Gpsmap 60cs från USA

Så för att testa Hedbergs påstående beställde jag idag en 60CS från Aspidshop som påstår sig göra just den kollen:

"Address Verification Service (AVS)
This service is provided by the banking network as a standard part of the credit card authorization process and evaluates whether the address information on file with the card issuing bank matches that of the purchaser. CyberSource includes this with payment authorization and with our Decision Management solutions."

Givetvis uppgav jag en annan adress av ren nyfikenhet och väntar nu med spänning på hur det skall gå :)

Re: Re: Re: Varför skulle man inte veta det?

Verkar som om Hedbergs teori stämmer trots allt. Inte mycket värt att satsa i just det där Nasdaq-noterade bolaget alltså. Nemas problemas att handla med kort, uppge ett SE-momsnummer och skicka till en avvikande adress :)

PR; sa:
Jag blev nyfiken och när jag surfade vidare från Aspid så hittar jag det här:
http://www.cybersource.com/products...ayments/credit_card_processing/howitworks.xml

Om nu hela tjänsten bara är skrämselpropaganda och bluff så är det i alla fall ganska snyggt och trovärdigt utfört att ha ett Nasdaq-noterat bolag som erbjuder den.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Re: Re: Re: Varför skulle man inte veta det?

Buda; sa:
Verkar som om Hedbergs teori stämmer trots allt. Inte mycket värt att satsa i just det där Nasdaq-noterade bolaget alltså. Nemas problemas att handla med kort, uppge ett SE-momsnummer och skicka till en avvikande adress :)
Fast när du uppger ett momsnummer finns plötsligt helt andra kontroll- och spårningsmöjligheter. Dessutom är det vid företagsköp mycket vanligt med olika fakturerings- respektive leveransadresser och det är inte alls orimligt att man i de fallen accepterar avvikelser även om man inte gör det för privatpersoner.

Jag är ingen expert men på något vis känns det inte som det ligger i bedragarens natur att vara momsregistrerad.

Det är mycket möjligt att Aspid just av skrämselskäl hänvisar till en tjänst de inte köpt men hur menar du i så fall att det skulle drabba trovärdigheten hos leverantören Cybersource?

Ett kort, ett momsnummer och tre olika adresser. Man kan ju undra var KONTROLLEN sker. Men såklart; är inte kortet spärrat och man får betalt så varför inte skeppa iväg sakerna :)

Cybersource gör säkert sitt jobb och Aspid har säker köpt "bastjänsten" av dem. Rent praktiskt hävdar de ju inte att det använder den aktuella tjänsten och så är säkert inte fallet.

Hur som helst: GPSn tog 2 dygn på sig innan den gick att klämma på. Priset blev totalt 3897. Ingen dricks.

Det finns företag som erbjuder viss koll mot hög avgift, men ingen av de vill riktigt tala högt om hur det går till.

I t.ex Sverige är ju register offentliga och vi har personnr, men så är det inte i alla länder.

Till exempel så nekar Geocaching.com's USA-butik köp med icke-amerikanska kreditkort, där görs en koll genom kortnummer vilket land kortet är utfärdat i. (Olika nummerserier)

Hur som helst, när det gäller budas grej om momsnummer, så kan man lätt kolla sånt här via:
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/vies/sv/vieshome.htm
som är den gemensamma sidan för hela EU när det gäller att kolla VAT-nummer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips