"Så jag undrar alltså, hur stor vargstam beräknas man kunna ha i sverige?"
Det beror på hur man frågar. Utan jakt så reglerar vargstammen sig själv när tillgången på vilt minskar.
"Kan man tänka sig att man överlåter varg att dräpa rådjur och älgkalvar till förmån för jägare?"
Visst kan man det. Frågan är om jägarna och markägarna vill det.
"Är vargen verkligen farlig för människan?"
Den kan nog anses som ofarlig. De gånger som vargen dödat relativt många människor har varit i krigstider då vargen fått smak på människokött via redan döda soldater. I modern tid känner jag bara till ett fall som hände häromåret i Kanada.
"Skall vi som människor anse hela sverige som vårat eller överlåta en viss del av skogen till våra vilda djur?"
Konstig fråga. Det bor redan vilda djur i skogarna. Om du menar att vi ska fridlysa alla djur i vissa skogar så är det OK om markägaren går med på det. Du kan exempelvis själv köpa mark som du inte överlåter jakträtten på. Medelpriset för skogsmark brukar ligga på strax under 300 SEK/kubikmeter virke. Kanske kan du gå ihop med några likasinnade starta en förening som gör detta. Se dock till att marken inte redan ingår i ett VVO.
"Finns det ett utbrett hat mot varg i vargtäta områden?"
Det tror jag att det gör. Precis som det finns en utbredd nonchalans från storstadsbor för glesbygdens behov av självstyre. På något sätt så tror jag dess två ytterligheter är sammantvinnade.
"...men här verkar faktiskt majoriteten av jägare var mera sansade, utom vissa
"Fånga in och tämj allihop. Dom som inte vill ha sin boskap riven slipper, dom som vill ha vargar att gulla med får det och vargen får ett stadigt mål mat per dag. Alla vinner?"
Jag ser det snarare som ett kreativt förslag. ;-)
"Hur många vargar krävs det för att man inte skall drabbas av genetisk förorening?"
Man verkar inte vara enig om detta. Vad jag förstår så anser staten att den gränsen är 500 djur medan jag läst någon annanstans att vargen är mycket tålig mot inavel. http://webnews.textalk.com/se/articl...&context=60321
"Är varg något som ni jägare vill jaga för sakens skull eller för att skydda populationen av annat vilt?"
Har svårt att tala för andra jägare men jag tror att det finns två orsaker till vargaversionen. Dels konkurrensen om viltet. Redan nu ägnar sig många jägare åt viltvård i form av jakt på predatorer för att främja tillgång på annat vilt. Det andra primära skälet tror jag är att man inte vill att jakthunden ska bli riven.
Visst kan man det. Frågan är om jägarna och markägarna vill det. Jo men det va ju lite som att svara på en fråga med en fråga
Se dock till att marken inte redan ingår i ett VVO. Vad är ett VVO för den oinsatte?
Det tror jag att det gör. Precis som det finns en utbredd nonchalans från storstadsbor för glesbygdens behov av självstyre. På något sätt så tror jag dess två ytterligheter är sammantvinnade.
Kan man skicka folk till månen så borde man väl kunna lösa detta för att vara lite banal Någon som har seriösa förslag? Jag personligen tycker att vi utan problem kan ha en vargstam på 4000 djur i sverige och låta viltvårdarna hålla koll på dom och avliva närgångna djur eller när vargstamen blir för stor. Jag tycker fortfarande inte att man kan använda löshundsjakt som ett argument för att skjuta varg. Din hund härsammar från vargen!