håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

Hoppar in i tråden...

Har följt tråden lite men inte lagt in något inlägg i diskussionen.

Utgångstråden var ju om uteliv är en klassfråga..

Mina erfarenheter säger lite både och... beror på vart man åker helt enkelt.
Vid en vandring i tex jämtlandstriangeln som är välkänd över hela sverige så möter man inte många jetsettare precis... mötte en familj i sommar som var på väg till Sylarna med enorm packning av det senaste av det senaste.... stånkande och stönande efter ca 3km :)
Tror inte dom kom fram till sylarna om jag säger min mening.

Nej på fjället är det mest helt vanliga svensson som är ute i naturen med den utrustning som ekonomin tillåter.

Åker man in en sväng till ex Åre så ser man den andra sidan... men där är jag aldrig ;)

Man väljer aktiviteter och områden som passar den enskildes personlighet helt enkelt.....

Nej, det är rätt intressant. Cheferna jobbar jättemycket. Men när en chef är borta (ex. semester, på kurs eller sjuk) så märks det ingen som helst skillnad på omsättning eller produktivetet. Men om en vanlig arbetare är borta så tappar företaget massor (i alla fall enligt chefen...).

du skojjar med mig aprilo.. ? eller vill du att jag förklarar hur det fungerar?

du skojjar med mig aprilo.. ? eller vill du att jag förklarar hur det fungerar?

Jag har sett hur det fungerar. Chefer är jättebra på att överdriva sin egen funktion.

När en vanlig arbetare är borta räknas det som förlorad intäkt för företaget (eftersom vi har siffror på "omsättning per anställd". Men eftersom en chef inte bidrar till den omsättningen (chefens jobb är 0% fakturerbart) så sjunker inte omsättningen per anställd om chefen är borta.

Jag har sett hur det fungerar. Chefer är jättebra på att överdriva sin egen funktion.

När en vanlig arbetare är borta räknas det som förlorad intäkt för företaget (eftersom vi har siffror på "omsättning per anställd". Men eftersom en chef inte bidrar till den omsättningen (chefens jobb är 0% fakturerbart) så sjunker inte omsättningen per anställd om chefen är borta.

hur fan kan du generalisera så här.. naturligtvis finns det massor med dåliga chefer precis som det finns dåliga av andra medarbetare. det finns massor med olika chefsroller och inte alla är direkt produktiva. men underskatta inte ett bra ledarskap och vad det gör för företaget, det är ofta skillnaden mellan ett företag eller inget företag.. underskatta inte heller företagens förmåga att räkna, det är inte idioter som leder företagen.

Jag tror att få ägare behåller dåliga chefer på styrande positioner. Om inte ägarna tjänar mer på att ha chefsbefattningarna i verksamheten jämfört med att inte ha dem så skulle dessa positioner försvinna.

Det har ju faktiskt gjort försök med "arbetarledda" verksamheter. Av det kan man konstatera att chefsförakt till stor del är ogrundat.

Kanske råkar jag provocera i den pedagogiska jämförelsen med att det vore fånigt att säga att hjärnan kan ta semester från kroppen utan att det märks, det är ju ändå händerna som gör allt.

men underskatta inte ett bra ledarskap och vad det gör för företaget

Chef och ledare är inte samma sak. Ledare är en egenskap, Chef är en titel.

Att jag generaliserar sådär beror på organisationen Ledarna gör det. Jag försöker (men tydligen med dåligt resultat) ironiera på deras förskönande av chefsrollen.

Den enda skillnaden mellan en chef och en vanlig "knegare" borde vara att det är två olika tjänster, men av nån anledning så anses chef vara finare.

Chef och ledare är inte samma sak. Ledare är en egenskap, Chef är en titel.

Att jag generaliserar sådär beror på organisationen Ledarna gör det. Jag försöker (men tydligen med dåligt resultat) ironiera på deras förskönande av chefsrollen.

Den enda skillnaden mellan en chef och en vanlig "knegare" borde vara att det är två olika tjänster, men av nån anledning så anses chef vara finare.

Jag vet inte vad det har med trâden att göra, men uppenbarligen har du aldrig haft en chefsbefattning.
Är det möjligen som tidigare antyddes sâ att valrörelsen har startat.

Stora skillnaden är (om man nu generaliserar) att när en "vanlig knegare" gör ett dåligt jobb så blir hans resultat lidande. När chefen gör ett dåligt jobb blir hela avdelningens resultat lidande.

Var och en som haft både bra och mindre bra chefer inser vad den skillnaden betyder. De som inte inser det har förmodligen bara haft ena sorten...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg