håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

Klassklyftorna har minskat inom friluftslivet.

Friluftsliv skiljer sig inte från andra mänskliga företeelser i den meningen att välbärgade har större handlingsfriheter än mindre välbärgade att göra det dom har lust med. Detta gäller i synnerhet aktiviteter långt borta som att paddla i Kanada eller vandra i Patagonien.

Däremot har vissa meningsfulla former av friluftsliv en låg ekonomisk "inträdesbiljett". Idag har nästan hela Sverige tillräckligt med snö för turskidåkning som man inte behöver resa långt för att komma åt. Längdskidor och pjäxor har nog dom flesta tillgång till.

Sommartid så har även stadsbor nära till fina naturområden lämpade för vandringar. Många utrustningskrävande aktiviteter är dessutom åtkomliga genom att hyra grejorna (paddla kajak) Det går alltså alldels utmärkt att komma ut i naturen utan att det måste kosta skjortan.

Sedan finns naturligtvis den "kulturella" aspekten i det att "välutbildad medelklass med stillasittande arbete" kanske har friluftsliv som fritidsintresse i högre utsträckning än "lågutbildade låginkomsttagare med fysiskt krävande arbete" men det tror jag faktiskt gällde mera förr än nu så man kan lika gärna hävda att klassklyftorna minskat inom friluftslivet.
 
En undersökning visar att om man studerar klyftorna vad gäller konsumtion (och ledig tid) så minskar dessa. Dvs, de som anses fattigast har ökat sin konsumtion (och har mer fritid) relativt de som ses som rikast.
Rimligtvis borde just detta avspegla sig även i idkandet av friluftsliv.
 
Detta är i själva verket en folkhälsofråga

Jag kom in i debatten i efterskott och har inte läst alla inlägg i detalj men frågan är befogad och mycket viktig. Flera av er som debatterat har tagit upp det faktum att färre och färre barn kommer ut i naturen, oavsett samhällsklass. När jag växte upp (i ett arbetarhem) på 60- och 70-talet så tog mina föräldrar med mig ut i skogen vareviga helg. Vi hade inga fina saker med fick snart goda kunskaper i hur man klarar sig i naturen. Jag gick tidigt med i scoutrörelsen och upplevde många hajker med enkla friluftsprylar. Så småningom kunde jag efter mycket sparande byta ut en del grejer mot bättre saker och vissa av dessa har jag kvar ännu efter 30-35 år. Inte dyrt i efterhand även om det var stora investeringar för mig då.
Dagens barnfamiljer väljer allt för ofta att åka till ett köpcentrum på lördag-söndag i stället för att gå ut i skogen. Detta är inte i första hand en klassfråga utan mer ett tidsfenomen. Jag är scoutledare och har ofta med mig barn i olika åldrar ut på både dagsutflykter och övernattningar. Många av dessa barn kommer från familjer som har ekonomiska resurser men som ändå aldrig skulle komma på tanken att göra något mer friluftsaktigt än en timmas promenad på en grusad väg. Det är därför som friluftsfrämjandet, scoutrörelsen, fältbiologerna och liknande organisationer är så viktiga idag. Om ni vill göra en insats för att sprida friluftslivet till de unga så engagera er som ledare i någon av dessa organisationer. Då gör ni en insats för alla samhällsklasser och för folkhälsan.
 
Hur behålla ungdomar

Denna tråd går samtidigt som Mammons tråd löper vidare. Tycker att det är lite skojj :)
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=461949

BZ

Tältnätter kan bli ganska billiga om man slår ut dessa på tältets livslängd och antalet personer som övernattar i tältet. Men visst är jag en prylnörd och lite stolt över det också, hoppas detta faktum inte stöter bort någon.

Jag tycker det är bra att flera tar upp behovet av att rekrytera ungdomar till scouting friluftsfrämjandet fältbiologer etc. Fotboll friidrott och andra idrotter engagerar dock fler ungdomar, man kan undra varför?
Överhuvudtaget så håller barn och ingdomar ofta på med så många aktiviteter att vissa måste väljas bort och då är det ofta friluftsaktiviteter som stryker på foten. Hur kommer det sig?

Thure
 
Intressant reflektion...

Denna tråd går samtidigt som Mammons tråd löper vidare. Tycker att det är lite skojj :)
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=461949

BZ

Vi klämmer helt klart på ett I-landsproblem här... Måhända är det kanske ett tidsfenomen och inte ett ekonomiskt/statusfenomen...

Möjligen kan en god sak med det misslyckade Köpenhamnsmötet (klimat) bli att vi får en ny "grön" friluftsvåg som leder till fler unga gröngölingar (läs nybörjare) i skog och mark... Närturism istället för fjärrturism. Tanken slog mig när jag blev omblåst av ett par ungspolingar i skidspåret i Ågesta i söndags... ;-). Det vore riktigt kul... men kanske bara en förhoppning...

Allt gott/Dag
 
Tycker att klassbegreppet är en återvändsgränd speciellt i vårt snabbförändrade arbetsklimat. Vi har ALLA betydligt mer pengar OCH fritid än vad våra föräldrar och farföräldrar hade. Ändå var de betydligt mer ute i naturen än vad vi är. Vi har ALLA råd att köpa betydligt bättre friluftsprylar och resa mer än vad våra föräldrar och farföräldrar gjorde och ändå är vi mindre ute i naturen än vad de var, eller kanske just därför.

Det handlar nog mer om vilken grupp vi vill tillhöra och vilka attribut som är viktiga där än brist på pengar. Friluftsliv är nog mer prioriterat inom vissa grupper än andra. Vi hittar ännu mer skillnader mellan infödda svenskar och invandrare och det har inte heller med pengar att göra. Bland exempelvis de araber jag känner så skulle de aldrig komma på tanken att åka upp till fjällen.

Socialgrupper är betydligt mer komplicerade än bara utbildning och tillgång på pengar och de blir mer komplicerade för varje dag.
 
Tältnätter kan bli ganska billiga om man slår ut dessa på tältets livslängd och antalet personer som övernattar i tältet. Men visst är jag en prylnörd och lite stolt över det också, hoppas detta faktum inte stöter bort någon.

Jag tycker det är bra att flera tar upp behovet av att rekrytera ungdomar till scouting friluftsfrämjandet fältbiologer etc. Fotboll friidrott och andra idrotter engagerar dock fler ungdomar, man kan undra varför?
Överhuvudtaget så håller barn och ingdomar ofta på med så många aktiviteter att vissa måste väljas bort och då är det ofta friluftsaktiviteter som stryker på foten. Hur kommer det sig?

Thure

Det beror på att man aldrig hamnar i mediabevakningens intresse, inga reklampengar, inga sponsorer, ingen ser upp till en kunnig friluftsmänniska, de kan inte säljas till klubbar för miljoner och de får ingen gratisbil etc...pengar pengar pengar....
 
Jag anser att ett aktivt friluftande kräver en smula av nyfikenhet, respekt, inspiration, passion, engagemang och självförtroende.

Det är egenskaper man kan få eller inte få med sig oberoende av var man kommer ifrån, det har inte med samhällsklasser att göra egentligen. Det är egenskaper som bara trygga människor kan förmedla.

Om jag har rätt är det kanske inte så konstigt att de man möter på kungsleden är "väldigt trevliga, vanliga Svenssons".


Anekdot; (läs om du har tid och lust)

Min passion är klippklättring. Utrustningen är svindyr men jag och mina klättrande vänner är absolut inga höginkomsttagare. Man får prioritera bort annat (krogen och innerstadslägenheten) och köpa då och då när man har råd. Det mesta köper man bara en eller ett par gånger under sin utveckling och snart har man ett bra klätterrack, lite vettiga kläder och en fungerande campingutrustning. Det behöver bara kompletteras nån gång ibland med ett par skor eller några slingor. Det känns inte så farligt.

Under de senaste åren har vi faktiskt rest jorden runt och klättrat på de häftigaste platser (Wales, Skottland, Norge, Frankrike, Grekland, Italien, Kroatien, Thailand, Vietnam, Sydafrika, USA). Superbudget naturligtvis, all mat på trangiat och alla nätter i tält men ändå. Vad man har inte sett och upplevt.

OCH alla har vi arbetarklassbakgrund och jobbar med ställningsmontage-/repaccess. Vanliga knegaryrken. Vi jobbar massor i perioder, sparar och reser sen väldigt simpelt. Hyr en "Rent-A-Wreck" och lastar in mat från marknader och liknande innan vi drar till bergen.

Det handlar om PASSION och SJÄLVFÖRTROENDE, inte utbildning och hög lön.
 
Det handlar om PASSION och SJÄLVFÖRTROENDE,...

Det är det där jag tror orsakar "klasserna". Den stora "svenne-massan" är rätt generellt ganska rädda för att inte hinna med de nya trenderna, och hinner alltså inte utveckla passionen och har knappast självförtroende nog att bryta konventionerna.

Man märker vissa saker tydligt på en liten ort som Lysekil. När jag bodde i Stockholm var det klart mycket större social bredd i de aktiviteter jag sysslade med (mest mtb). Här i Lysekil känner man sig för socialt klart mer medvetet. Kajakpaddling blev t ex snabbt väldigt populärt bland de mer utbildade när författarinnan Viveka Lärn höjde det till skyarna. Klättringen här har även den lite bekymmer med att den uppfattas som lätt akademikerdominerad. Det stämmer iofs inte imho, men om de mest synliga klättrarna är marinbiologer så kan det ju lätt ses så.

Själv sysslar jag bl a med bouldering och kör helstel mtb på graniten. Båda sysslorna anses som "extrema" av de adrenalinmässigt lågintensiva friluftsmänniskorna. Det är främst bland dessa lågintensiva (t ex vandring, kajak, längdskidor, långfärdsskridskor etc) som jag upplever att fokuseringen på utrustningens prylstatus är högst. Deras prylfokusering är i argumentationen för ganska skitnödigt lik t ex de som pimpar gamla Volvo:ar, spelar "avancerad" golf eller seglar fort. Jag tror det handlar om att höja sin status i förhållande till andra, och att själva passionen inte finns där.

Jag har f ö blivit kallad kapitalistsvin p g a ägande av två Hilleberg Nammatj, ett gäng Klättermusen-ryggsäckar och en del annat "dyrt". Det verkar som om prylar köpta för att vara länge retar vissa mer än något annat :D
 
Jag har f ö blivit kallad kapitalistsvin p g a ägande av två Hilleberg Nammatj, ett gäng Klättermusen-ryggsäckar och en del annat "dyrt". Det verkar som om prylar köpta för att vara länge retar vissa mer än något annat :D

Det är naturligtvis elakt och fel att kalla varandra öknamn. Fy på dem! Men det kan ju bottna i att utrustningen du nämner representerar mer pengar än vad många har till förfogande för t ex tältköp. Har man 3000 kronor näven så har man, då är det skitsamma om det i längden blir billligare med det dyrare tältet. Att låna pengar är ju ingen vidare lösning. Antingen så köper man ett 3000-kronors tält eller så tältar man inte den sommaren. Jag vet vad jag väljer.

//A
 
Jag har f ö blivit kallad kapitalistsvin p g a ägande av två Hilleberg Nammatj, ett gäng Klättermusen-ryggsäckar och en del annat "dyrt". Det verkar som om prylar köpta för att vara länge retar vissa mer än något annat :D

Jo, till viss del är det nog så. De ser vad man har, men de har inte en aning om vad man kanske prioriterat bort eller dessvärre saknar. De sitter med sina platt-tv, X-box, nya bilen osv...och ska ha.

Det är synd om människorna...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg