Hammock

På punkten myggnät till hängmattan så har många inbyggda sådana, har själv DD hammocks lösa nät men kommer ordna ett eget för det nätet är lite för litet för min smak.

Kan man köpa detta lösa nät nånstanns på nätet? Helst från en svensk butik om det går? Jag vill ha ett "strumpnät" till min hammock.

Enkel träff i busken?

@FarmerJoe (och alla andra intresserade). Så här sista veckan på min semester lutar det åt att jag får lite tid för mig själv. Min plan som den ser ut nu är att ta pendeln till "någonstans" söder om Stockholm för två nätters utflykt. Jag är inte ute efter långvandring, vill bara komma ut och ta det lugnt i busken. Om någon vill träffas för att utbyta erfarenheter eller kika på andras utrustningar så kan vi kanske synka ihop nåt. Jag har en Woodsman X med liggunderlag och ett Hennesy Tarp. Hänger upp hängmattan med tree straps och woopieslings.

Med risk för att låta "eremitig" så är mitt huvudsyfte lite "alone time". Jag har absolut inget emot om någon vill göra sällskap på lägerplatserna, längs vandringen och/eller snacka lite skit under främst lördagen, då hade jag inte skrivit detta, men räkna inte med min odelade uppmärksamhet :)

Jag skriver inte heller ner några detaljer kring min rutt här, det tar vi på PM om någon/några är intresserade av detta.

Tackar alla för svar!
vart ju självklart tvungen och spänna upp hängmattan (Snugpaken) i trädgården och pröva hur det gick och ligga i olika ställningar och olika slakhet på linan.

Det var ju en himla skillnad märkte jag. lyckades hitta ett läge som det gick alldeles utmärk på o ligga på diagonalen med. :)

Vännerna mina vart så sugen så det blev ett litet gruppköp!
beställningen slutade med 3st dd frontline. 1st dd xl-tarp och en vanlig 3x3meter tarp från dd.
frontlinen hade några smarta lösningar som jag saknar på min idag. så för enkelhetens skull blev de en sån.

Hoppas man nu kan trycka ihop 2 st mattor under en tarp. såg nån video på det och det såg ganska smidigt.

Tord! hade gärna kommit och sett din och era andras hammockar men bor i oslo så tyvärr lite långt och åka..
Hade ju vart en smidigt tillfälle och verkligen få se skillnader på olika hammockar också!
För känner jag mig själv rätt så kommer ju frontlinen sluta som utlåns hammock, och en bekvämare inhandlas i slutändan. :)

Mvh Sven

Det går alldeles utmärkt att få plats med två hammockar i en DD XL-tarp. Det knepiga är att hitta tre eller fyra träd som stämmer för ändamålet, men det är ju en helt annan femma. Gott med nytt köp! Grattis! :)

Sven, jag har lagt upp en video på youtube (sök bara på mitt namn) där jag visar lite av ett sätt att hänga upp två hammockar under en tarp. Finns några varianter, men jag tror att antingen som våningssäng eller i triangel med fotändarna i samma träd och huvudena i träd bredvid varandra är gångbara. Den senare kräver ju träd som står lämpligt till, den förra lite akrobatik om det handlar om en vuxen som skall upp i överslafen :)

En annan variant är att rigga så att hammockarna fästs mot samma träd, men på var sin sida av stammen. Ju grövre träd desto längre mellan centrumlinjerna på hammockarna. Det skapar en viss grad av intimitet så det kanske inte är för alla. Kanske passar bäst för barn? En variant på det är att använda en "spacer bar" för att sprida två hammockar.

Tord: Ensam tid utan massa måsten och barn och frugan är samma anledning som jag har när jag ger mig iväg, så där tänker vi likadant.

Men som du säger, lite skitsnack och en klämma och känna session är alltid trevligt, men likt dig så vill man ju inte bo på varandra.

Dock så vet jag inte hur det ser ut denna vecka, är på Öland och vänder hemåt till veckan någon gång.

Men jag tycker klart att det känns kul att det finns "hängande" folk i Sthlm också, särskilt om man kan tänkas ses vid tillfälle.

Btw så ligger jag nedbäddad i min sovsäck i hängmattan i detta nu och ska nog snart låta mig vaggas till sömns.

Skickat från min GT-N8010 via Tapatalk 2

Köpsugen

Hej!
Jag är ny här på Utsidan och även ganska grön frilufsare. Men i helgen var jag och en kompis ute och paddlade och tältade. Efter 2 nätter på liggunderlag på marken är jag nu MYCKET sugen på att köpa en hängmatta.... :)

Jag har läst alla 480 inlägg och är nu fortfarande förvirrad, fast på en högre nivå. :)
Det är grymt värdefullt att läsa allas erfarenheter och ta del av kunskaper och tips.

Det lokala utbudet begränsar sig här i Halmstad till Ticket to the Moon-hängmattor, och de känns inte som ett alternativ för mig då jag vill ligga så rakt som möjligt.
Känns lite lurigt att beställa från USA/UK utan att ha "provlegat" modellen.

De jag tittar på i nuläget är
- Hennessy Explorer Ultralite eller Hyperlite med en större tarp (Hex eller Typhoon/Monsoon) http://www.hennessyhammock.com
- Jacks R Better, deluxe eller ultralight (fast det varkar ju bra med dubbelbotten på deluxen... jag är mycket frusen av mig på natten nämligen) http://www.jacksrbetter.com/shop/bear-mountain-bridge-hammock-deluxe/ Någon här som har en sådan och kan uttala sig om sovkomfort? Jag är 172 cm och väger 65 kg, kvinna.
- Warbonnet Blackbird (fast här får jag inte riktigt kläm på de olika modellerna, och det där med fotbox vet jag inte så mycket om)

- köpa till underquilt/göra egen. Oavsett så är isoleringen jätteviktig för mig, eftersom jag som sagt brukar ha vintertäcke långt in på våren, VARMT ska det vara helt enkelt :)

Mycket tacksam för alla tips och köpråd, evtl om du har en du är nöjd med som man kan få hyra en natt och testa i Halland eller Göteborgområdet.
Tack på förhand
hälsar
Martina

Hej Martina, roligt att du tycker om tråden. Jag är också mycket frusen av mig och använder en underquilt för vinterbruk året om. Och om du verkligen vill få ut max av din hammock är faktiskt det där med värmen underifrån helt avgörande. Jag (och många andra här såklart) kan ge dig tips på hammockar. Men det finns en uppsjö av olika som du säger. Värme är avgörande har du skrivit, men vad har du för budget? Fler önskemål om hur den ska vara?

Jag har haft en Hennessy Explorer ultralite, en riktigt bra lösning. Det finns två varianter, en med ingång underifrån (inget jag gillade), och med dragkedja.

Jag ligger i skrivande stund i en Jacks R Better De Lux, och den är också bra. Väldigt mycket vingligare än "vanliga" hammockar", och dessutom betydligt smalare över axlarna. Kanske inget dilemma för dig i och för sig.

Vill du hitta en 100%-ig lösning värmemässigt ska du definitivt köpa en underquilt. Blir du biten av den här typen av sovplats kommer du ändå förr eller senare köpa en, så mitt råd är att bita i det sura äpplet (de kostar en slant), och sedan njuta av att kunna sitta/ligga varmt och skönt året om.

Ställ gärna lite mer konkreta frågor så ska jag/vi försöka besvara dessa efter bästa förmåga.

Jag bor strax utanför Göteborg, och du är välkommen att komma hit och testa den här om du vill. Fungerar ner till -19 grader. :)

IMG_9788.JPG

Martina, ett par snabba inlägg. Det finns några svenska leverantörer av Hennesy och DD Hammocks. I Storbrittanien har ett antal av oss anlitat UK Hammocks och jag törs nog säga att ingen är besviken på deras produkter eller kundservice, de är även återförsäljare för Warbonnet (men de brukar sälja slut ganska omgående). Som du säger så är det nog rätt väsentligt att testa utrustningen om möjligt.

Warbonnet Blackbird och UK Hammocks Woodsman X är nog rätt snarlika i hur man ligger. Det skillnader som finns ser du rätt enkelt på deras produktvideos. Jag har legat i båda om du har några funderingar. Båda är mycket bra och definitivt något jag kan rekommendera.

Du nämner dubbel botten. Den har i sig ingen praktisk skillnad vad gäller värmeisolering. Den största anledningen till dubbelt tyg är främst hållbarhet (de kan ta tyngre personer) och dels att man kan stoppa in liggunderlag där. Någon form av värmeisolering/reflektor är ett måste om man inte sover i tropisk värme. Nu på sommaren använder jag ett tunt vanligt liggunderlag från Jula vilket nog får representera ena änden av budgetspektrat och i den andra ligger som nämnts ett undertäcke i dun vilket bör vara oslagbart vad gäller komfort. Som Lasse sade är det bara att komma med funderingar så hjälps vi åt att svara på dem :D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg