Tack för svaret Lasse!
Tyvärr befinner jag mig i Norrland så jag kan inte vara med på er träff men det hade varit intressant att ta del av era erfarenheter. Jag tänker mig att använda den under sommar och höst och är beredd att betala för att få bra kvalité. Därborta användes ibland även hängmattor som en möbel hemmavid och det var skönt att dåsa bort en stund i värmen. Hur ser marknaden ut i Sverige när det gäller återförsäljare ? Jag har förstått att det finns några som säljer via sin webbbutik.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad det gäller leverantörer finns vissa i Sverige och vissa inte.
Exempel på försäljare:
Hennessy och DD-hammocks:
Utomhusbutiken
Momojord
Husky Gård
Husky Gård säljer också Mosquito hammocks.
Vill du köpa andra märken såsom Warbonnet eller Woodsman X:
UK-hammocks
Flera leverantörer ovan säljer även hammocktillbehör såsom tarpar och underquiltar. Tja, och allt det där andra som man kan behöva för att få sin utrustning perfekt för sitt ändamål.
Är kostnaden inget problem skulle jag rekommendera dig att köpa en Hennessy Warbonnet eller Woodsman X. Till detta köper du en tarp med sidoskydd. Sen investerar du i en underquilt eller ett liggunderlag med dunfyllning såsom t ex. Exped Downmat eller liknande.
Det går alldeles utmärkt att sova i en sovsäck men många använder sig av så kallade top quilts:
Här är en Warbonnet Blackbird 1.1 med underquilt:
Tarp med sidodörrar:
Detta är givetvis ett urval av alla de olika hammockar som finns, men dessa är lättas att köpa i EU.