Hammock

Rent logiskt borde det vara luftspalten ovanför en som man ska oroa sig för. (Värme stiger som bekant) Jag vet att man lätt blir kall om baken och ryggen i en hängmatta men det är ju för att man riskerar komprimerar isoleringen eller för att det läcker in luft under Under-quilten. När man har en strumpa så uppstår ju inte detta problem och då bör ovanisoleringen vara tjockare! Eller?

Appappapp! Värme stiger inte alls. Värme strålar radiellt. Uppvärmd luft stiger däremot.
 
Appappapp! Värme stiger inte alls. Värme strålar radiellt. Uppvärmd luft stiger däremot.
:)

Strälning är en av tre värmeöverföringsalternativ, konduktion och konvektion de två andra. Så i allmänt tal har jag inga problem med att säga att värme stiger ;-)

För att inte spinna iväg i fel riktning så upplever jag det annorlunda än Eragard (därmed inte sagt att han har fel). När jag ligger i hängmatta så spänns sidorna upp och bilder en "kanal" ovanför mig, det är i denna kanal som det blir mkt luft som kan röra på sig. Det kanske har med hängmattetyp att göra? Jag har en DYI warbonnetkopia utan myggnät (gathered end).
 
Fick hem min UQ från Ukhammocks i början av veckan.

Intiala tankarna är att den är väldigt bra gjort och skillnaden i vikt och packvolym är enorm jämnfört med min DIY.

Hann inte testa den eftersom vi var hemma och vände och dundrade ner till landstället,men nu är mattan och tarpen riggade i trädgården, min sambo kallar det " camp pucko" ( total oförståelse för att man måste testa sakerna :) ), och inatt ska det sovas mellan träd!

Återkommer när jag vaknar med lite feedback.
 
Jag har nu testat Hennessy Safari ett tag, och kan säga att den väl uppfyller mina krav faktiskt. Visst är den lite tyngre, men oerhört skön. Framförallt är den skön att sitta i. Det är som att sitta i en jättestor jättebred stol. Man kan mer än väl breda ut sig i hammocken och är man en vändare när man sover är detta en mycket bra val. Ett annat plus är att Hex Tarp ingår i priset, vilket gör att den ändå inte är jättedyr om man hade tänkt komplettera med detta senare. För min del är det roligt att man utan problem även kan ta med sig ett barn i hammocken. Rymligt och fint. Vi satt upp båda två och pratade någon timme inne i hammocken.

Bilder kommer inom kort. Notera att mannen på bilden här under nästan ligger tvärsöver i hammocken.

:)

hqdefault.jpg


Precis hemkommen efter en Jämtlandsvecka där jag passade på att sova just i Safari Zip:en. Är otroligt nöjd och detta kommer i fortsättningen bli mitt förstaval :)

Jämtlandsvädret var så dåligt det kan vara ibland med rejält med regn och blåst, men med stora Hex tarpen var det inga bekymmer. Dock lyckades en knut gå upp typ 03.30 när det regnade och blåste som värst, men det var på "rätt" sida så det fick fladdra. Krävs mer än så för att jag ska vilja lämna värmen i sovsäcken :)
 
Precis hemkommen efter en Jämtlandsvecka där jag passade på att sova just i Safari Zip:en. Är otroligt nöjd och detta kommer i fortsättningen bli mitt förstaval :)

Jämtlandsvädret var så dåligt det kan vara ibland med rejält med regn och blåst, men med stora Hex tarpen var det inga bekymmer. Dock lyckades en knut gå upp typ 03.30 när det regnade och blåste som värst, men det var på "rätt" sida så det fick fladdra. Krävs mer än så för att jag ska vilja lämna värmen i sovsäcken :)

Jag har också testat Safari Zip och är mycket nöjd med resultatet (lyckades tyvärr inte ta fram bra bildmaterial), men att den är skön är knappast något tvivel om. Hammocken har följande fördelar:

* Den är oerhört bekväm att sova i, vidden i hammocken i kombination med hur den är sydd är oerhört genomtänkt
* Den är utan tvekan den skönaste hammocken jag har suttit i. Som stol, viloplats på dagen, att halvligga i. Allt detta spöar Safarin alla andra hammockar.
* Den är luftig och man kan lätt ha lite saker i hammocken och dessutom hitta dessa samtidigt som du använder den som sovplats.


Jag tänker definitivt köpa en längre fram, men just nu testar jag en Bridge hammock från Jacks r better, så detta test ska slutföras först. :)
 
Well, det blev ingen Hammock natt för mig härom natten då yngsta dottern blev magsjuk och min sambo blängde ilsket på mig när jag frågade om hon klarade sig själv.

Däremot så har jag legat i min DIY gathered end matta med Underquilten från UKhammocks nu i nån timme och måste säga att den får mer än godkänt!

Ser fram emot att då köra en helnatt under veckan och ett par dagar/nätter i skogen.

Förresten, finns det något hammock folk i Sthlms trakten som skulle vilja göra en tripp tillsammans?
 
