste sättet att inte skapa bad will mot hängmatteanvändare. Å andra sidan, om du brakar ut 300m i tangentens riktning från leder, stigar o.s.v. är väl sannolikheten liten att du skulle upptäckas av någon som skulle bli upprörd. Jag tror att syftet med bestämmelsen är att naturen skall "slitas" på definierade platser, och även om man är hängiven anhängare av "lämna inga spår"-filosofin så tycker jag nog att det lämpligaste är att följa deras bestämmelse för tältning.

Länk till ovanstående: http://www.tyresta.se/om-tyresta/regler-omradet/

Håller med dig Tord Hoppe, mina tankar är just som dina.

Syftet med iordningställda platser för tältning är just att koncentrera slitaget på naturen till ett begränsat område så att säga.

Har givetvis för avsikt att hålla mig till dessa platser och leave no trace tänket är för mig självklart!

Satsar nog på att det är ok och kommer det någon tillsyningsman och protesterar får jag väl helt enkelt lägga mig på backen under min tarp.

Har själv aldrig uppfattat något slitage på träden jag använder för upphängandet av boendet så det är nog ingen fara.

Men ibland behöver man få bekräftat att man inte är ute och cyklar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hammock som bivi

Mitt första inlägg är på sidan. Precis införskaffat mig min första hammock inför detta års fjällvandring. Många år sen sist som jag tog mig ut på fjället. Men tanken med hammocken är just att ha utrustning som klarar alla olika varianter av natur.
Sen gillar jag att hitta lite lösningar på saker och ting som inte nödvändigtvis är standard. Därför en liten bild på hur jag gjort med min DD Hammock om jag skulle vilja använda den som bivi. Hittade ingen lämplig tältpinne men när jag råkade gå förbi vår byggmarknad fick jag ögonen på en bit PEX-rör (som normalt används till elledningar) såg jag direkt möjligheten. Snedsågade ändarna så jag kan trycka ner dem i marken och fick då upp myggnätet runt ansiktet. Fungerade perfekt. Väger dessutom väldigt lite. Jag har provsovit hammocken både på marken och hängandes i ett par av mina träd på gården.

Bilagor

• hammock-bivi.jpg
    hammock-bivi.jpg
    55 KB · Visningar: 511
Mitt första inlägg är på sidan. Precis införskaffat mig min första hammock inför detta års fjällvandring. Många år sen sist som jag tog mig ut på fjället. Men tanken med hammocken är just att ha utrustning som klarar alla olika varianter av natur.
Sen gillar jag att hitta lite lösningar på saker och ting som inte nödvändigtvis är standard. Därför en liten bild på hur jag gjort med min DD Hammock om jag skulle vilja använda den som bivi. Hittade ingen lämplig tältpinne men när jag råkade gå förbi vår byggmarknad fick jag ögonen på en bit PEX-rör (som normalt används till elledningar) såg jag direkt möjligheten. Snedsågade ändarna så jag kan trycka ner dem i marken och fick då upp myggnätet runt ansiktet. Fungerade perfekt. Väger dessutom väldigt lite. Jag har provsovit hammocken både på marken och hängandes i ett par av mina träd på gården.

Hur packar du med röret?? Har du skarvat den el är den hellång?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg