• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Grava fisk?

Sarvi; sa:
Du är lite sent ute, annars skulle den islänska specialiteten Hakarl (gravad haj?) kunna vara värt att prova. Verkar lite dodgy att kasta ihop en laddning själv, dock.
BBC skrev:
"This is without a doubt the most pungent and dubious thing at the table. Tastes like a combination of dodgy fish and strong French cheese with a hint of ammonia. If you are new to shark and are offered some, it is wise to take the darkest piece you see (the lighter the colour, the stronger the taste). The shark is prepared by burying it in sand for about six months. Served cold in little pieces, be careful not to eat too much as it can result in diarrhoea.

Note - do not attempt to prepare rotted shark at home! If you do it wrong or don't leave it in the ground for long enough, it's quite likely that you will die in agony from eating it, as it is full of neurotoxins and ammonia, which are filtered out using the process described above."
http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A3895653

Hehe ja det ger jag mig nog inte på:) Men jag har smakat det på Island, det finns värre saker!

/mattias
 
strand; sa:
norpan_; sa:
Denna gång blir det nog enbär/whisky varianten:)

/mattias

Det gör du rätt i, krossa enbären och använd inte för många så att de tar över smaken helt. Du kan också prova att tillsätta lite citronpeppar. Whiskyn kan du använda av vilken sort som helst, ta den som du har hemma, den kan med fördel provsmakas först ;)

Ska du göra gravlaxsåsen själv också så använder du så klart en go skånsk senap.

/g

Det ska bli spännande att smaka. Jajemensan skånsk senap är det som gäller:)

/mattias
 
norpan_; sa:
Sarvi; sa:
Du är lite sent ute, annars skulle den islänska specialiteten Hakarl (gravad haj?) kunna vara värt att prova. Verkar lite dodgy att kasta ihop en laddning själv, dock.
BBC skrev:
"This is without a doubt the most pungent and dubious thing at the table. Tastes like a combination of dodgy fish and strong French cheese with a hint of ammonia. If you are new to shark and are offered some, it is wise to take the darkest piece you see (the lighter the colour, the stronger the taste). The shark is prepared by burying it in sand for about six months. Served cold in little pieces, be careful not to eat too much as it can result in diarrhoea.

Note - do not attempt to prepare rotted shark at home! If you do it wrong or don't leave it in the ground for long enough, it's quite likely that you will die in agony from eating it, as it is full of neurotoxins and ammonia, which are filtered out using the process described above."
http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A3895653

Hehe ja det ger jag mig nog inte på:) Men jag har smakat det på Island, det finns värre saker!

/mattias

Ah ... ett av de isländska delikatesserna som jag köper så snart jag kommer över ... tyvärr alltför sällan. Bättre än både gammelost och surströmming! Köp någon burk och lagra den en tid ... gärna något år ... så försvinner ammoniaksmaken och den riktiga smaken blir ännu starkare, liksom konsistensen mjukare. Ohhh ... redan sugen och inget kvar hemma!!!