Hammock

Ni som syr egna UQ´s eller underblanket´s var har ni i och vad använder ni för material i yttertyget?

Jag har funderat på att köpa en UQ men finner inte riktigt precis det jag vill ha och jag syr då mer än gärna en egen. Jag har t.ex en Hennesy hammock och på den finns ju linor på sidorna av hammocken så att man kan "spänna" ut den, den möjligheten försvinner ju i princip med alla UQ. Dessutom har jag funderat på att sy in en dragkedja så att jag kan fylla eller plocka ut isolering (vad det nu kan vara?) eller till och med ett liggunderlag beroende på årstid.

En del har använt Snugpak underblanket och den är helt klart intressant, den har rätt mått och den kostar inte heller skjortan men hur bra är den? Är den för varm på sommaren? Kan man sova utan sovsäck istället?
 
Ni som syr egna UQ´s eller underblanket´s var har ni i och vad använder ni för material i yttertyget?

Jag har funderat på att köpa en UQ men finner inte riktigt precis det jag vill ha och jag syr då mer än gärna en egen. Jag har t.ex en Hennesy hammock och på den finns ju linor på sidorna av hammocken så att man kan "spänna" ut den, den möjligheten försvinner ju i princip med alla UQ. Dessutom har jag funderat på att sy in en dragkedja så att jag kan fylla eller plocka ut isolering (vad det nu kan vara?) eller till och med ett liggunderlag beroende på årstid.

En del har använt Snugpak underblanket och den är helt klart intressant, den har rätt mått och den kostar inte heller skjortan men hur bra är den? Är den för varm på sommaren? Kan man sova utan sovsäck istället?

Sy är inte min grej, fast jag kanske kan besvara de andra frågorna.

1. Möjligheten att spänna ut hammocken med linorna försvinner inte. Om du vill går det ju dessutom att sätta i öljetter i din UQ så du kan trä därigenom om du vill ha den väldigt långt upp.

2. Dragkedja lät ju faktiskt som en riktigt fiffig lösning, åtminstone om du har syntetfyllning

3. Snugpak underblanket är en UQ med för och nackdelar. Den är väldigt varm och nästintill vattentät. Huruvida den är för varm för sommaren beror på hur varm du själv är. Jag kan utan problem använda den då. Den fungerar lätt ner till -16. Du behöver ju i och för sig alltid något över dig, annars fryser du ändå. en UQ är till för att värma över ryggen. En annan fördel med just Snugpak är att den är större än genomsnittet så du kan dra upp den långt, och få en ökad isolering kring dig.
Nackdelarna är som jag ser det två. För det första är den bulkig och tung. Nerpackad blir det ungefär som att ha med sig en extra höstsäck i syntet. För det andra är upphängningsanordningarna vid kortsidorna märkligt konstruerade så man får trixa en del för att få det rätt.

Men i den här branchen är det ju rätt populärt att modifiera friskt. Köper du en hittar du säkert ett bra sätt att sätta upp den.

Om jag skulle be någon sy en UQ till en Hennessy till mig skulle jag definitivt be om att få en assymetrisk. du ligger ju på diagonalen, vilket gör att en rak UQ blir något konstig i formen när du ligger i hammocken.
 
1. Möjligheten att spänna ut hammocken med linorna försvinner inte. Om du vill går det ju dessutom att sätta i öljetter i din UQ så du kan trä därigenom om du vill ha den väldigt långt upp.

Precis, jag vill ju ha den rätt högt. Öljetter kan inte ha negativ inverkan på isoleringen (då menar nämnvärd)?

2. Dragkedja lät ju faktiskt som en riktigt fiffig lösning, åtminstone om du har syntetfyllning

Visst låter det fiffigt! :)

3. Snugpak underblanket är en UQ med för och nackdelar.
Men i den här branchen är det ju rätt populärt att modifiera friskt. Köper du en hittar du säkert ett bra sätt att sätta upp den.

Ja, det verkar ju så! Visst att den är lite bulkig men syftet i nuläget är inte vandring iofs utan snarare latmaskiga skogsturer... Alternativet är ett liggunderlag och ska liggunderlaget inte bli bulkigt så hamnar vi på lite dyrare och uppblåsbara liggunderlag som i sin tur verkar lite bökigt att ha i hammocken.

Ja, uppfinningsrikedomen tryter inte än. :)

Om jag skulle be någon sy en UQ till en Hennessy till mig skulle jag definitivt be om att få en assymetrisk. du ligger ju på diagonalen, vilket gör att en rak UQ blir något konstig i formen när du ligger i hammocken.

Det är sant, har funderat lite på det men har inte riktigt blivit kompis med hur jag ska sy för att få till den assymetrin utan att det blir för komplicerat.

Tackar för input!

Jag använde tunnast möjliga dun/fibertäta tyg från extremtextil, billigare material går säkert också bra. Det man gör hängmatta av är billigt och tunt/lätt.
Tack för tipset!
 
Med små öljetter i din UQ blir värmeförlusten försumbar skulle jag tro. När det gäller utbytbara foder i en underquilt finns det en hammock som istället för quilt har fickor undertill. När det blir kyligt lägger du bara i vad du vill där såsom egentillverkade delar, kläder eller liknande. Ganska fiffigt också. Vet inte hur bra det funkar, men skulle tro att det blir riktigt bra.


Här är en demonstration kring hur en Snugpak underblanket kan sättas upp. Jag trixade länge, och tror nog att detta är det sätt som är mest effektivt.

http://www.youtube.com/watch?v=avqbSuXu0w8
 
Jag sydde en egen underfilt av nåt vattentätt nylontyg som jag hittade i sy affären och som foder/stoppning så tog jag polyester. Syntetväven har sybutikerna på rulle och den finns i 2 eller 4 cm tjocklek, jag tog den som är 4 cm.
Tyget är 150 cm brett och jag tog 4 meter långt som jag vek på hälften. Underfilten blev då 200x150 cm
På långsidorna sydde jag kanaler i vilket det löper en 3 mm gummilina längs hela filten.
Kortsidorna är också med kanaler och gummilina med linstopper så att den går att dra ihop.
Tyget är så pass tätt att det samlar en massa luft så loftet blir betydligt mer än de 4 cm som fodret/ fyllningen bygger. Jag hade den i vintras och med ett tunnt liggunderlag i hängmattan när det var ca: 20 minus, den fungerade perfekt.
Pris för tyg, foder, gummilinor och packpåse ca: 600:-

Jag hänger upp den med att knyta ett par öglor på gummilinorna som jag bara trär över alupinnen i knuten "marlin spike hitch"
Kotsidorna drar jag bara ihop för att tajta till så det inte blir kalldrag.
En liten film hur det ser ut finns här.
 
Hej,

Jag har bytt all hardware till Dutch's grejor.

I tarp ridgeline har jag i ena endan Tarp Flyz och i andra ändan Dutch hooks. Linan är 1,75mm Samson zing.

Till hammocken har jag Dutch clips och Dutch Buckles.
- UK Hammocks har allt de här i lager.

Man ser dom bättre i http://www.outdoortrailgear.com/cottage-industries/dutchware/dutchware-view-all-products/ sidor.

De här gör livet så mycket enklare när man behöver inte knyta linor, och speciellt slipper man att öppna dom på morgonen.

Mvh Simo
 
Jag har en UK Hammocks 3/4 underfilt (vet in om jag sagt det tidigare), men tycker att den kunde vara lite bredare. Längden är dock mycket bra. Så det gäller verkligen att få upp den så högt upp som möjligt för att både motverka kalldrag undertill som ger CBS och för att få upp den på axlarna.

Jag har inte dragit åt den så hårt i ändarna, för när jag gör det så får jag en glipa mellan hängmattan och underfilten i rumptrakten som gör att det blir lite kallt.
Jag har heller inte skaffat några triangle thingies, quilt hooks eller andra gadgets för att lyfta linorna. Istället löste jag det med att helt sonika dra upp dem och dra dem runt en pinne :)

PhotoGrid_1366899758113_zps4b67d9d0.png


Det här har iaf varit väldigt bra för mig den natt jag har testat det, så jag har ingen jätteerfarenhet av det, men det funkade fint i nedåt -5 grader C iaf :)
__
Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Närken Hammock för 2 personer Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11

Liknande trådar