Fotografiskt: Jo jag vet, tro inte att jag sneglar på Er tråd för jämnan, inte alls avundsjuk nej då!
Är just det där med vägarna förbi dom är problemet, men jag ska komma ihåg att man är välkommen:)

Under tiden får jag fortsätta övertala släkt och vänner att hänga med, och tills dess jag lyckas får man hänga själv ( vilket iof inte är helt tokigt )

Skickat från min GT-N8010 via Tapatalk 2
 
Hejsan mina hängande vänner! :)

Då var premiärturen i hammocken klar, och jag förstår ju att ni fastnat för det. :)

Första turen vart i en snugpak jungle hammock. dög alldeles utmärkt då det var ca22gader varmt hela natten lång och helt vindstilla.

Känner nu att jag vill ta mitt hängande ett steg längre.
har gett mig ut i hammock vimlet och sett det finns en hel uppsjö med tillverkare och modeller

Så min fråga är vad ska man ha?

den ska ju självklart myggnät.
sen får den gärna vara rymlig. (har ett downmat 9 som jag vill kunna få plats med om det blir kallt)
UQ vill jag inte ha med just nu för planen är väl och hänga när finvädret är framme.

Har sneglat på
http://www.ddhammocks.com/product/dd-frontline-hammock

ser ut som det är mycket enklare och spänna upp myggnätet på denna en den jag har idag.
det gillar jag!
Enkelt är bra. :)


Ös på med era tips nu och smärtgränsen ligger nog runt 1000lappen.

Och så en bild från helgen! och ja dd xl-tarp eller liknade står med på inköptlistan. ;)
 

Bilagor

  • 2013-07-20 07.02.52.jpg
    2013-07-20 07.02.52.jpg
    53.1 KB · Visningar: 783
DD-hammockar har ungefär samma upphängningsanordning för myggnätet som din nuvarande hammock, och är väl rätt lik i övrigt också skulle jag påstå. Det enda du får (tror jag) är att en DD-hammock har dubbel botten så du kan lägga ditt liggunderlag där.

Att få en hammock för under tusenlappen kanske blir knepigt, inte omöjligt, men rätt svårt. Är du storvuxen är dessa hammockar att rekommendera:

Warbonnet Blackbird
Woodsman X
Hennessy Hammocks större modeller, de Lux eller Safari.

Var inte rädd för att blanda från olika märken, utan hitta en kombination som är optimal för dina behov.

...är det enkelhet du är ute efter är definitivt Hennessys hammockar att rekommendera då dessa är lätta att spänna upp och har integrerad tarp. Vill du ha möjligheter att sova på marken är DD- Frontline hammocken för dig. Den har vattentät botten. Dock får du då lätt problem med kondens. Inte ett jätteproblem enligt många dock, som har sådana.

DD-hammocks har precis släppt en ny model också, som kanske är intressant för dig. Går snart köpa i Sverige och heter DD - jungle hammock:

jungle_hammock2.jpg
 
Välkommen tll jungeln av möjligheter! En av tjusningarna eller förbannelserna beroende på hur man är lagd är just den uppsjö av valmöjligheter man får. De märken som Lasse nämnde är alla utmärkta. Jag har erfarenhet av Blackbird, Woodsman X, DD Scout (för barn) samt DD Frontline. Blackbird och Woodsman är snarlika i hur man ligger i dem. Frontline har jag ännu inte sovit i (det är frugans) men den har inte samma "footbox" som de båda andra. När jag provlåg den efter att ha riggat efter DD:s instruktioner så blev jag inte så förtjust eftersom sidorna veks in över mig. När frugan har legat så har vi hängt den betydligt slakare vilket verkar funka bättre.

En av parametrarna är hur du hänger upp hammocken. I enkelhet vinner Blackbirden med sin "adjustable webbing". Woodsman har trädkramare + woopieslings och DD sina rep. Det enda jag är lite fundersam på kring Blackbirden är om regnvatten som rinner längs bandet droppar av vid spännet.

Vad gäller liggunderlag så lutar min erfarenhet åt att ha ett så tunt och följsamt som möjligt. Uppblåsbara som t.ex. Downmat skall inte fyllas helt. Jag har upplevt att man glider av dem (antingen att de flyttar sig eller att man själv rör sig bort från dem. Nu kör jag med det tunnaste crap-liggunderlaget från Jula tillsammans med ett gammalt cellplastunderlag som jag kapat av på mitten. Ena halvan vrider jag ett kvarts varv och placerar under bålen. Det ger en bred täckyta.

Om du finns i Stockholmstrakten så skulle vi kanske kunna träffas för att utbyta erfarenheter. Inbjudan gäller självklart även FarmerJoe och alla andra 08:eek:r. Själv bor jag i Järfälla och kan föreslå några platser med bra skog där man ryms några stycken.
 
Som andra redan sagt, välkommen till en ny värld:)

Mina erfarenheter sträcker sig till DD Camping hammock och min DIY hammock.

Har legat en natt med liggunderlag i hammocken men fastnade inte riktigt för det, inte för att det inte funkar eller var obekvämt men jag testade en UQ ( hemmagjord ) och det var fantastiskt skönt.

Nu har jag precis skaffat en UQ för UKhammocks och är ännu mer biten.

På punkten myggnät till hängmattan så har många inbyggda sådana, har själv DD hammocks lösa nät men kommer ordna ett eget för det nätet är lite för litet för min smak.

Tord: Jag är intresserad, bor i Enskede men har inga problem att åka en bit om så krävs.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg