Första testet av Hennesy Hex Rainfly tarp
Ger mig på min första post med bilder, får se om jag får till det som jag vill
Edit: Nej, förstår inte hur jag skall göra för att få uppladdade bilder inspträngt i texten.
Eftersom det mesta jag lär mig kommer från amerikanska forum/filmer så kommer jag använda engelska uttryck. Vill någon föreslå svenska namn på knopar och annat så är ni hjärtligt välkomna att kommentera.
Hur som helst. Jag har beställt en Woodsman X DL från UK Hammock, väntar på den. Från Momojord beställdes tarpen nämnd ovan samt en uppsättning snakeskins. Dessa har levererats. Jag har fastnat för en uppsättningsvariant som Derek Hanson beskriver
här. Jag hade innan utflykten till naturen riggat upp grejorna i vardagsrummet, men "missade" att hans tanke är att ridgeline och tarp skall förvaras separat. Jag hade trätt i lina genom tarp och "snakeskinnat" det hela. Vad gäller lina så plockade jag bara ett kakelsnöre(?) från Classe. Det är alltså inte tvinnat murarsnöre, utan lite grövre. Ett par enkla karbiner från samma plats.
Bild 1. Första upphängning.
Här var hela paketet ihopsatt från scratch.
Bild 2 Detalj fasta sidan.
Här knyts helt enkelt karbinen fast med lämplig knop. Min personliga favorit är en bowline.
Bild 3 Detalj rörliga sidan.
Längre ner längs linan gör man en prussik med fastgjord karbin. Denna sida används för att justera tarpens plats på linan samt att spänna det hela.
Bild 4. Här har jag använt det korta fasta snöret som sitter på tarpen för att fästa karbinerna i i stället för D-ringarna. Syftet är att längs detta snöre få plats för snakeskinsen.
Bild 5. Översikt.
Bild 6 Detalj på skinsen i ändarna.