Grattis jägare!

Nej det är så att föroreningarna vi skickar upp i attmosfären tar ungefär 30-40 år på sig att göra sig påminda, så det är vårabarnbarn som kommer att få leva med våran levnadsstandard, det var i alla fall vad mijöporofessorn (eller vad han nu var) konstaterade när vi håller på att ISO serifiera vårat företag och arbeta mera miljömässigt!

Så för trettio år sedan så förorenade vi så pass mycket att vi nu kom upp i 40-talets nivåer på orkaner? ;-)

HU?

"Jag får ta det en gång till. Det du anser vara ett problem anser inte jag är ett problem.

"Nej men det skydd mangroveskogen ihandahöll hindrade flodvgor att tränga sig in på land. "

Det största problemet med Katrinakatastrofen var att man var puckad nog att anlägga en stad på den nivån som man gjorde med New Orleans. Nu gör man samma sak igen vilket visar att man inte lärt sig sin läxa och att det kommer att hända igen.

"Hurvida fåren i sverige behandalts bra vet jag ej men jag vet att dom inte skeppats rund halva jordkloet och orsakat än mer utsläpp av växthusgaser!"

Men det stämmer ju inte enligt The Economist.

"Nej jag klarar mig med en TV men om du kollar på Cribbs ser du att man idoliserar människor som har mer än vad dom behöver, dvs tv i varje rum toaletter av guld och minst fem sportbilar!"

Det bryr jag mig inte så mycket om. Låter lite Jante om jag ska vara ärlig.

"För att det råder redan bristande tillgång på Zink och andra metaller som man behöver för att tillverka bilar. hur många miljarder bilar tror du den här planeten står pall för?"

Framtidens bilar kanske inte har zink i sig. Jag tror att denna planet står pall för väldigt många bilar i framtiden. Speciellt när vi har den fantastiska teknikutveckling som vi har.

Så för trettio år sedan så förorenade vi så pass mycket att vi nu kom upp i 40-talets nivåer på orkaner? ;-)

Nu skall vi se om jag mins vad professorn sa när vi skulle miljösertifieras. Det tar 30-40 år för det vi släpper ut nu, för att påverka klimatet så det vi ser nu är det som hände för en bra tid sedan. Jag orkar inte googla nu men det var i alla fall vad han påstod och han var som sagt väldigt kunnig innom området. sedan har vi ju freoner och annat som hindrar UV strålningen att färdas ut genom atmosfären och därigenom värma luften, inte luftföroreningar vilket har ökat havstemperaturen som du kan se om du följer länkarna jag bifogade i tidigre inlägg

HU?

"Jag får ta det en gång till. Det du anser vara ett problem anser inte jag är ett problem.

"Nej men det skydd mangroveskogen ihandahöll hindrade flodvgor att tränga sig in på land. "

Det största problemet med Katrinakatastrofen var att man var puckad nog att anlägga en stad på den nivån som man gjorde med New Orleans. Nu gör man samma sak igen vilket visar att man inte lärt sig sin läxa och att det kommer att hända igen.

"Hurvida fåren i sverige behandalts bra vet jag ej men jag vet att dom inte skeppats rund halva jordkloet och orsakat än mer utsläpp av växthusgaser!"

Men det stämmer ju inte enligt The Economist.

"Nej jag klarar mig med en TV men om du kollar på Cribbs ser du att man idoliserar människor som har mer än vad dom behöver, dvs tv i varje rum toaletter av guld och minst fem sportbilar!"

Det bryr jag mig inte så mycket om. Låter lite Jante om jag ska vara ärlig.

"För att det råder redan bristande tillgång på Zink och andra metaller som man behöver för att tillverka bilar. hur många miljarder bilar tror du den här planeten står pall för?"

Framtidens bilar kanske inte har zink i sig. Jag tror att denna planet står pall för väldigt många bilar i framtiden. Speciellt när vi har den fantastiska teknikutveckling som vi har.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Så om jag promenerar till mit lokala slakteri och får ett styckat får så släpper det ut mindre föroreningar än vad ett får skickat från NZ gör? "

Framtidens bilar kanske inte har zink i sig. Jag tror att denna planet står pall för väldigt många bilar i framtiden. Speciellt när vi har den fantastiska teknikutveckling som vi har

"och du tycker det är värt att chansa? vi håller på att fiska ut världens hav också men forskare kanske kan avla fram konsgjort fiskkött, Regnskogen är snart borta men vi kan plantera julgranar? Polariear och glaciarer smälter med rasande takt men vi kanske kan ersätta dom med konstsnö?

Enligt teorin om orsak och verkan och den fria ekonomin så kommer detta leda till att det går att göra pengar på att återvinna zink ur metallskrot. Teknologin finns, lager med skrot finns. Det som styr är att priset på zink måste gå upp till en nivå där det blir ekonomiskt försvarbart att återvinna den.

På samma sätt tror jag att framtidens gruvbrytning kommer att ske i dagens städer, för att plocka upp all koppar som idag används i ledningar. På sikt kommer supraledare att bli vanligare och då blir kopparn fri att använda till andra saker.

Appropå Maglevs (magnettåg) och monorails och sånt.. Även om de drivs med magnetism så skapas drivkraften fortfarande med elektricitet precis som på traditionella tåg. Besparingen blir i den minskade friktionen mot underlaget. Frågan är om man då kör tåget i dagens hastigheter och sparar energi eller om man hellre kör med samma energi fast fortare?
/RJ

Enligt teorin om orsak och verkan och den fria ekonomin så kommer detta leda till att det går att göra pengar på att återvinna zink ur metallskrot. Teknologin finns, lager med skrot finns. Det som styr är att priset på zink måste gå upp till en nivå där det blir ekonomiskt försvarbart att återvinna den.

På samma sätt tror jag att framtidens gruvbrytning kommer att ske i dagens städer, för att plocka upp all koppar som idag används i ledningar. På sikt kommer supraledare att bli vanligare och då blir kopparn fri att använda till andra saker.

Appropå Maglevs (magnettåg) och monorails och sånt.. Även om de drivs med magnetism så skapas drivkraften fortfarande med elektricitet precis som på traditionella tåg. Besparingen blir i den minskade friktionen mot underlaget. Frågan är om man då kör tåget i dagens hastigheter och sparar energi eller om man hellre kör med samma energi fast fortare?
/RJ

Ja självklart har vi inget annat alternativ att använda när våra naturressuresr tagit slut men det kommer vad jag tror inte räcka till att förse varje afrikan med en Toyota eller varje fattig latinamerikan en 42 tums plasma. Vi borde föregå med någorulnda gott exempel och inte leva med ett ressursslöeri och i någorulnda samklang med naturen. Det blir lite fel när vi i svergie skriker högt om Indien skulle villja döda alla sina tigrar som verkligen äter människor när vi inte vågar ha kvar vargar som slår ej jakthund då och då.

Jo men fördelen med Maglevs är att dom är nästintill underhållsfria, risken för olyckor med vilt är obefintliga, och som jag påpekade kan man använda det befintliga tågsystemet till att frakta långtradare och även personbilar och på så sätt spara in en massa energi.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Så om jag promenerar till mit lokala slakteri och får ett styckat får så släpper det ut mindre föroreningar än vad ett får skickat från NZ gör? "

Framtidens bilar kanske inte har zink i sig. Jag tror att denna planet står pall för väldigt många bilar i framtiden. Speciellt när vi har den fantastiska teknikutveckling som vi har

"och du tycker det är värt att chansa? vi håller på att fiska ut världens hav också men forskare kanske kan avla fram konsgjort fiskkött, Regnskogen är snart borta men vi kan plantera julgranar? Polariear och glaciarer smälter med rasande takt men vi kanske kan ersätta dom med konstsnö?[

Dessutom var det inte staden New Orleans jag syftade på, Katrina träffade ett rätt mycket större område än så, Hade new orleans haft mangroveskog utanför staden som den en gång hade så hade eftereffekterna inte blivit så stora
/QUOTE]

Skulle vara intressant att höra hur du definierar "natur" och att "leva i samklang med naturen".

Att man undviker att ta mer än man ger tillbaks, att min avföring renas och kanske blir till gödsel, att jag komposterar, att jag använder förnyelsebar energi, att jag inte äter kött, att jag undviker fordon som drivs av fossila bränslen, att jag handlar ekologiskt, att jag ser till så det prudukter (kläder, porslin, vitvaror osv) är miljösertifierade.

Vad jag anser vara natur är en jäkligt bra fråga, har nog ingen bra defenition på det. finns kanske olika sorters natur, ett dike längs en motorväg är natur, energiskog är natur, allat som växer är natur sedan så anser jag nog att det finns äkta och artificiell natur. Natur skapad av människan på människans villkor och natur som stått orörd för alltid, villket är en skrämmande liten del av den natur vi har kvar.

Låt mig se om jag förstår dig rätt, Arntur. Du vill att vi slutar att leva i en marknadsekonomi och börjar leva i "samklang" med naturen. Och detta pga av icke verifierade teorier om att vi kommer att förstöra naturen om vi fortsätter leva i en marknadsekonomi.

Är du medveten om hur mycket mänskligt lidande detta skulle åstadkomma? Och detta för att vi ska vara på den "säkra" sidan?

Att man undviker att ta mer än man ger tillbaks, att min avföring renas och kanske blir till gödsel, att jag komposterar, att jag använder förnyelsebar energi, att jag inte äter kött, att jag undviker fordon som drivs av fossila bränslen, att jag handlar ekologiskt, att jag ser till så det prudukter (kläder, porslin, vitvaror osv) är miljösertifierade.

Att leva i samklang med naturen är att leva i energibalans? Har jag fattat det rätt? Det är din definition?

Vad jag anser vara natur är en jäkligt bra fråga, har nog ingen bra defenition på det. finns kanske olika sorters natur, ett dike längs en motorväg är natur, energiskog är natur, allat som växer är natur sedan så anser jag nog att det finns äkta och artificiell natur. Natur skapad av människan på människans villkor och natur som stått orörd för alltid, villket är en skrämmande liten del av den natur vi har kvar.

Och vilken natur är det du menar när du pratar om att leva i samklang med den?

Låt mig se om jag förstår dig rätt, Arntur. Du vill att vi slutar att leva i en marknadsekonomi och börjar leva i "samklang" med naturen. Och detta pga av icke verifierade teorier om att vi kommer att förstöra naturen om vi fortsätter leva i en marknadsekonomi.

Är du medveten om hur mycket mänskligt lidande detta skulle åstadkomma? Och detta för att vi ska vara på den "säkra" sidan?

Vad är det som får dig att tro att en ekologisk ekonomi skulle vara ohållbart . Att en marknasbaserad ekonomi förstår naturen är ju redan bevisat, det är marknadsdrivna ekonomin som skövlar regnsko så att vi varje VD eller CEO kan få et stort skrivbor av Mahogny (det är väl ett träd från regnskogen? jag vet faktiskt inte) det är väl marknadsekonomin som vill att du och jag skall konsumera mera? Ta Kina tex där marknadesekonomin är relativt ny, Den gula floden är nästintill död av föroreningar och lika så som andra fyra stora floderna, den enda sötvattensdelfinen är nu utdöd i Kina PGA utfisk och utsläpp från fabriker som tillvärkar plastleksaker till våra "happy" meals!

Att en ekologisk ekonomi skulle vara ohållbart är faktiskt korkat rent ut sagt:

http://www.ecoeco.org/

http://www.greeneconomics.org.uk/

http://www.earth-policy.org/Indicators/index.htm

http://www.economics.rpi.edu/index.php?siteid=18&pageid=331

http://www.ussee.org/

http://sustainableprosperity.ca/

http://www.gaianeconomics.org/

http://sef.umd.edu/files/ScientificAmerican_Daly_05.pdf

Att ett ekologiskt sätt att leva skulle skapa gläde och förhöja livskvaliteten hos många fattiga människor råder det inget tvivel om.

ta tex www.igrene.se eller http://www.seabased.com/

Det är företag som skulle kunna handahålla förnyelsebar energi till en mängd fattiga länder. Den man som fick fredspriset förra året var väl den där Indiern som beviljade microlån till kvinnor överallt. den lilla summan gjorde att dom kunde skaffa det dom behöver för att försörja sin familj och kanske få en slant över. Dom har till skillnad från vad du verkar tro inga planer på att starta konglomerat och bli en del av den globala marknaden utan det räcker met att kunna försöja sig själv och må bra, det har alla rätt till.

Och även om du inte har något med det att görs så skrev du något om min politiska tillhörighet i etttidigare inlägg, jag röstade på Centerpartiet.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg