håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

att nyttig mat är dyr vet man ju och skräpmat är billigare därför blir dom som är fattigare feta och man vill inte röra på sig ju.
Den där myten har jag läst många gånger. Men havregryn, ris, potatis, mjölk, lök, bönor, äpplen, pasta, margarin, rapsolja, bacon, blodpudding och en massa andra råvaror och halvfabrikat som knappast kan räknas som "skräpmat" är oftast väldigt billiga.

Fethet beror knappast på fattighet. Åtminstone inte direkt.

att nyttig mat är dyr vet man ju och skräpmat är billigare därför blir dom som är fattigare feta och man vill inte röra på sig ju.

Nej, nyttig mat är inte dyr, den kräver möjligen en lite större arbetsinsats.
Det är där problemet ligger, det är jobbigare att äta nyttigt än att köpa Findus färdigmat.
Orkar man inte ens sköta sin kropp sâ mycket att man ger sig ut och promenerar lite nu och dâ för att hâlla vikten under kontroll sâ orkar man inte laga mat heller.
Men det är ju praktiskt att ha nâgot att skylla pâ.

Jag är övertygad om att god kosthâllning och intresse för utelivsaktiviteter ofta är förknippad med hyfsat god utbildning vilket i förlängningen innebär att välutbildade lever längre.

En risk i den andra ändan av skalan är att välbetalda jobb ger mindre tid över till fritidsaktiviteter p g a engagemang, krav och âtaganden vid sidan om ordinarie tjänst och det är väl dâ de mer tidseffektiva men dyrare utflykterna görs.

Beträffande utrustning sâ tittade jag som hastigast pâ prylmarknaden här pâ US och pâ Blocket och bra ryggsäckar hittar man för 300-400kr, sovsäckar för 500kr och tält finns ocksâ för kring femhundringen.
Och dâ är det rätt bra grejer. Lägg till en femhundring till för ett kök, regnkläder och vad man nu kan behöva sâ har man nog för ett rejält uteliv under tre säsonger, minst.
Vi talar alltsâ om mindre än 2 mânaders rökande eller McD en gâng i veckan under ett âr.
Bâda aktivitetena är inte ovanliga hos de som säger sig inte ha râd med uteliv.

Nej, nyttig mat är inte dyr, den kräver möjligen en lite större arbetsinsats.
Det är där problemet ligger, det är jobbigare att äta nyttigt än att köpa Findus färdigmat.
Orkar man inte ens sköta sin kropp sâ mycket att man ger sig ut och promenerar lite nu och dâ för att hâlla vikten under kontroll sâ orkar man inte laga mat heller.
Men det är ju praktiskt att ha nâgot att skylla pâ.

Jag är övertygad om att god kosthâllning och intresse för utelivsaktiviteter ofta är förknippad med hyfsat god utbildning vilket i förlängningen innebär att välutbildade lever längre.

En risk i den andra ändan av skalan är att välbetalda jobb ger mindre tid över till fritidsaktiviteter p g a engagemang, krav och âtaganden vid sidan om ordinarie tjänst och det är väl dâ de mer tidseffektiva men dyrare utflykterna görs.

Beträffande utrustning sâ tittade jag som hastigast pâ prylmarknaden här pâ US och pâ Blocket och bra ryggsäckar hittar man för 300-400kr, sovsäckar för 500kr och tält finns ocksâ för kring femhundringen.
Och dâ är det rätt bra grejer. Lägg till en femhundring till för ett kök, regnkläder och vad man nu kan behöva sâ har man nog för ett rejält uteliv under tre säsonger, minst.
Vi talar alltsâ om mindre än 2 mânaders rökande eller McD en gâng i veckan under ett âr.
Bâda aktivitetena är inte ovanliga hos de som säger sig inte ha râd med uteliv.

nu är jag med på ett hörn, jag fomullerade nog lite konstigt.
ja nog finns det vettiga utrustning för den som har lite pengar i plånboken om man letar riktigt så hittar man nog lite ju.

Det är väl snarare så precis som med maten, näringsriktig lagat med goda råvaror är vida blligare och bättre an färdiga pajor, pyttar och Gorbys. Men de kräver tid och omsorg vid tillagningen.
Att själv importera friluftsutrustningen från utlandet är jobbigare och kräver mer ansträngning än att gå till boden och klaga på att den är dyr.....än billigare blir den förstås begagnad eller ännu billigare genom kommisions eller loppisförsäljningar, men då måste man ju veta vad man köper. Dvs ha skaffat sig en rejäl översikt......
Jag brukar i matkön roa mig med att titta på vem som handlar vad, vilka är det som har färdigrätter, chips och cola i vagnen, det finns olika sätt att se på saker och ting, förändring brukar börja med vilja.

Rökning, matmisbruk och skräpmatskulturen är antagligen i årdomsättning större än dyra friluftsutrustning inköpen......

Och problemet där är ju då tidsbristen. Om man t.ex. måste dubbelarbeta för att få ekonomin att gå ihop eller ägnar 4 timmar om dagen åt att pendla i kollektivtrafik så blir det dåligt med tid över.

Jag känner t.ex. inga industriarbetare som tar långlunch eller en ledig eftermiddag för att golfa.

jag håller med om sista talare att ha man inget till ämnet att säga så tycker jag inte man ska säga nått.
utan det ska handla om de ämne. eller vill man bara har roligt så finns det andra saker att gå på.
.

se det positiva med att en levande tråd berör flera saker, man kan lämna ämnet för att sedan komma tillbaka.. du får naturligtvis tycka vad du vill..

Jag känner t.ex. inga industriarbetare som tar långlunch eller en ledig eftermiddag för att golfa.

det där stämmer inte längre.. hela jävla golfbranschen håller på att gå under för att deras målgrupp arbetar mer än någonsin.. flera golfbanor bygger nu om för att kunna attrahera sin målgrupp som är den grupp som arbetar mest i samhället.. det är inte på något sätt ovanligt med människor i ledande befattning som arbetar 70-80 timmar i veckan.. långluncherna är ofta arbete dom med.. ofta handlar det om överlevnad att pressa in motion, rekreation och bra kost..

Det där med att välutbildade skulle leva sunt och länge är jag lite tveksam till, känner en 5-6 människor som passerat 90 och ingen av dem är akademiker utan oftast gamla bönder eller vanliga arbetare.

Om man vill ha billig mat så är det bara titta på vanlig svensk husmanskost och gör man sedan storkok så behöver man bara spendera en timme eller 2 i veckan på att laga ett rejäl portion som man kan fördela på hela veckan. Försvarsmakten har en perfekt receptbok för detta ändamål med 1-100 portioner. För en arbetare kan man sällan gå ut och äta lunch utan man har 30 min lunch och det räcker till att hoppa in i byschan och värma sin matlåda och äta och dricka en kopp kaffe. Att mán sedan inte rör på sig så mycket på sin fritid kan ha att göra med att man rör på sig på jobbet, man lyfter även tungt och då är man inte så sugen på att röra på sig efter jobbet för då behöver kroppen vila inte jobba mera. Men det är klart sitter man framför en dator hela dagen och äter en fet lunch ute, ja då behöver man röra på sig efter jobbet och eftersom man sällan ser solen inne på kontoret så behöver man nog komma ut lite mer än de som jobbar ute under dagen och ofta hela året runt.

Vad handlar det om?

Har försökt följa tråden så gott det går, även fantomenutsvävningen. Jag blir dock inte riktigt klar över vad det är som debateras?
Är det inkomstbetingad klass som diskuteras? Dvs att det är för dyrt att hålla på med friluftsliv?
Eller är det kunskaps-klass som vi pratar om? dvs att kunskapströskeln blivit för hög?
Eller en kombination, eller hjärnspöken eller...?

Om det handlar om pengar och om man har inställningen att alla skall ha råd med det senaste, så ja då är det väl en klassfråga för alla har inte råd med samma saker... tur är väl det, se hur det gått i alla komunistiska diktaturer där man försökt med den typen av fördelning.

- vad kostar friluftsliv? ta med dig en matsäck, nytja allemansrätten och ha det mysigt ute i naturen. det har f%#n alla råd med. Även med övernattning! Och klarar man en övernattning klarar man tio!
Så ekonomi kan det inte handla om.

Om det handlar om kunskaper så tror jag nog att man kommer närmare sanningen
Allt färre blir introducerade till uteliv, med svampplockning, bärplockning ut i skogen och grilla korv.
Att sen de som prånglar ut prylarna och alla MAGASIN med glättiga omslag hela tiden visar hur svårt och avancerat det är och att det är äventyr till nordpolen... ja det lär ju inte underlätta.

Så gör en insats alla ni som tycker att det börjar lukta "klass-samhälle" ute i friluftslivet. Ta med någon som aldrig är ute. Visa att man kan, utan stora expeditioner.

BZ

Bra skrivet BZ!

Ovanan och okunskap gör nog sitt till när det gäller tilltron till dyra prylar. Man köper sig trygghet genom att köpa det bästa. Och har man inte råd med det bästa kanske man inte törs ge sig i väg . Bittert kan man sedan konstatera att Friluftslivet är för dyrt. Men då är det ju egentligen okunskapen och ovanan som är hindret. Pengahindret är konstruerat.

/A

det är inte på något sätt ovanligt med människor i ledande befattning som arbetar 70-80 timmar i veckan..

Nej, det är rätt intressant. Cheferna jobbar jättemycket. Men när en chef är borta (ex. semester, på kurs eller sjuk) så märks det ingen som helst skillnad på omsättning eller produktivetet. Men om en vanlig arbetare är borta så tappar företaget massor (i alla fall enligt chefen...).

nu förstår jag vad det handlar om !

Detta är inte en tråd om ute-liv!
Det är en uppstart av valkampanjerna!

Skäms på er!

BZ/

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg