• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Gubbgruppen

Almgren; sa:
Zeeke; sa:
Almgren; sa:
Kul tråd. Alltid lika kul då en seriös sida försöker debattera med några som mest slänger in flammande vedträn för att se om det brinner.

Christian, nyss hemkommen efter en vecka med en masa goda rödviner i Italien (gör det mig till kvinna eller vänsterintellektuell?)

Flög du över Frankrike eller körde du runt?

Vad har Frankrike med saken att göra. Dra en linje från Bologna till Arlanda och jag tror inte Frankrike kommer passeras. (däremot Berlin).

Inte elakt ment. Själv skulle jag mellanlandat i Frankrike och handlat på mig en portion vin eller två.
 
Zeeke; sa:
Inte elakt ment. Själv skulle jag mellanlandat i Frankrike och handlat på mig en portion vin eller två.

Franskt vin? När jag redan hade 12 flaskor italienskt vin med mig. Varför då inhandla franskt?

Men gubbar dricker väl mest vodka (hemgjord)?
 
Re: Re: Re: Riktiga män

Zeeke; sa:
Hur som helst. En sak har jag lärt mig genom livet. Det är att inte ta sig själv på allt för stort allvar. Därför tar jag inte andra så fullt på allvar heller. Såvida inte det gäller allvar. Det övriga i din kommentar finner jag ovärdigt och lämnar utan kommentar.

Sune, jag tror att du kommer att bli ett schönt tillskott här på utsidan.. en avslappnad och tillbakalutad syn på livet, för många lider av intellektuellt högmod och nyköpta åsikter välpaketerade i korrekthet utan tanke.
 
Almgren; sa:
Zeeke; sa:
Inte elakt ment. Själv skulle jag mellanlandat i Frankrike och handlat på mig en portion vin eller två.

Franskt vin? När jag redan hade 12 flaskor italienskt vin med mig. Varför då inhandla franskt?

Men gubbar dricker väl mest vodka (hemgjord)?

Njae.. jag föredrar personlige Blue Safir gin i lämplig blandning. Rörd inte skakade. Drickes ur spetsigt glas med stor öppning.

Vodka är bra på det sättet att det kan drickas rent, blandat och lite hur som helst. Dock får min blodsockermätare spasm när jag dricker gammaldags grogg med favoriten Sweppes grapetonic, så den dricker jag inte längre.

Dock har jag lite kvar av vinet jag köpte i Alsacc och Loiredalen under min sista semester för fyra år sedan.
Poully Fumè är inte att förakta en varm sommardag.

Men, det blir mest snack när det gäller sprit för min del. På väg hem kan jag bestämma mig för att ikväll skall jag ta något opch slappna av. En toddy på Österikisk Strohruhm skulle nog sitta fint. Men fan, när jag parkerat mopeden och sparkat av miog regnstället har jag glömt det och häller upp ett stort glas mjölk. Fy på mig vuxna karln.

Avslutningsvis kan jag förmäla att min semester skedde med bil och husvagn. 12 fl vin var aldrig något alternativ. Snarare 12 lådor. Det var innan man släppte införseln fri sas.
 
Re: Välkomnande

Zeeke; sa:
Tack Patrik, man gör så gott man kan. Hoppas jag inte drar på mig en massa ovänner bara.

njae, du hamnade i en rätt infekterad tråd och då kan det brinna i buskarna.. (inte sånna buskar ni tror era nedrans snuskhummrar) jag har en känsla av att du ganska lätt får fler kamrater än ovänner här..

simma lugnt
 
Re: Välkomnande

Zeeke; sa:
Tack Patrik, man gör så gott man kan. Hoppas jag inte drar på mig en massa ovänner bara.

Det gör du nog. MIn teori är att antalet vänner och ovänner man skaffar sig är ungefär lika stort. Har man ingen ovän så har man nog inte heller någon vän.

Så om man håller käft och är tyst (i skriftlig form?) så tillför man ju inget alls.

Men tillbaka till gubbarna. Vad är en gubbe? är det ålder som styr? Sinnelag? kön?
 
Re: Re: Re: Välkomnande

-PaTRiC-; sa:
kön, tja.. det finns ju gummor oxå.. :)

Men är man automatiskt gubbe om man är man? 'Gubbe med hatt' är ju en gammal trafikterm. Men jag har sett många kvinnor bakom ratten som skulle kvala in i den gruppen. Och inte har det med någon fysisk hatt att göra heller.

Enligt Tv-serien 'griniga gubbar' så är det åldern över 35 som gäller.
 
Re: Re: Re: Re: Välkomnande

Almgren; sa:
Men är man automatiskt gubbe om man är man?

nää.. men det är nog en av grundförutsättningarna.. om man tjuvtittar på idrottsvärlden så kallar ju fotbollstränarna sina P12'or för gubbar.. men vad vet jag..
 
Re: Re: Välkomnande

Almgren; sa:
.....
Men tillbaka till gubbarna. Vad är en gubbe? är det ålder som styr? Sinnelag? kön?
Det där är lustigt. Kön måste definitivt höra dit. Motsatta könet handlar om tanter, kärringar och damer. Min mormor var klassisk tant vid 60. Men idag finns knappast den klassiska tanten kvar. Kärringar eller damer, eller mogna kvinnor, t.o.m tjejer kan det handla om vid 60. Eller kanske tjejiga damer;-) Män blir gubbar, distingerade gentlemän eller gubbtjuvar. Sedan finns de mer tidlösa som "bara" är kvinnor eller män, oavsett ålder.

Allt är nog också relativt. När jag var 5 år var en 20-åring en gubbe. När jag var 20 var en 45-åring en gubbe, idag när jag är 47 är en 60-åring en gubbe, när jag är 60 är väl gubbar 80. Det är bara jag själv som aldrig blir gubbe. Eller kanske jag plötsligt ser en gubbe när jag ser mig själv i spegeln en dag, om några decennier;-) Fast det finns ju män som är gubbar (gubbiga?) vid 30, andra blir det aldrig. Hmm, det är nog i betraktarens ögon och associationer det ligger. Men nog var det mer gubbigt och tantigt förr i tiden.

Raskesven
 
Re: Re: Re: Re: Välkomnande

Almgren; sa:
-PaTRiC-; sa:
kön, tja.. det finns ju gummor oxå.. :)

Men är man automatiskt gubbe om man är man? 'Gubbe med hatt' är ju en gammal trafikterm. Men jag har sett många kvinnor bakom ratten som skulle kvala in i den gruppen. Och inte har det med någon fysisk hatt att göra heller.

Enligt Tv-serien 'griniga gubbar' så är det åldern över 35 som gäller.

Gubbe med keps heter det väl?

"Kom igen nu gubbar, nu tar vi dom," är väl ett uttryck som går långt ner i åldrarna.

Gubbe kan ha många betydelser liksom till exempel tjejer. Jag minns fortfarande när jag blev kallad farbror första gången. En lite tösabit vinkade på mig och viskade: "Om farbror följer med bakom buskarna skall han få en pilsner."

När barnet beskrev för sina väninnor hur jag la benen på ryggen beskrev hon mig säker som en gubbe.

Heureka, gubbe, tjej, kille, är synnerligen relativa begrepp som alltid står i förhållande till någon/något.

Det enda som är konstant är kärring. Det vill säga den kvinna man älskar men för utomstående inte har förmågan att förklara djupet av sina känslor.

[Ändrat av Zeeke 2006-10-01 kl 21:25]
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg