Att det är enkelt att fixa gör det inte mindre farligt.
Fyller man för mycket krävs inga höga temperaturer innan det smäller.
Ett exempel.
Sidan 4, en bit ner.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60177
Skall man pyssla med detta ska man ha kompetens och vara noggrann. För mig är det iaf värt besväret att värma en halv deciliter vatten för att få ut sista slatten =)
Jag vet inte hur många inlägg per sida du har (det är inställbart).
Men jag gissar att det är
inlägg #45 du syftar på? Det visar ett exempel på kraften när en flaska brister som kan bli följden av ett misstag, även om det i det fallet rörde sej om överhettning som inte är så relevant här.
När en flaska brister är det inte riktigt så illa att all vätska förångas på "0-tid". Uppskattningsvis är det bara några få % av vätskan som förångas, resten av vätskan kyls ner till gasens kokpunkt vid atmosvärstryck och sprayas ut i omgivningen. Det går åt mycket värme-energi för att förånga vätskan, och den tas ur vätskan själv genom temperatur-sänkning av densamma. Men värmekapaciteten för vätskan räcker inte till att förånga mer än några %, innan temperaturen sjunkit ner under kokpunkten, och förångningen upphör.
Senare - när den kalla vätskan sprayats ut i - tar den naturligt vis upp värme från alla ytor i omgivningen som den träffar, och börjar då förångas igen, men då i långsammare takt.
Det där betyder nu inte att det inte skulle vara så farligt om en flaska brister. Resultatet syns tydligt på bilderna i länken ovan.
------------------------
För övrigt har xxargs skrivit ett utmärkt inlägg som beskriver just tankning mellan flaskor i samma tråd. Se
inlägg #10. Här handlar det förvisso om att fylla ren propan i stället för "vanlig" gas, men det är samma princip. Jag är ganska säker på att jag sett andra bra inlägg av xxargs som beskriver "normal" tankning. Tror det lönar sej att söka...
Som andra redan sagt:
- Man måste se till att inte överfylla. Kolla med en bra våg.
- Man måste ha en "anordning" mellan flaskorna som tål fullt gastryck. Tex en bit slang mellan 2 st vanliga kranar till gasolkök.
- Tanka utomhus.
- Givande flaska hålls upp och ned, gärna högre än mottagarflaskan.
- Mottagande flaska kyls, förslagsvis i kallt vatten.